Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Alecsandra Coutinho
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/3942
Resumo: The theme of this research focuses on the social role of information science with emphasis on access to information as a fundamental element of information management and relevance to the process of social and organizational. It aims to analyze the channels of access to information for the social inclusion of young people assisted by social responsibility programs of Fundação Bradesco. Methodologically, characterized as qualitative research of descriptive level. Adopts as a tool for data collection structured interviews in focus groups. Data were summarized in tables and mind maps recorded by means of symbols and messages. The presentation of results in the form of maps is considered a technique adopted by meaningful learning. For data analysis, we adopted the technique of content analysis. The previously developed instrument consisted of four parts: socio economic students' information channels used in the institutional environment, channels adopted in another environment and other forms of obtaining information. The results indicate that the socioeconomic characteristics of the students are in line with the precepts of the Information Society and social responsibility program of the institution for those most in need, irrespective of age and gender, prioritizing economic conditions for access . The results indicate that there is an available channel information, and the information accessed via these channels have an effective contribution provided by social responsibility programs of Fundação Bradesco for social inclusion of students through formal learning.
id UFPB_7524cd47812f7e33376dfe8a5ed09438
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/3942
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação BradescoGestão da InformaçãoResponsabilidade socialAcesso à informaçãoInclusão SocialCiência da InformaçãoInformation ManagementSocial responsibilityAccess to informationSocial InclusionInformation ScienceCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAOThe theme of this research focuses on the social role of information science with emphasis on access to information as a fundamental element of information management and relevance to the process of social and organizational. It aims to analyze the channels of access to information for the social inclusion of young people assisted by social responsibility programs of Fundação Bradesco. Methodologically, characterized as qualitative research of descriptive level. Adopts as a tool for data collection structured interviews in focus groups. Data were summarized in tables and mind maps recorded by means of symbols and messages. The presentation of results in the form of maps is considered a technique adopted by meaningful learning. For data analysis, we adopted the technique of content analysis. The previously developed instrument consisted of four parts: socio economic students' information channels used in the institutional environment, channels adopted in another environment and other forms of obtaining information. The results indicate that the socioeconomic characteristics of the students are in line with the precepts of the Information Society and social responsibility program of the institution for those most in need, irrespective of age and gender, prioritizing economic conditions for access . The results indicate that there is an available channel information, and the information accessed via these channels have an effective contribution provided by social responsibility programs of Fundação Bradesco for social inclusion of students through formal learning.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO tema desta pesquisa focaliza o papel social da Ciência da Informação com destaque para o acesso à informação, como um elemento fundamental da gestão da informação e de relevância para o processo de transformação social e organizacional. Objetiva analisar os canais de acesso à informação para a inclusão social de jovens assistidos pelos programas de responsabilidade social da Fundação Bradesco. Metodologicamente, caracteriza-se como pesquisa de natureza qualitativa de nível descritivo. Adota como instrumento de coleta de dados a entrevista estruturada aplicada em grupo focal. Os dados foram sistematizados em quadros e mapas mentais registrados por meio de símbolos e mensagens. A apresentação dos resultados em forma de mapas é considerada uma técnica adotada pela aprendizagem significativa. Para a análise dos dados foi adotada a técnica de análise de conteúdo. O instrumento previamente elaborado constou de quatro partes: caracterização sócio econômica dos alunos, canais de informação usados no ambiente da instituição, canais adotados em outro ambiente e outras formas de obtenção da informação. Os resultados obtidos indicam que as características sócio-econômicas dos alunos estão em consonância com os preceitos da Sociedade da Informação e do programa de responsabilidade social da instituição em prol dos mais carentes, sem distinção de idade e gênero, priorizando as condições econômicas para o acesso. Os resultados permitem concluir que há uma disponibilização de canais de informação, e as informações acessadas por meio desses canais têm uma contribuição efetiva disponibilizada pelos programas de responsabilidade social da Fundação Bradesco para inclusão social dos alunos, por intermédio da aprendizagem formal.Universidade Federal da Paraí­baBrasilCiência da InformaçãoPrograma de Pós-Graduação em Ciência da InformaçãoUFPBDuarte, Emeide Nobregahttp://lattes.cnpq.br/2292727379014867Machado, Alecsandra Coutinho2015-04-16T15:23:26Z2018-07-20T23:40:58Z2014-06-022018-07-20T23:40:58Z2012-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMACHADO, Alecsandra Coutinho. Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco. 2012. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/3942porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:38:15Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/3942Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:38:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
title Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
spellingShingle Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
Machado, Alecsandra Coutinho
Gestão da Informação
Responsabilidade social
Acesso à informação
Inclusão Social
Ciência da Informação
Information Management
Social responsibility
Access to information
Social Inclusion
Information Science
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
title_short Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
title_full Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
title_fullStr Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
title_full_unstemmed Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
title_sort Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco
author Machado, Alecsandra Coutinho
author_facet Machado, Alecsandra Coutinho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Duarte, Emeide Nobrega
http://lattes.cnpq.br/2292727379014867
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Alecsandra Coutinho
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão da Informação
Responsabilidade social
Acesso à informação
Inclusão Social
Ciência da Informação
Information Management
Social responsibility
Access to information
Social Inclusion
Information Science
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
topic Gestão da Informação
Responsabilidade social
Acesso à informação
Inclusão Social
Ciência da Informação
Information Management
Social responsibility
Access to information
Social Inclusion
Information Science
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
description The theme of this research focuses on the social role of information science with emphasis on access to information as a fundamental element of information management and relevance to the process of social and organizational. It aims to analyze the channels of access to information for the social inclusion of young people assisted by social responsibility programs of Fundação Bradesco. Methodologically, characterized as qualitative research of descriptive level. Adopts as a tool for data collection structured interviews in focus groups. Data were summarized in tables and mind maps recorded by means of symbols and messages. The presentation of results in the form of maps is considered a technique adopted by meaningful learning. For data analysis, we adopted the technique of content analysis. The previously developed instrument consisted of four parts: socio economic students' information channels used in the institutional environment, channels adopted in another environment and other forms of obtaining information. The results indicate that the socioeconomic characteristics of the students are in line with the precepts of the Information Society and social responsibility program of the institution for those most in need, irrespective of age and gender, prioritizing economic conditions for access . The results indicate that there is an available channel information, and the information accessed via these channels have an effective contribution provided by social responsibility programs of Fundação Bradesco for social inclusion of students through formal learning.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-30
2014-06-02
2015-04-16T15:23:26Z
2018-07-20T23:40:58Z
2018-07-20T23:40:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACHADO, Alecsandra Coutinho. Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco. 2012. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/3942
identifier_str_mv MACHADO, Alecsandra Coutinho. Canais de acesso à informação disponibilizados aos alunos sob a responsabilidade social da Fundação Bradesco. 2012. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/3942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
Brasil
Ciência da Informação
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
Brasil
Ciência da Informação
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842867798278144