A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quintão, Altemar de Figueirêdo Bustorff
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5793
Resumo: The objective of this study is to analyze the importance of geography to working students in youth and adults education (EJA) classes. The bibliographical research of relevant literature and documentations was jointly conducted with the department of education in the city of Mamanguape and in the estate of Paraiba in order to find sources that would allow us to understand the conception of municipal education for adult education in general and for geography classes in particular. Thus, we discuss how the geography has been treated in the type of education project. Our methodology included an investigation of the literature relevant to the empirical research. The group under study comprised 7th and 8th grade EJA classes in the Colonel José Castor do Rêgo Municipal Elementary School the city of Mamanguape. We selected five students, chosen because they are workers for whom we used a semi structured interviews focusing on particular geographic category of place and the crosscutting theme for labor in order to achieve our goal. After analyzing the results, we reached the conclusion that students recognize the importance of geography course for their civic education. However, there were some problems, regarding the implementation of adult education mode for this group. These issues are discussed throughout this dissertation.
id UFPB_69e8ccc3d2626ea0cc62677ccdb69528
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/5793
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuaisEJAGeografiaLugarAlunos trabalhadoresYouth and adults educationGeographyWorking studentsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIASThe objective of this study is to analyze the importance of geography to working students in youth and adults education (EJA) classes. The bibliographical research of relevant literature and documentations was jointly conducted with the department of education in the city of Mamanguape and in the estate of Paraiba in order to find sources that would allow us to understand the conception of municipal education for adult education in general and for geography classes in particular. Thus, we discuss how the geography has been treated in the type of education project. Our methodology included an investigation of the literature relevant to the empirical research. The group under study comprised 7th and 8th grade EJA classes in the Colonel José Castor do Rêgo Municipal Elementary School the city of Mamanguape. We selected five students, chosen because they are workers for whom we used a semi structured interviews focusing on particular geographic category of place and the crosscutting theme for labor in order to achieve our goal. After analyzing the results, we reached the conclusion that students recognize the importance of geography course for their civic education. However, there were some problems, regarding the implementation of adult education mode for this group. These issues are discussed throughout this dissertation.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho tem por objetivo analisar a importância da Geografia para alunos trabalhadores de classes de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Para tanto foi realizada uma pesquisa bibliográfica e documental junto às Secretarias de Educação do Município de Mamanguape e do Estado da Paraíba na busca de fontes que nos permitissem compreender como foi concebida a educação municipal na modalidade EJA de uma forma geral e, em especial, para a disciplina Geografia. Assim, discutimos como a Geografia foi tratada nos projetos destinados a essa modalidade de ensino. Nossa metodologia abrangeu uma pesquisa bibliográfica associada a uma empírica. Teve como universo a turma de 7ª e 8ª séries da EJA da Escola Municipal de Ensino Fundamental Coronel José Castor do Rêgo do município de Mamanguape. Foram selecionados cinco alunos, escolhidos por serem trabalhadores, para os quais utilizamos uma entrevista semiestruturada, abordando em especial a categoria geográfica lugar e o tema transversal trabalho para a obtenção do nosso objetivo. Após a análise dos resultados, chegamos à conclusão de que os alunos reconhecem a importância da disciplina Geografia para sua formação cidadã, porém, identificamos alguns problemas no que diz respeito à aplicação da modalidade EJA para esse grupo. Estas questões serão discutidas ao longo desta dissertação.Universidade Federal da Paraí­baBRGeografiaPrograma de Pós Graduação em GeografiaUFPBAlbuquerque, Maria Adailza Martins dehttp://lattes.cnpq.br/8301114224654184Quintão, Altemar de Figueirêdo Bustorff2015-05-14T12:16:57Z2018-07-21T00:09:57Z2012-01-172018-07-21T00:09:57Z2011-08-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfQUINTÃO, Altemar de Figueirêdo Bustorff. A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais. 2011. 89 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5793porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:48:40Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5793Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:48:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
title A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
spellingShingle A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
Quintão, Altemar de Figueirêdo Bustorff
EJA
Geografia
Lugar
Alunos trabalhadores
Youth and adults education
Geography
Working students
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
title_short A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
title_full A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
title_fullStr A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
title_full_unstemmed A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
title_sort A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais
author Quintão, Altemar de Figueirêdo Bustorff
author_facet Quintão, Altemar de Figueirêdo Bustorff
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Albuquerque, Maria Adailza Martins de
http://lattes.cnpq.br/8301114224654184
dc.contributor.author.fl_str_mv Quintão, Altemar de Figueirêdo Bustorff
dc.subject.por.fl_str_mv EJA
Geografia
Lugar
Alunos trabalhadores
Youth and adults education
Geography
Working students
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
topic EJA
Geografia
Lugar
Alunos trabalhadores
Youth and adults education
Geography
Working students
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
description The objective of this study is to analyze the importance of geography to working students in youth and adults education (EJA) classes. The bibliographical research of relevant literature and documentations was jointly conducted with the department of education in the city of Mamanguape and in the estate of Paraiba in order to find sources that would allow us to understand the conception of municipal education for adult education in general and for geography classes in particular. Thus, we discuss how the geography has been treated in the type of education project. Our methodology included an investigation of the literature relevant to the empirical research. The group under study comprised 7th and 8th grade EJA classes in the Colonel José Castor do Rêgo Municipal Elementary School the city of Mamanguape. We selected five students, chosen because they are workers for whom we used a semi structured interviews focusing on particular geographic category of place and the crosscutting theme for labor in order to achieve our goal. After analyzing the results, we reached the conclusion that students recognize the importance of geography course for their civic education. However, there were some problems, regarding the implementation of adult education mode for this group. These issues are discussed throughout this dissertation.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-15
2012-01-17
2015-05-14T12:16:57Z
2018-07-21T00:09:57Z
2018-07-21T00:09:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUINTÃO, Altemar de Figueirêdo Bustorff. A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais. 2011. 89 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5793
identifier_str_mv QUINTÃO, Altemar de Figueirêdo Bustorff. A Geografia na educação de jovens e adultos trabalhadores em Mamanguape: percurso histórico e práticas atuais. 2011. 89 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5793
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Geografia
Programa de Pós Graduação em Geografia
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Geografia
Programa de Pós Graduação em Geografia
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842897595662336