Entre leitores (e) espiões: um estudo da metaficção no romance Sweet Tooth, de Ian McEWAN
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11912 |
Resumo: | This dissertation proposes an analysis of metafiction in Ian McEwan’s novel Sweet Tooth, published in 2012. For that purpose, we will examine the movements this literary text makes towards literature itself – towards its production and reception conditions –, which characterizes a continuous process of reflecting upon fiction-making. Our theoretical framework encompasses studies published in the field of metafiction, be it in relation to its general principles or specific metafictional strategies activated in our analysis. Indeed, several metafictional mechanisms problematize fiction-making in McEwan’s novel, such as the parody of spy and detection narratives, the use of mise en abyme, and the metamedial representation of literature, that endow the narrative with a complex structure which will highly influence the reception process. Accordingly, our analysis focuses on how Sweet Tooth has its meanings constructed regarding the aesthetic phenomenon of metafiction. Our analysis is supported by critical and theoretical principles drawn especially from Bernardo (2010), Hutcheon (1980), Waugh (1984), in relation to the aesthetic phenomenon of metafiction, and from Hutcheon (1989) and Korkut (2005), regarding parody. |
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Entre leitores (e) espiões: um estudo da metaficção no romance Sweet Tooth, de Ian McEWANMetaficçãoParódiaLiteratura inglesa contemporâneaIan McEwanMetafictionParodyContemporary english literatureIan McEwanCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis dissertation proposes an analysis of metafiction in Ian McEwan’s novel Sweet Tooth, published in 2012. For that purpose, we will examine the movements this literary text makes towards literature itself – towards its production and reception conditions –, which characterizes a continuous process of reflecting upon fiction-making. Our theoretical framework encompasses studies published in the field of metafiction, be it in relation to its general principles or specific metafictional strategies activated in our analysis. Indeed, several metafictional mechanisms problematize fiction-making in McEwan’s novel, such as the parody of spy and detection narratives, the use of mise en abyme, and the metamedial representation of literature, that endow the narrative with a complex structure which will highly influence the reception process. Accordingly, our analysis focuses on how Sweet Tooth has its meanings constructed regarding the aesthetic phenomenon of metafiction. Our analysis is supported by critical and theoretical principles drawn especially from Bernardo (2010), Hutcheon (1980), Waugh (1984), in relation to the aesthetic phenomenon of metafiction, and from Hutcheon (1989) and Korkut (2005), regarding parody.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqEsta dissertação propõe uma análise da metaficção no romance Sweet Tooth, escrito por Ian McEwan e publicado em 2012. Para tanto, examinaremos os movimentos que o texto literário faz em direção à própria literatura – a suas condições de produção e recepção –, que caracteriza um processo contínuo de reflexão sobre o fazer ficcional. Nosso aporte teórico é composto por estudos publicados na área da metaficção, seja em relação a seus princípios gerais, seja em relação a cada uma das estratégias criativas aqui analisadas. De fato, diversos procedimentos metaficcionais problematizam o fazer literário no romance de McEwan, a exemplo da paródia das narrativas de espionagem e de detecção, do recurso mise en abyme e da representação metamidiática da literatura, que dotam a narrativa de uma estrutura complexa, que irá influenciar diretamente o processo de recepção. Assim, nossa análise pretende identificar como Sweet Tooth tem seus significados construídos a partir do fenômeno estético da metaficção. Nosso referencial teórico-metodológico é composto especialmente pelas discussões de Bernardo (2010), Hutcheon (1980) e Waugh (1984), no que concerne o fenômeno estético metaficcional, e por Hutcheon (1989) e Korkut (2005), em relação à estratégia criativa da paródia.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBAzerêdo, Genildahttp://lattes.cnpq.br/2336287299613364Gomes, Caio Antônio de Medeiros Nóbrega Nunes2018-10-08T17:00:20Z2018-10-082018-10-08T17:00:20Z2017-06-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11912porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-10-08T17:00:20Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11912Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-10-08T17:00:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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This dissertation proposes an analysis of metafiction in Ian McEwan’s novel Sweet Tooth, published in 2012. For that purpose, we will examine the movements this literary text makes towards literature itself – towards its production and reception conditions –, which characterizes a continuous process of reflecting upon fiction-making. Our theoretical framework encompasses studies published in the field of metafiction, be it in relation to its general principles or specific metafictional strategies activated in our analysis. Indeed, several metafictional mechanisms problematize fiction-making in McEwan’s novel, such as the parody of spy and detection narratives, the use of mise en abyme, and the metamedial representation of literature, that endow the narrative with a complex structure which will highly influence the reception process. Accordingly, our analysis focuses on how Sweet Tooth has its meanings constructed regarding the aesthetic phenomenon of metafiction. Our analysis is supported by critical and theoretical principles drawn especially from Bernardo (2010), Hutcheon (1980), Waugh (1984), in relation to the aesthetic phenomenon of metafiction, and from Hutcheon (1989) and Korkut (2005), regarding parody. |
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