O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Katiana Lourenço
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30678
Resumo: The aim of this research is to discuss the theoretical basis of school cartography for deaf students from a social cartography perspective. Despite the debate around inclusive education for deaf people, the epistemological and pedagogical assumptions of cartography teaching in schools are alien to the specificities (cognitive, cultural, symbolic, social, existential and political) of these subjects. Social Cartography, as a critical approach to traditional conceptions of space and territory, is emerging today as a concept with enormous pedagogical potential, especially for deaf people. Based on a bibliographical study of School Cartography, Deafness (LADD, 2013) and Social Cartography, we emphasize that: 1. traditional approaches to School Cartography distance themselves from the cognitive, cultural and symbolic specificities of deaf subjects; 2. in addition to the linguistic aspect, cartography teaching must consider 'Deaf Culture' and the 'way of being-deaf'; 3. Social Cartography starts from a geographical conception that questions the ideological and political character contained in traditional cartographic language and production. We conclude that Social Cartography has an intrinsic epistemological and pedagogical basis that favors inclusion and consideration of deaf students' own ways of thinking, learning, expressing and communicating.
id UFPB_8e06538b7d4c038ec10deaa601908019
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/30678
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)Cartografia escolarCartografia socialEducação inclusivaSchool cartographySocial cartographyInclusive educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIASThe aim of this research is to discuss the theoretical basis of school cartography for deaf students from a social cartography perspective. Despite the debate around inclusive education for deaf people, the epistemological and pedagogical assumptions of cartography teaching in schools are alien to the specificities (cognitive, cultural, symbolic, social, existential and political) of these subjects. Social Cartography, as a critical approach to traditional conceptions of space and territory, is emerging today as a concept with enormous pedagogical potential, especially for deaf people. Based on a bibliographical study of School Cartography, Deafness (LADD, 2013) and Social Cartography, we emphasize that: 1. traditional approaches to School Cartography distance themselves from the cognitive, cultural and symbolic specificities of deaf subjects; 2. in addition to the linguistic aspect, cartography teaching must consider 'Deaf Culture' and the 'way of being-deaf'; 3. Social Cartography starts from a geographical conception that questions the ideological and political character contained in traditional cartographic language and production. We conclude that Social Cartography has an intrinsic epistemological and pedagogical basis that favors inclusion and consideration of deaf students' own ways of thinking, learning, expressing and communicating.Pró-Reitoria de Pós-graduação da UFPB (PRPG/UFPB)O objetivo desta pesquisa é discutir as bases teóricas da Cartografia Escolar para alunos/as surdos/as a partir de uma perspectiva da Cartografia Social. Apesar do debate em torno da educação inclusiva para pessoas surdas, os pressupostos epistemológicos e pedagógicos do ensino de cartografia nas escolas se encontram alheios às especificidades (cognitivas, culturais, simbólicas, sociais, existenciais e políticas) desses sujeitos. A Cartografia Social, como abordagem crítica das concepções tradicionais acerca do espaço e do território, emerge, hoje, como concepção de enorme potencial pedagógico, em especial, para as pessoas surdas. A partir de um estudo bibliográfico acerca da Cartografia Escolar, da Surdidade (LADD, 2013) e da Cartografia Social, enfatizamos que: 1. As abordagens tradicionais de Cartografia Escolar se distanciam das especificidades cognitivas, culturais, simbólicas dos sujeitos surdos; 2. Além do aspecto linguístico, o ensino de cartografia deve considerar a ‘Cultura Surda’ e o ‘modo de ser-surdo’; 3. A Cartografia Social parte de uma concepção geográfica que questiona o caráter ideológico e político, contidos na linguagem e na produção cartográficas tradicionais. Concluímos que a Cartografia Social possui bases epistemológicas e pedagógicas intrínsecas que favorecem a inclusão e a consideração pelas formas de pensar, aprender, expressar e comunicar próprias dos/as alunos/as surdos/as.Universidade Federal da ParaíbaBrasilGeografiaPrograma de Pós-Graduação em GeografiaUFPBCardoso, Carlos Augusto de Amorimhttp://lattes.cnpq.br/9003023654793814Nunes, Katiana Lourenço2024-07-12T17:04:32Z2023-10-092024-07-12T17:04:32Z2023-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30678porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-07-13T06:09:30Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/30678Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-07-13T06:09:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
title O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
spellingShingle O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
Nunes, Katiana Lourenço
Cartografia escolar
Cartografia social
Educação inclusiva
School cartography
Social cartography
Inclusive education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
title_short O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
title_full O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
title_fullStr O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
title_full_unstemmed O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
title_sort O silêncio do espaço: a cartografia social no ensino da cartografia para alunos (as) surdos (as)
author Nunes, Katiana Lourenço
author_facet Nunes, Katiana Lourenço
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cardoso, Carlos Augusto de Amorim
http://lattes.cnpq.br/9003023654793814
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Katiana Lourenço
dc.subject.por.fl_str_mv Cartografia escolar
Cartografia social
Educação inclusiva
School cartography
Social cartography
Inclusive education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
topic Cartografia escolar
Cartografia social
Educação inclusiva
School cartography
Social cartography
Inclusive education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
description The aim of this research is to discuss the theoretical basis of school cartography for deaf students from a social cartography perspective. Despite the debate around inclusive education for deaf people, the epistemological and pedagogical assumptions of cartography teaching in schools are alien to the specificities (cognitive, cultural, symbolic, social, existential and political) of these subjects. Social Cartography, as a critical approach to traditional conceptions of space and territory, is emerging today as a concept with enormous pedagogical potential, especially for deaf people. Based on a bibliographical study of School Cartography, Deafness (LADD, 2013) and Social Cartography, we emphasize that: 1. traditional approaches to School Cartography distance themselves from the cognitive, cultural and symbolic specificities of deaf subjects; 2. in addition to the linguistic aspect, cartography teaching must consider 'Deaf Culture' and the 'way of being-deaf'; 3. Social Cartography starts from a geographical conception that questions the ideological and political character contained in traditional cartographic language and production. We conclude that Social Cartography has an intrinsic epistemological and pedagogical basis that favors inclusion and consideration of deaf students' own ways of thinking, learning, expressing and communicating.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-09
2023-08-23
2024-07-12T17:04:32Z
2024-07-12T17:04:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30678
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/30678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Geografia
Programa de Pós-Graduação em Geografia
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Geografia
Programa de Pós-Graduação em Geografia
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1809927048682012672