Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4663
Resumo: Far from exhausting the subject of the difficulties and facilities with which the visually deficient (SwVD) student is faced in order to enter and remain in the higher education system until the conclusion of the course, this study focuses on the discussion concerning educational and social inclusion, the public education policies designed to make educational, attitudinal and physical accessibility architectonic possible, and the influence of the use of information and communication technologies (ICT), and the effects caused by good academic performance and the achievement of moral, intellectual and economic autonomy of the blind student. Using an exploratory research of a qualitative character, we perceived that the students who received differential support in high school had better chances of entering university. In the same way, those students who received support at university have better chances of concluding their courses with quality. We trust that this dissertation has contributed to the discussion of the theme: Policies of access for students with visual deficiency to higher education: a case study , instigating the interest of the readers in continuing research on the theme.
id UFPB_8f38b1732ad436bbe4be08b87c57a14d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4663
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.Deficiente VisualInclusãoEnsino SuperiorVisual DeficiencyInclusionHigher educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFar from exhausting the subject of the difficulties and facilities with which the visually deficient (SwVD) student is faced in order to enter and remain in the higher education system until the conclusion of the course, this study focuses on the discussion concerning educational and social inclusion, the public education policies designed to make educational, attitudinal and physical accessibility architectonic possible, and the influence of the use of information and communication technologies (ICT), and the effects caused by good academic performance and the achievement of moral, intellectual and economic autonomy of the blind student. Using an exploratory research of a qualitative character, we perceived that the students who received differential support in high school had better chances of entering university. In the same way, those students who received support at university have better chances of concluding their courses with quality. We trust that this dissertation has contributed to the discussion of the theme: Policies of access for students with visual deficiency to higher education: a case study , instigating the interest of the readers in continuing research on the theme.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorLonge de esgotar o assunto referente às dificuldades e facilidades com as quais o Discente com Deficiência Visual (DcDV) se depara para ingressar no Ensino Superior e nele permanecer até a conclusão do curso, procuramos neste estudo discutir a respeito da sua inclusão educacional e social, das políticas públicas e educacionais traçadas para viabilizar a acessibilidade física arquitetônica -, atitudinal e educacional, e a influência da utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), e dos efeitos causados para um bom desempenho acadêmico e conquista da autonomia moral, intelectual e econômica do discente cego. Utilizando uma pesquisa exploratória, de caráter qualitativo, percebemos que os discentes que contaram com apoio pedagógico diferenciado no Ensino Médio tiveram maiores chances de ingressar na Universidade. Da mesma forma, os discentes que contam com o suporte na Universidade, têm maiores possibilidades de concluir seus cursos com qualidade. Esperamos com esta dissertação ter contribuído para a discussão do tema: Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso , instigando o interesse dos leitores na continuidade das pesquisas.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBRodrigues, Janine Marta Coelhohttp://lattes.cnpq.br/8491430816252531Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de2015-05-07T15:08:30Z2018-07-20T23:57:44Z2012-09-032018-07-20T23:57:44Z2012-05-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfAZEVEDO, Maria Carolina Albuquerque de. Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.. 2012. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4663porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:47:39Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4663Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:47:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
title Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
spellingShingle Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de
Deficiente Visual
Inclusão
Ensino Superior
Visual Deficiency
Inclusion
Higher education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
title_full Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
title_fullStr Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
title_full_unstemmed Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
title_sort Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.
author Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de
author_facet Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Janine Marta Coelho
http://lattes.cnpq.br/8491430816252531
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Maria Carolina Albuquerque de
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiente Visual
Inclusão
Ensino Superior
Visual Deficiency
Inclusion
Higher education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Deficiente Visual
Inclusão
Ensino Superior
Visual Deficiency
Inclusion
Higher education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Far from exhausting the subject of the difficulties and facilities with which the visually deficient (SwVD) student is faced in order to enter and remain in the higher education system until the conclusion of the course, this study focuses on the discussion concerning educational and social inclusion, the public education policies designed to make educational, attitudinal and physical accessibility architectonic possible, and the influence of the use of information and communication technologies (ICT), and the effects caused by good academic performance and the achievement of moral, intellectual and economic autonomy of the blind student. Using an exploratory research of a qualitative character, we perceived that the students who received differential support in high school had better chances of entering university. In the same way, those students who received support at university have better chances of concluding their courses with quality. We trust that this dissertation has contributed to the discussion of the theme: Policies of access for students with visual deficiency to higher education: a case study , instigating the interest of the readers in continuing research on the theme.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-03
2012-05-10
2015-05-07T15:08:30Z
2018-07-20T23:57:44Z
2018-07-20T23:57:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AZEVEDO, Maria Carolina Albuquerque de. Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.. 2012. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4663
identifier_str_mv AZEVEDO, Maria Carolina Albuquerque de. Políticas de Acesso para Discentes com Deficiência Visual no Ensino Superior: um estudo de caso.. 2012. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4663
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842896325836800