A construção das subjetividades femininas em como água para chocolate, de Laura Esquivel
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13068 |
Resumo: | This dissertation proposes an analysis of the development of the female subjectivities in Como água para chocolate, by Mexican author Laura Esquivel, taking into consideration the gastronomic discourse present throughout the novel. For this purpose, our endeavor contemplates four possibilities of investigation, aiming for a better understanding of said phenomenon: the presence of women’s voices in the process of (re)writing History; the movements of oppression and resistance in the kitchen space; the affect among characters weaved from the gastronomic discourse; and the different standpoints on motherhood. Our theoretical framework encompasses an interdisciplinary study, undergoing Literary Theory and Criticism, History, Historiography, Philosophy and the study on the relation between the culinary rhetoric and literature, something that allows for a more comprehensive and meaningful approach. Our arguments are supported by theoretical principles drawn mainly from Woolf (2014), Sceats (2003), Badinter (1985) e Hutcheon (1987). As a result of the dialogue between the novel and the theoretical framework, we have been able to discuss the ways in which Esquivel constructs a singular narrative, demonstrating inventive capacity, resistance and empowerment of her female characters deriving from the experiences of everyday life, and subverting the expectations of representation of those characters in the literary canon. |
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A construção das subjetividades femininas em como água para chocolate, de Laura EsquivelLaura EsquivelLiteratura contemporâneaSubjetividadeGastronomiaLaura EsquivelContemporary literatureSubjectivityGastronomyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis dissertation proposes an analysis of the development of the female subjectivities in Como água para chocolate, by Mexican author Laura Esquivel, taking into consideration the gastronomic discourse present throughout the novel. For this purpose, our endeavor contemplates four possibilities of investigation, aiming for a better understanding of said phenomenon: the presence of women’s voices in the process of (re)writing History; the movements of oppression and resistance in the kitchen space; the affect among characters weaved from the gastronomic discourse; and the different standpoints on motherhood. Our theoretical framework encompasses an interdisciplinary study, undergoing Literary Theory and Criticism, History, Historiography, Philosophy and the study on the relation between the culinary rhetoric and literature, something that allows for a more comprehensive and meaningful approach. Our arguments are supported by theoretical principles drawn mainly from Woolf (2014), Sceats (2003), Badinter (1985) e Hutcheon (1987). As a result of the dialogue between the novel and the theoretical framework, we have been able to discuss the ways in which Esquivel constructs a singular narrative, demonstrating inventive capacity, resistance and empowerment of her female characters deriving from the experiences of everyday life, and subverting the expectations of representation of those characters in the literary canon.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA presente dissertação propõe uma investigação acerca da construção das subjetividades femininas em Como água para chocolate, da autora mexicana Laura Esquivel, a partir do discurso gastronômico que perpassa o romance. Para tanto, nosso trabalho contempla quatro caminhos de análise, objetivando melhor compreender a constituição de tal fenômeno: as vozes das mulheres no processo de (re)escrita da história; os movimentos de opressão e resistência no espaço da cozinha; as relações de afeto construídas a partir do dado gastronômico; e os diferentes lugares do materno. Nosso embasamento teórico se alicerça em um estudo interdisciplinar que transita por diferentes áreas de conhecimento, como Teoria e Crítica Literária, História, Historiografia, Filosofia e pelos estudos da relação entre o discurso culinário e a literatura, o que nos permite abordar as propostas de análise de forma mais abrangente e significativa. Nosso referencial teórico se constitui especialmente pelas discussões de Woolf (2014), Sceats (2003), Badinter (1985) e Hutcheon (1987). Notamos, como consequência do diálogo entre romance e teorias, como Esquivel constrói uma narrativa singular, demonstrando potência para a inventividade, resistência e protagonismo de suas personagens femininas a partir das vivências do efêmero, subvertendo as expectativas de representação e empoderamento de tais personagens no cânone literário.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBLúcio, Ana Cristina Marinhohttp://lattes.cnpq.br/2730334464360416Santos, Jenison Alisson dos2019-01-24T18:52:48Z2019-01-242019-01-24T18:52:48Z2018-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13068porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-01-25T06:02:07Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/13068Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-01-25T06:02:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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