Iluminuras para violão
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14712 |
Resumo: | This dissertation deals with the main concepts and procedures involved in the creation of the cycle Iluminuras, for acoustic guitar, that proposes a listening focused on minimal transformations of timbre. Tenuous sonorities, such as noises, resonances and multiphonics, which have historically underlied the melodic-harmonic tonal activity in the guitar’s repertoire, here emerges to the musical surface through filtering techniques, being promoted transformations in the interior of sounds. Throughout the work, a ‘transposable and multidimensional object’ — i. e., formed by various notes, wich transmit to each other a dynamic identity by means of timbral links, and by various voices which are deployments of its internal attributes — is continuously examined under various perspectives, as the hands’ configurations (positions, angles, materials, pressure levels) change its sonority, revealing acoustical properties. Emerged to the first plane of the music, these latent properties form voices in a ‘coloristic counterpoint’, with evolutions in subtle contrast levels, in favor of a sensibility to minimal variations. During the transpositions, new effects of the interaction between hands and guitar are introduced, renewing the ‘object’. The work evolves as its internal examination, focusing its diverse aspects in different time spans. |
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Iluminuras para violãoComposição musicalTimbreViolãoMicrossomEcomusicologiaMusicoterapiaMusical compositionTimbreAcoustic guitarMicrosoundEcomusicologyMusic TherapyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis dissertation deals with the main concepts and procedures involved in the creation of the cycle Iluminuras, for acoustic guitar, that proposes a listening focused on minimal transformations of timbre. Tenuous sonorities, such as noises, resonances and multiphonics, which have historically underlied the melodic-harmonic tonal activity in the guitar’s repertoire, here emerges to the musical surface through filtering techniques, being promoted transformations in the interior of sounds. Throughout the work, a ‘transposable and multidimensional object’ — i. e., formed by various notes, wich transmit to each other a dynamic identity by means of timbral links, and by various voices which are deployments of its internal attributes — is continuously examined under various perspectives, as the hands’ configurations (positions, angles, materials, pressure levels) change its sonority, revealing acoustical properties. Emerged to the first plane of the music, these latent properties form voices in a ‘coloristic counterpoint’, with evolutions in subtle contrast levels, in favor of a sensibility to minimal variations. During the transpositions, new effects of the interaction between hands and guitar are introduced, renewing the ‘object’. The work evolves as its internal examination, focusing its diverse aspects in different time spans.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação trata dos principais conceitos e procedimentos envolvidos na criação do ciclo Iluminuras, para violão, em que foi proposta uma escuta voltada a transformações ínfimas do timbre. Sonoridades tênues, como ruídos, ressonâncias e multifônicos, que, historicamente, no repertório do violão, têm subjazido à atividade melódico-harmônica tonal, aqui emergem à superfície musical por meio de técnicas de filtragem, sendo promovidas transformações no interior dos sons. Ao longo da obra, uma espécie de ‘objeto musical’ transponível e multidimensional — ou seja, constituído por várias notas, que transmitem entre si uma identidade dinâmica por meio de elos tímbricos, e por diferentes vozes em contraponto, que são desdobramentos dos seus atributos internos — é continuamente examinado sob diversas perspectivas, conforme as disposições manuais (posições, ângulos, materiais, níveis de pressão) alteram sua sonoridade, revelando propriedades acústicas. Emersas ao primeiro plano musical, tais propriedades latentes formam vozes num ‘contraponto tímbrico’, com evoluções em contrastes sutis, em favor de uma sensibilidade a variações mínimas. Durante as transposições, novos efeitos da interação entre as mãos e o violão são introduzidos, renovando o ‘objeto’. A obra transcorre como um exame interior dele, focando seus diversos aspectos em diferentes intervalos de tempo.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBMoura, Eli-Eri Luiz dehttp://lattes.cnpq.br/5810448733148820Campello, Marcelo de Morais2019-06-12T18:56:33Z2019-06-122019-06-12T18:56:33Z2013-05-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14712porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-06-13T06:06:13Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/14712Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-06-13T06:06:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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