Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Wilderlane Costa de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7616
Resumo: This research work aimed to verify which speeches about the constitutions of gender identities that pass over the textbooks for Portuguese language used in classes from 1st to 5th grade at municipal schools of the city of João Pessoa. The research was developed by observing the contexts and contributions of theories about identity, gender and discourse analysis. These theoretical knowledge provided conditions to identify and apprehend the gender relations that have been established in images and texts analyzed. The analysis consisted in checking and interpretation of representations about gender identities present in the texts and illustrations. Quantitatively were used five textbooks on which was initially performed a survey of representations and texts related to the topic under study, being cataloged 21 images and 19 texts that accounted for the relations of gender identities. The result of the analysis made the observation that there is a trend of assimilation of quantitative representations of male and female genders, however the context and the relations established between them still favors the process of male hegemony. This observation reinforces the need for a new look on the reading practices performed in various textual intakes, so that will make it possible to denaturalize the relations that are established between the genders in society.
id UFPB_a6ad7390291c851297cdd6cea3031167
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/7616
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticosGender identities and curriculum: the discourse conveyed in textbooksIdentidadeIdentityGêneroCurrículoDiscursoLivro DidáticoGenderCurriculumSpeechTextbookLINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICAThis research work aimed to verify which speeches about the constitutions of gender identities that pass over the textbooks for Portuguese language used in classes from 1st to 5th grade at municipal schools of the city of João Pessoa. The research was developed by observing the contexts and contributions of theories about identity, gender and discourse analysis. These theoretical knowledge provided conditions to identify and apprehend the gender relations that have been established in images and texts analyzed. The analysis consisted in checking and interpretation of representations about gender identities present in the texts and illustrations. Quantitatively were used five textbooks on which was initially performed a survey of representations and texts related to the topic under study, being cataloged 21 images and 19 texts that accounted for the relations of gender identities. The result of the analysis made the observation that there is a trend of assimilation of quantitative representations of male and female genders, however the context and the relations established between them still favors the process of male hegemony. This observation reinforces the need for a new look on the reading practices performed in various textual intakes, so that will make it possible to denaturalize the relations that are established between the genders in society.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho de pesquisa tem como propósito verificar quais os discursos sobre as constituições das identidades de gênero que perpassam os livros didáticos de língua portuguesa utilizados nas turmas do 1º ao 5º ano, na rede municipal da prefeitura de João Pessoa. O trabalho foi desenvolvido observando os contextos e contribuições das teorias acerca da identidade, gênero e análise do discurso. Esses conhecimentos teóricos proporcionaram condições de identificar e apreender as relações dos gêneros que se estabeleceram nas imagens e textos analisados. A análise constituiu-se na verificação e interpretação das representações acerca das identidades de gênero presentes nos textos e imagens ilustrativas. Quantitativamente, foram utilizados cinco livros didáticos nos quais foi realizado, inicialmente, um levantamento das representações e textos correlacionados com a temática em estudo, sendo elencados 21 imagens e 19 textos que representaram as relações das identidades de gênero. O resultado da análise possibilitou a constatação de que existe uma tendência de equiparação quantitativa de representações dos gêneros masculino e feminino, no entanto, o contexto e as relações estabelecidas entre eles ainda favorecem o processo da hegemonia masculina. Tal constatação reforça a necessidade de um novo olhar sobre as práticas de leitura realizadas nos diversos aportes textuais, de forma que possibilite desnaturalizar as relações que se estabelecem entre os gêneros na sociedade.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBTeixeira, Célia Reginahttp://lattes.cnpq.br/0160751688492465Oliveira, Wilderlane Costa de2015-11-20T12:53:10Z2018-07-20T23:47:00Z2018-07-20T23:47:00Z2014-07-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Wilderlane Costa de. Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos. 2014. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7616porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:02:50Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7616Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:02:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
Gender identities and curriculum: the discourse conveyed in textbooks
title Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
spellingShingle Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
Oliveira, Wilderlane Costa de
Identidade
Identity
Gênero
Currículo
Discurso
Livro Didático
Gender
Curriculum
Speech
Textbook
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
title_short Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
title_full Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
title_fullStr Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
title_full_unstemmed Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
title_sort Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos
author Oliveira, Wilderlane Costa de
author_facet Oliveira, Wilderlane Costa de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Teixeira, Célia Regina
http://lattes.cnpq.br/0160751688492465
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Wilderlane Costa de
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Identity
Gênero
Currículo
Discurso
Livro Didático
Gender
Curriculum
Speech
Textbook
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
topic Identidade
Identity
Gênero
Currículo
Discurso
Livro Didático
Gender
Curriculum
Speech
Textbook
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
description This research work aimed to verify which speeches about the constitutions of gender identities that pass over the textbooks for Portuguese language used in classes from 1st to 5th grade at municipal schools of the city of João Pessoa. The research was developed by observing the contexts and contributions of theories about identity, gender and discourse analysis. These theoretical knowledge provided conditions to identify and apprehend the gender relations that have been established in images and texts analyzed. The analysis consisted in checking and interpretation of representations about gender identities present in the texts and illustrations. Quantitatively were used five textbooks on which was initially performed a survey of representations and texts related to the topic under study, being cataloged 21 images and 19 texts that accounted for the relations of gender identities. The result of the analysis made the observation that there is a trend of assimilation of quantitative representations of male and female genders, however the context and the relations established between them still favors the process of male hegemony. This observation reinforces the need for a new look on the reading practices performed in various textual intakes, so that will make it possible to denaturalize the relations that are established between the genders in society.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-22
2015-11-20T12:53:10Z
2018-07-20T23:47:00Z
2018-07-20T23:47:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Wilderlane Costa de. Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos. 2014. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7616
identifier_str_mv OLIVEIRA, Wilderlane Costa de. Identidades de gênero e currículo: o discurso veiculado nos livros didáticos. 2014. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7616
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842876072591360