Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Ana Flora Ferreira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30923
Resumo: In this qualitative research of bibliographical interpretative nature, considering the need for children’s social education, it is proposed an analysis of the children's book AMORAS, by Emicida, based on three complementary theories; the Systemic Functional Linguistics, functionalist approach to language developed by Halliday e Matthiessen (2004), the Grammar of Visual Design, by Kress and van Leeuwen (2006), and the Critical Discourse Analysis of Fairclough (1995). Based on these theories, we intend to achieve the main goal of investigating how identity issues are addressed through the centrality of race in the book AMORAS, by Emicida. And we intend to reach this goal through the following specific objectives: Describe the verbal and imagetic representations of race and its intersections with other social markers of difference; Discuss the discursive and social practices revealed in multimodal discourse; Evaluate to what extent these identity issues addressed in the book AMORAS point to the potential role of children's literature in overcoming asymmetrical power relations.
id UFPB_642dfd78a057597a998dc75f65746992
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/30923
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodalLinguística - RaçaLinguística sistêmico funcionalDiscurso - Análise críticaGramática - Design visualRaceSistemic funcional linguisticsCritical discourse analysisGrammar of visual designCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAIn this qualitative research of bibliographical interpretative nature, considering the need for children’s social education, it is proposed an analysis of the children's book AMORAS, by Emicida, based on three complementary theories; the Systemic Functional Linguistics, functionalist approach to language developed by Halliday e Matthiessen (2004), the Grammar of Visual Design, by Kress and van Leeuwen (2006), and the Critical Discourse Analysis of Fairclough (1995). Based on these theories, we intend to achieve the main goal of investigating how identity issues are addressed through the centrality of race in the book AMORAS, by Emicida. And we intend to reach this goal through the following specific objectives: Describe the verbal and imagetic representations of race and its intersections with other social markers of difference; Discuss the discursive and social practices revealed in multimodal discourse; Evaluate to what extent these identity issues addressed in the book AMORAS point to the potential role of children's literature in overcoming asymmetrical power relations.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESNesta pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico-interpretativo, levando-se em consideração a necessidade de educação social para as crianças, propõe-se uma análise do livro infantil AMORAS, de Emicida, partindo de três teorias para uma conclusão que visa uní-las de maneira complementar; a Linguística Sistêmico Funcional, abordagem funcionalista da linguagem desenvolvida por Halliday e Matthiessen (2004), a Gramática do Design Visual, de Kress e van Leeuwen (2006); e a Análise Crítica do Discurso, de Fairclough (1995). A partir de tais teorias, pretende-se atingir o objetivo principal: investigar como questões identitárias são tratadas a partir da centralidade da raça no livro AMORAS, de Emicida. E se pretende chegar a tal objetivo através dos seguintes objetivos específicos: descrever as representações verbais e imagéticas sobre raça e suas intersecções com outros marcadores sociais da diferença; discutir as práticas discursivas e sociais reveladas no discurso multimodal; avaliar em que medida essas questões identitárias tratadas no livro AMORAS apontam para o potencial papel da literatura infantil na superação de relações assimétricas de poder.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguísticaPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFPBBezerra, Fábio Alexandre Silvahttp://lattes.cnpq.br/2658982050582888Souza, Anderson Alves dehttp://lattes.cnpq.br/2714646338730914Rocha, Ana Flora Ferreira2024-07-23T12:40:23Z2023-11-012024-07-23T12:40:23Z2023-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30923porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-07-24T06:08:31Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/30923Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-07-24T06:08:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
title Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
spellingShingle Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
Rocha, Ana Flora Ferreira
Linguística - Raça
Linguística sistêmico funcional
Discurso - Análise crítica
Gramática - Design visual
Race
Sistemic funcional linguistics
Critical discourse analysis
Grammar of visual design
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
title_full Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
title_fullStr Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
title_full_unstemmed Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
title_sort Amoras, de Emicida, e a identidade da criança negra : uma perspectiva de análise crítica do discurso multimodal
author Rocha, Ana Flora Ferreira
author_facet Rocha, Ana Flora Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bezerra, Fábio Alexandre Silva
http://lattes.cnpq.br/2658982050582888
Souza, Anderson Alves de
http://lattes.cnpq.br/2714646338730914
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Ana Flora Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística - Raça
Linguística sistêmico funcional
Discurso - Análise crítica
Gramática - Design visual
Race
Sistemic funcional linguistics
Critical discourse analysis
Grammar of visual design
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Linguística - Raça
Linguística sistêmico funcional
Discurso - Análise crítica
Gramática - Design visual
Race
Sistemic funcional linguistics
Critical discourse analysis
Grammar of visual design
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description In this qualitative research of bibliographical interpretative nature, considering the need for children’s social education, it is proposed an analysis of the children's book AMORAS, by Emicida, based on three complementary theories; the Systemic Functional Linguistics, functionalist approach to language developed by Halliday e Matthiessen (2004), the Grammar of Visual Design, by Kress and van Leeuwen (2006), and the Critical Discourse Analysis of Fairclough (1995). Based on these theories, we intend to achieve the main goal of investigating how identity issues are addressed through the centrality of race in the book AMORAS, by Emicida. And we intend to reach this goal through the following specific objectives: Describe the verbal and imagetic representations of race and its intersections with other social markers of difference; Discuss the discursive and social practices revealed in multimodal discourse; Evaluate to what extent these identity issues addressed in the book AMORAS point to the potential role of children's literature in overcoming asymmetrical power relations.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
2023-07-31
2024-07-23T12:40:23Z
2024-07-23T12:40:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30923
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística
Programa de Pós-Graduação em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística
Programa de Pós-Graduação em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1815449724687220736