Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Luiz Henrique Santos de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377
Resumo: The present work aims to describe the metaphorical linguistic expressions and their conceptual metaphors, recurrent in the lesson discursive genre. The hypothesis that guides this research is that the conceptual metaphors are present in the speech of Portuguese Language teachers through the linguistic expressions, which reveal the language conception that supports their pedagogical practice. To prove this hypothesis we used as theoretical reference the following theories: The Theory of Conceptual Metaphor and Language Conceptions postulated by Linguistics. The corpus of our research consists of twelve lessons of Portuguese Language, six lessons were recorded in elementary school and the others in high school, during September, October and November in 2009. The results not only confirmed the hypothesis, as they pointed out that most teachers say that adopt the perspective of language as a place of human interaction, but we perceived that the lessons are still worked in a traditional way.
id UFPB_661595a7f4446e5aa1df965a0156fc5e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/6377
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticasMetáfora ConceptualGênero Discursivo AulaConcepções de LinguagemConceptual MetaphorLesson Discursive GenreLanguage ConceptionsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe present work aims to describe the metaphorical linguistic expressions and their conceptual metaphors, recurrent in the lesson discursive genre. The hypothesis that guides this research is that the conceptual metaphors are present in the speech of Portuguese Language teachers through the linguistic expressions, which reveal the language conception that supports their pedagogical practice. To prove this hypothesis we used as theoretical reference the following theories: The Theory of Conceptual Metaphor and Language Conceptions postulated by Linguistics. The corpus of our research consists of twelve lessons of Portuguese Language, six lessons were recorded in elementary school and the others in high school, during September, October and November in 2009. The results not only confirmed the hypothesis, as they pointed out that most teachers say that adopt the perspective of language as a place of human interaction, but we perceived that the lessons are still worked in a traditional way.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorNeste trabalho é feita uma descrição das expressões linguísticas metafóricas e suas respectivas metáforas conceptuais, recorrentes no gênero discursivo aula. A hipótese que norteia esta investigação é que as metáforas conceptuais estão presentes no discurso dos professores de Língua Portuguesa através de manifestações linguísticas, que acabam revelando a concepção de linguagem que alicerça sua prática pedagógica. Para comprovar tal hipótese foram utilizados como referencial teórico duas teorias: A Teoria da Metáfora Conceptual e os Conceitos de Linguagem postulados pela Linguística. O corpus de nossa pesquisa é constituído de doze aulas de Língua Portuguesa, sendo seis gravadas no Ensino Fundamental e as outras seis no Ensino Médio, coletadas nos meses de setembro, outubro e novembro de 2009. Os resultados obtidos não só confirmaram a hipótese levantada, como apontaram que, por mais que os professores informantes digam que adotam a perspectiva de língua enquanto lugar de interação humana, na prática as aulas continuam sendo trabalhadas de maneira tradicional.Universidade Federal da Paraí­baBRLinguísticaPrograma de Pós Graduação em LinguísticaUFPBEspindola, Luciene Claudetehttp://lattes.cnpq.br/4254662267399104Andrade, Luiz Henrique Santos de2015-05-14T12:42:46Z2018-07-21T00:19:41Z2012-11-082018-07-21T00:19:41Z2011-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfANDRADE, Luiz Henrique Santos de. Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-01T14:46:29Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6377Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-01T14:46:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
title Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
spellingShingle Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
Andrade, Luiz Henrique Santos de
Metáfora Conceptual
Gênero Discursivo Aula
Concepções de Linguagem
Conceptual Metaphor
Lesson Discursive Genre
Language Conceptions
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
title_full Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
title_fullStr Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
title_full_unstemmed Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
title_sort Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
author Andrade, Luiz Henrique Santos de
author_facet Andrade, Luiz Henrique Santos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Espindola, Luciene Claudete
http://lattes.cnpq.br/4254662267399104
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Luiz Henrique Santos de
dc.subject.por.fl_str_mv Metáfora Conceptual
Gênero Discursivo Aula
Concepções de Linguagem
Conceptual Metaphor
Lesson Discursive Genre
Language Conceptions
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Metáfora Conceptual
Gênero Discursivo Aula
Concepções de Linguagem
Conceptual Metaphor
Lesson Discursive Genre
Language Conceptions
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The present work aims to describe the metaphorical linguistic expressions and their conceptual metaphors, recurrent in the lesson discursive genre. The hypothesis that guides this research is that the conceptual metaphors are present in the speech of Portuguese Language teachers through the linguistic expressions, which reveal the language conception that supports their pedagogical practice. To prove this hypothesis we used as theoretical reference the following theories: The Theory of Conceptual Metaphor and Language Conceptions postulated by Linguistics. The corpus of our research consists of twelve lessons of Portuguese Language, six lessons were recorded in elementary school and the others in high school, during September, October and November in 2009. The results not only confirmed the hypothesis, as they pointed out that most teachers say that adopt the perspective of language as a place of human interaction, but we perceived that the lessons are still worked in a traditional way.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-31
2012-11-08
2015-05-14T12:42:46Z
2018-07-21T00:19:41Z
2018-07-21T00:19:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, Luiz Henrique Santos de. Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377
identifier_str_mv ANDRADE, Luiz Henrique Santos de. Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Linguística
Programa de Pós Graduação em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Linguística
Programa de Pós Graduação em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842909492805632