Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4663 |
Resumo: | Far from exhausting the subject of the difficulties and facilities with which the visually deficient (SwVD) student is faced in order to enter and remain in the higher education system until the conclusion of the course, this study focuses on the discussion concerning educational and social inclusion, the public education policies designed to make educational, attitudinal and physical accessibility architectonic possible, and the influence of the use of information and communication technologies (ICT), and the effects caused by good academic performance and the achievement of moral, intellectual and economic autonomy of the blind student. Using an exploratory research of a qualitative character, we perceived that the students who received differential support in high school had better chances of entering university. In the same way, those students who received support at university have better chances of concluding their courses with quality. We trust that this dissertation has contributed to the discussion of the theme: Policies of access for students with visual deficiency to higher education: a case study , instigating the interest of the readers in continuing research on the theme. |
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Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.Deficiente VisualInclusãoEnsino SuperiorVisual DeficiencyInclusionHigher educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFar from exhausting the subject of the difficulties and facilities with which the visually deficient (SwVD) student is faced in order to enter and remain in the higher education system until the conclusion of the course, this study focuses on the discussion concerning educational and social inclusion, the public education policies designed to make educational, attitudinal and physical accessibility architectonic possible, and the influence of the use of information and communication technologies (ICT), and the effects caused by good academic performance and the achievement of moral, intellectual and economic autonomy of the blind student. Using an exploratory research of a qualitative character, we perceived that the students who received differential support in high school had better chances of entering university. In the same way, those students who received support at university have better chances of concluding their courses with quality. We trust that this dissertation has contributed to the discussion of the theme: Policies of access for students with visual deficiency to higher education: a case study , instigating the interest of the readers in continuing research on the theme.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorLonge de esgotar o assunto referente às dificuldades e facilidades com as quais o Discente com Deficiência Visual (DcDV) se depara para ingressar no Ensino Superior e nele permanecer até a conclusão do curso, procuramos neste estudo discutir a respeito da sua inclusão educacional e social, das políticas públicas e educacionais traçadas para viabilizar a acessibilidade física arquitetônica -, atitudinal e educacional, e a influência da utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), e dos efeitos causados para um bom desempenho acadêmico e conquista da autonomia moral, intelectual e econômica do discente cego. Utilizando uma pesquisa exploratória, de caráter qualitativo, percebemos que os discentes que contaram com apoio pedagógico diferenciado no Ensino Médio tiveram maiores chances de ingressar na Universidade. Da mesma forma, os discentes que contam com o suporte na Universidade, têm maiores possibilidades de concluir seus cursos com qualidade. Esperamos com esta dissertação ter contribuído para a discussão do tema: Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso , instigando o interesse dos leitores na continuidade das pesquisas.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBRodrigues, Janine Marta Coelhohttp://lattes.cnpq.br/8491430816252531Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de2015-05-07T15:08:30Z2018-07-20T23:57:44Z2012-09-032018-07-20T23:57:44Z2012-05-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfAZEVEDO, Maria Carolina Albuquerque de. Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.. 2012. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4663porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:47:39Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4663Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:47:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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