A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6478 |
Resumo: | This research aims at investigating the eroticism construction sense in Cazuza s song, especially, thorough the enunciator subject. The shortage of studies concerning the work of this artist in a linguistic context is what makes this research pioneer in the Brazilian musical field. The corpus is composed of 10 songs, in a chronological order of Cazuza s productions. All this production translates the singular tone of the eroticism revealed by the poet who stands up in the scene of the epoch. The first objective is to develop a linguistic-discursive analysis about the construction forms of the eroticism sense, by the subject, in Cazuza s songs to, then, separate the following ends: to identify the subject importance in the dialogic process of language; to admit the relevance of the voices in the eroticism construction sense and assimilate the ideological interference in the selected songs. The theoretical axis is based in Bakhtin s socio-interactionism (1997) that works with the dialogical subject in a purely social perspective, in which characterizes the voices that speak in the discourses pronounced by the subject. The analysis demonstrates that the eroticism present in this artist s songs naked familiar and personal values intrinsic in man and society, putting them as one beings truth. The conclusion points to a new direction of linguistic analysis from the song gender as also reveals the subject role in the moment that the eroticism is announced in the discourses, as to personal or social order. |
id |
UFPB_7d931ba00a947f6ceec313496f7b4227 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/6478 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio pluralSujeitoDialogismoErotismoIdeologiaSubjectDialogismEroticismIdeologyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research aims at investigating the eroticism construction sense in Cazuza s song, especially, thorough the enunciator subject. The shortage of studies concerning the work of this artist in a linguistic context is what makes this research pioneer in the Brazilian musical field. The corpus is composed of 10 songs, in a chronological order of Cazuza s productions. All this production translates the singular tone of the eroticism revealed by the poet who stands up in the scene of the epoch. The first objective is to develop a linguistic-discursive analysis about the construction forms of the eroticism sense, by the subject, in Cazuza s songs to, then, separate the following ends: to identify the subject importance in the dialogic process of language; to admit the relevance of the voices in the eroticism construction sense and assimilate the ideological interference in the selected songs. The theoretical axis is based in Bakhtin s socio-interactionism (1997) that works with the dialogical subject in a purely social perspective, in which characterizes the voices that speak in the discourses pronounced by the subject. The analysis demonstrates that the eroticism present in this artist s songs naked familiar and personal values intrinsic in man and society, putting them as one beings truth. The conclusion points to a new direction of linguistic analysis from the song gender as also reveals the subject role in the moment that the eroticism is announced in the discourses, as to personal or social order.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta pesquisa tem como objeto de estudo averiguar a construção do sentido do erotismo na canção de Cazuza, especificamente, pela voz do sujeito enunciador. A escassez de trabalhos sobre a obra desse artista dentro de um contexto lingüístico é o que torna esta pesquisa pioneira no campo musical brasileiro. O corpus se compõe de dez canções que marcam, numa ordem cronológica, todo o trabalho de Cazuza. O repertório selecionado traduz o tom singular do erotismo revelado pelo poeta que se destaca no cenário da época. O objetivo primeiro é desenvolver uma análise lingüístico-discursiva sobre as formas de construção do sentido do erotismo, pelo sujeito, nas canções para, então, desmembrarmos os seguintes fins: identificar a importância do sujeito no processo dialógico da linguagem; reconhecer a relevância das vozes na construção do sentido do erotismo e apreender a interferência ideológica nas canções selecionadas. O eixo teórico fundamenta-se no sócio-interacionismo de Bakhtin (1997) que trabalha com o sujeito dialógico dentro de uma perspectiva social, na qual se pontuam as vozes que dizem nos discursos proferidos pelos sujeitos. Em face à análise, os valores familiares e pessoais, intrínsecos no homem e na sociedade são revelados como uma verdade dos seres. A conclusão aponta um novo direcionamento de análise lingüística a partir do gênero canção como também revela o papel do sujeito no momento em que o erotismo é enunciado nos discursos.Universidade Federal da ParaíbaBRLinguística e ensinoPrograma de Pós Graduação em LinguísticaUFPBAlmeida, Maria de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/1229756282364483Santos, Ronilson Ferreira dos2015-05-14T12:43:19Z2018-07-21T00:20:12Z2010-04-052018-07-21T00:20:12Z2008-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Ronilson Ferreira dos. A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6478porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:54:43Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6478Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:54:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
title |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
spellingShingle |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural Santos, Ronilson Ferreira dos Sujeito Dialogismo Erotismo Ideologia Subject Dialogism Eroticism Ideology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
title_full |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
title_fullStr |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
title_full_unstemmed |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
title_sort |
A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural |
author |
Santos, Ronilson Ferreira dos |
author_facet |
Santos, Ronilson Ferreira dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Almeida, Maria de Fátima http://lattes.cnpq.br/1229756282364483 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ronilson Ferreira dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sujeito Dialogismo Erotismo Ideologia Subject Dialogism Eroticism Ideology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Sujeito Dialogismo Erotismo Ideologia Subject Dialogism Eroticism Ideology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This research aims at investigating the eroticism construction sense in Cazuza s song, especially, thorough the enunciator subject. The shortage of studies concerning the work of this artist in a linguistic context is what makes this research pioneer in the Brazilian musical field. The corpus is composed of 10 songs, in a chronological order of Cazuza s productions. All this production translates the singular tone of the eroticism revealed by the poet who stands up in the scene of the epoch. The first objective is to develop a linguistic-discursive analysis about the construction forms of the eroticism sense, by the subject, in Cazuza s songs to, then, separate the following ends: to identify the subject importance in the dialogic process of language; to admit the relevance of the voices in the eroticism construction sense and assimilate the ideological interference in the selected songs. The theoretical axis is based in Bakhtin s socio-interactionism (1997) that works with the dialogical subject in a purely social perspective, in which characterizes the voices that speak in the discourses pronounced by the subject. The analysis demonstrates that the eroticism present in this artist s songs naked familiar and personal values intrinsic in man and society, putting them as one beings truth. The conclusion points to a new direction of linguistic analysis from the song gender as also reveals the subject role in the moment that the eroticism is announced in the discourses, as to personal or social order. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-01 2010-04-05 2015-05-14T12:43:19Z 2018-07-21T00:20:12Z 2018-07-21T00:20:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Ronilson Ferreira dos. A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6478 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Ronilson Ferreira dos. A construção do sentido no gênero canção: Cazuza - uma voz singular no meio plural. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6478 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Linguística e ensino Programa de Pós Graduação em Linguística UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Linguística e ensino Programa de Pós Graduação em Linguística UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842910588567552 |