A influência da acessibilidade na escolha da rota urbana e do meio de transporte escolar : estudo de caso com os alunos da rede municipal de ensino da cidade de João Pessoa-PB
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5556 |
Resumo: | In João Pessoa the study of movements and school transports have been made being just taken in consideration distance aspects, flow and width of streets and sidewalks. Was identified that the students of the municipal net in your great majority are put close to your residences, but they use the motorized transport, partly, influenced by the dangers in the school courses as for the lack of physical conditions of many itineraries. Considering that this process reaches in an unequal way the areas of inclusion of each school, the objective of this work is to evaluate as the accessibility level it can influence on the choice of the route and in the way of the transport used by the municipal net. With this end, a methodology of evaluation of the spaces for pedestrians, developed by Ferreira and Sanches in 1998, and a theory of Space Syntax, developed by Hillier and Hanson in 1984, they were used to confront the users' perception with relationship to the accessibility and to analyze the roads graphically used by the students. The work shows that accessibility has great influence in the choice of the path as well as in the transport type used in the house course to the study place. |
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A influência da acessibilidade na escolha da rota urbana e do meio de transporte escolar : estudo de caso com os alunos da rede municipal de ensino da cidade de João Pessoa-PBThe influence of the accessibility in the choice of the urban route and the form of school transports: Analisys´s case with the students of the municipal net of the city João Pessoa-PB.AcessibilidadeEscolarTransporte escolarAccessibilitySchoolSchools transporENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILIn João Pessoa the study of movements and school transports have been made being just taken in consideration distance aspects, flow and width of streets and sidewalks. Was identified that the students of the municipal net in your great majority are put close to your residences, but they use the motorized transport, partly, influenced by the dangers in the school courses as for the lack of physical conditions of many itineraries. Considering that this process reaches in an unequal way the areas of inclusion of each school, the objective of this work is to evaluate as the accessibility level it can influence on the choice of the route and in the way of the transport used by the municipal net. With this end, a methodology of evaluation of the spaces for pedestrians, developed by Ferreira and Sanches in 1998, and a theory of Space Syntax, developed by Hillier and Hanson in 1984, they were used to confront the users' perception with relationship to the accessibility and to analyze the roads graphically used by the students. The work shows that accessibility has great influence in the choice of the path as well as in the transport type used in the house course to the study place.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEm João Pessoa o estudo de movimentos e transportes escolares tem sido feito levando-se em consideração apenas aspectos de distância, fluxo e largura de ruas e calçadas. Identificou-se que os estudantes da rede municipal de ensino em sua grande maioria são locados próximos à suas residências, mas utilizam o transporte motorizado, em parte, influenciados pelos perigos nos percursos escolares como pela falta de condições físicas de muitos trajetos. Considerando que este processo atinge de forma desigual as áreas de abrangência de cada escola, o objetivo deste trabalho é avaliar como o nível de acessibilidade pode influir na escolha da rota e no modo do transporte utilizado pela rede municipal de ensino. Com este fim, uma metodologia de avaliação dos espaços para pedestres, desenvolvida por Ferreira e Sanches em 1998, e uma teoria de Sintaxe Espacial, desenvolvida por Hillier e Hanson em 1984, foram utilizadas para aferir a percepção dos usuários em relação à acessibilidade e analisar graficamente os caminhos utilizados pelos alunos. O trabalho mostra que acessibilidade tem grande influência na escolha dos trajetos como também no tipo de transporte utilizado no percurso de casa para o local de estudo.Universidade Federal da ParaíbaBREngenharia Cívil e AmbientalPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Civil e AmbientalUFPBRibeiro, Edson Leitehttp://dgp.cnpq.br/buscaoperacional/detalhepesq.jsp?pesq=6682035947197025Abreu, Danilo Wanderley Matos de2015-05-14T12:09:43Z2018-07-21T00:05:40Z2010-05-052018-07-21T00:05:40Z2006-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfABREU, Danilo Wanderley Matos de. A influência da acessibilidade na escolha da rota urbana e do meio de transporte escolar : estudo de caso com os alunos da rede municipal de ensino da cidade de João Pessoa-PB. 2006. 187 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Urbana) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5556porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:56:38Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5556Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:56:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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