A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Paulo André Batista
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5957
Resumo: This work has as its object of analysis high school History textbooks and the treatment their authors give to the Enlightenment. Assuming that the systematization and dissemination of scientific knowledge in the Modern age were carried on including through the organization of teaching materials designed to the education systems that began to be assembled at the time, we consider the textbook as a cultural object of the Enlightenment. In its turn, the contemporary historiography has revisited the theme of the Enlightenment in Modernity, from an approach that goes beyond the association established between Enlightenment philosophy and the Age of Reason as a French phenomenon. Our analysis aims to understand how the Enlightenment is addressed in Brazilian current textbooks, the predominant theoretical perspectives and how the central concepts of that philosophy are treated. The analysis of textbooks is justified by the fact that in our culture they constitute an important tool for conveying the historical knowledge, other than promoting teacher and student training on the subject. Furthermore, the ideas and proposals of the Enlightenment modern thinkers are still present from our point of view in basic elements of contemporary historical culture and politics.
id UFPB_6f856df65651c94f69c9392e846ff50d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/5957
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didáticoIluminismoLivro DidáticoCultura Histórica e Ensino de HistóriaEnlightenmentTextbookHistorical Culture and History teachingCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis work has as its object of analysis high school History textbooks and the treatment their authors give to the Enlightenment. Assuming that the systematization and dissemination of scientific knowledge in the Modern age were carried on including through the organization of teaching materials designed to the education systems that began to be assembled at the time, we consider the textbook as a cultural object of the Enlightenment. In its turn, the contemporary historiography has revisited the theme of the Enlightenment in Modernity, from an approach that goes beyond the association established between Enlightenment philosophy and the Age of Reason as a French phenomenon. Our analysis aims to understand how the Enlightenment is addressed in Brazilian current textbooks, the predominant theoretical perspectives and how the central concepts of that philosophy are treated. The analysis of textbooks is justified by the fact that in our culture they constitute an important tool for conveying the historical knowledge, other than promoting teacher and student training on the subject. Furthermore, the ideas and proposals of the Enlightenment modern thinkers are still present from our point of view in basic elements of contemporary historical culture and politics.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho tem, como objeto de análise, livros didáticos de História para o Ensino Médio e o tratamento que seus autores conferem ao tema do Iluminismo. Partindo do princípio de que a sistematização e a divulgação do conhecimento científico na Modernidade se processaram inclusive através da organização de materiais didáticos voltados para os sistemas de ensino que começaram a ser montados a partir de então, consideramos o livro didático como um objeto cultural iluminista. Por sua vez, a historiografia contemporânea tem revisitado o tema do Iluminismo na Modernidade, a partir de uma abordagem que ultrapassa a associação estabelecida entre filosofia iluminista e o século das luzes como fenômeno francês. A nossa análise procura perceber como o Iluminismo é abordado nos manuais didáticos brasileiros contemporâneos, quais as perspectivas teóricas predominantes e como os conceitos centrais daquela filosofia são tratados. A análise de livros didáticos se justifica pelo fato de que, na nossa cultura, eles se constituem como um importante instrumento de veiculação do saber histórico, além de promoverem a formação docente e discente na área. Além disso, as idéias e as propostas dos pensadores modernos de extração iluminista ainda se constituem, na nossa perspectiva, em elementos fundamentais da cultura histórica e política contemporânea.Universidade Federal da Paraí­baBRHistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFPBGonçalves, Regina Céliahttp://lattes.cnpq.br/6410196894561842Barbosa, Vilma de Lurdeshttp://lattes.cnpq.br/8543214875138942Miranda, Paulo André Batista2015-05-14T12:23:04Z2018-07-21T00:12:40Z2012-01-062018-07-21T00:12:40Z2011-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMIRANDA, Paulo André Batista. A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático. 2011. 213 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5957porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:09:06Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5957Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:09:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
title A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
spellingShingle A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
Miranda, Paulo André Batista
Iluminismo
Livro Didático
Cultura Histórica e Ensino de História
Enlightenment
Textbook
Historical Culture and History teaching
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
title_full A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
title_fullStr A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
title_full_unstemmed A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
title_sort A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático
author Miranda, Paulo André Batista
author_facet Miranda, Paulo André Batista
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gonçalves, Regina Célia
http://lattes.cnpq.br/6410196894561842
Barbosa, Vilma de Lurdes
http://lattes.cnpq.br/8543214875138942
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Paulo André Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Iluminismo
Livro Didático
Cultura Histórica e Ensino de História
Enlightenment
Textbook
Historical Culture and History teaching
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic Iluminismo
Livro Didático
Cultura Histórica e Ensino de História
Enlightenment
Textbook
Historical Culture and History teaching
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This work has as its object of analysis high school History textbooks and the treatment their authors give to the Enlightenment. Assuming that the systematization and dissemination of scientific knowledge in the Modern age were carried on including through the organization of teaching materials designed to the education systems that began to be assembled at the time, we consider the textbook as a cultural object of the Enlightenment. In its turn, the contemporary historiography has revisited the theme of the Enlightenment in Modernity, from an approach that goes beyond the association established between Enlightenment philosophy and the Age of Reason as a French phenomenon. Our analysis aims to understand how the Enlightenment is addressed in Brazilian current textbooks, the predominant theoretical perspectives and how the central concepts of that philosophy are treated. The analysis of textbooks is justified by the fact that in our culture they constitute an important tool for conveying the historical knowledge, other than promoting teacher and student training on the subject. Furthermore, the ideas and proposals of the Enlightenment modern thinkers are still present from our point of view in basic elements of contemporary historical culture and politics.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-22
2012-01-06
2015-05-14T12:23:04Z
2018-07-21T00:12:40Z
2018-07-21T00:12:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MIRANDA, Paulo André Batista. A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático. 2011. 213 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5957
identifier_str_mv MIRANDA, Paulo André Batista. A cultura histórica iluminista: entre o projeto político e o livro didático. 2011. 213 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2011.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5957
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
História
Programa de Pós-Graduação em História
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842901101051904