Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377 |
Resumo: | The present work aims to describe the metaphorical linguistic expressions and their conceptual metaphors, recurrent in the lesson discursive genre. The hypothesis that guides this research is that the conceptual metaphors are present in the speech of Portuguese Language teachers through the linguistic expressions, which reveal the language conception that supports their pedagogical practice. To prove this hypothesis we used as theoretical reference the following theories: The Theory of Conceptual Metaphor and Language Conceptions postulated by Linguistics. The corpus of our research consists of twelve lessons of Portuguese Language, six lessons were recorded in elementary school and the others in high school, during September, October and November in 2009. The results not only confirmed the hypothesis, as they pointed out that most teachers say that adopt the perspective of language as a place of human interaction, but we perceived that the lessons are still worked in a traditional way. |
id |
UFPB_661595a7f4446e5aa1df965a0156fc5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/6377 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticasMetáfora ConceptualGênero Discursivo AulaConcepções de LinguagemConceptual MetaphorLesson Discursive GenreLanguage ConceptionsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe present work aims to describe the metaphorical linguistic expressions and their conceptual metaphors, recurrent in the lesson discursive genre. The hypothesis that guides this research is that the conceptual metaphors are present in the speech of Portuguese Language teachers through the linguistic expressions, which reveal the language conception that supports their pedagogical practice. To prove this hypothesis we used as theoretical reference the following theories: The Theory of Conceptual Metaphor and Language Conceptions postulated by Linguistics. The corpus of our research consists of twelve lessons of Portuguese Language, six lessons were recorded in elementary school and the others in high school, during September, October and November in 2009. The results not only confirmed the hypothesis, as they pointed out that most teachers say that adopt the perspective of language as a place of human interaction, but we perceived that the lessons are still worked in a traditional way.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorNeste trabalho é feita uma descrição das expressões linguísticas metafóricas e suas respectivas metáforas conceptuais, recorrentes no gênero discursivo aula. A hipótese que norteia esta investigação é que as metáforas conceptuais estão presentes no discurso dos professores de Língua Portuguesa através de manifestações linguísticas, que acabam revelando a concepção de linguagem que alicerça sua prática pedagógica. Para comprovar tal hipótese foram utilizados como referencial teórico duas teorias: A Teoria da Metáfora Conceptual e os Conceitos de Linguagem postulados pela Linguística. O corpus de nossa pesquisa é constituído de doze aulas de Língua Portuguesa, sendo seis gravadas no Ensino Fundamental e as outras seis no Ensino Médio, coletadas nos meses de setembro, outubro e novembro de 2009. Os resultados obtidos não só confirmaram a hipótese levantada, como apontaram que, por mais que os professores informantes digam que adotam a perspectiva de língua enquanto lugar de interação humana, na prática as aulas continuam sendo trabalhadas de maneira tradicional.Universidade Federal da ParaíbaBRLinguísticaPrograma de Pós Graduação em LinguísticaUFPBEspindola, Luciene Claudetehttp://lattes.cnpq.br/4254662267399104Andrade, Luiz Henrique Santos de2015-05-14T12:42:46Z2018-07-21T00:19:41Z2012-11-082018-07-21T00:19:41Z2011-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfANDRADE, Luiz Henrique Santos de. Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-01T14:46:29Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6377Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-01T14:46:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
title |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
spellingShingle |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas Andrade, Luiz Henrique Santos de Metáfora Conceptual Gênero Discursivo Aula Concepções de Linguagem Conceptual Metaphor Lesson Discursive Genre Language Conceptions CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
title_full |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
title_fullStr |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
title_full_unstemmed |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
title_sort |
Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas |
author |
Andrade, Luiz Henrique Santos de |
author_facet |
Andrade, Luiz Henrique Santos de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Espindola, Luciene Claudete http://lattes.cnpq.br/4254662267399104 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Luiz Henrique Santos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metáfora Conceptual Gênero Discursivo Aula Concepções de Linguagem Conceptual Metaphor Lesson Discursive Genre Language Conceptions CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Metáfora Conceptual Gênero Discursivo Aula Concepções de Linguagem Conceptual Metaphor Lesson Discursive Genre Language Conceptions CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
The present work aims to describe the metaphorical linguistic expressions and their conceptual metaphors, recurrent in the lesson discursive genre. The hypothesis that guides this research is that the conceptual metaphors are present in the speech of Portuguese Language teachers through the linguistic expressions, which reveal the language conception that supports their pedagogical practice. To prove this hypothesis we used as theoretical reference the following theories: The Theory of Conceptual Metaphor and Language Conceptions postulated by Linguistics. The corpus of our research consists of twelve lessons of Portuguese Language, six lessons were recorded in elementary school and the others in high school, during September, October and November in 2009. The results not only confirmed the hypothesis, as they pointed out that most teachers say that adopt the perspective of language as a place of human interaction, but we perceived that the lessons are still worked in a traditional way. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-31 2012-11-08 2015-05-14T12:42:46Z 2018-07-21T00:19:41Z 2018-07-21T00:19:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, Luiz Henrique Santos de. Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Luiz Henrique Santos de. Metáforas conceptuais no discurso docente: revelando práticas. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6377 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Linguística Programa de Pós Graduação em Linguística UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Linguística Programa de Pós Graduação em Linguística UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842909492805632 |