Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Agata Christie Rodrigues Lima da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20378
Resumo: Glauco Velásquez's four sonatas present a demonstration of the stylized experiments carried out by this composer. Written between 1909 and 1912, they will be studied in Sonata “Delírio”, Op.61, 1909, for violin and piano, Sonata I (“Appassionata”), 1910, for cello and piano, in Sonata 2, Op.82, 1911, for violin and piano and Sonata II, 1912, for cello and piano. The present work presents an observation dedicated to the elements arranged in Glauco Velásquez's speech to understand his aesthetics and influences. These four sonatas demonstrated a complexity created at different times in the short life of the composer. However, the scope of this study reached only the first movement of each piece added to the historicalsociological contributions, central part of the discursive investigation. In general, the works have characteristics typical of the post-tonal repertoire marked by a dense contrapuntal texture and an occasional singable sound. The sonatas “Delirio” and 2, for violin and piano, are considered with great lyricism, in contrast to a virtuosic sonority of the sonatas “Appassionata” and Sonata II, for cello and piano. The four works combine style and expressiveness and carry an intense poetic-expressive aspect. It will be observed the ways that Glauco Velásquez uses his musical definitions in his discreet language.
id UFPB_a6b6bb0548bcba678163212999d8e7a5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/20378
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco VelásquezGlauco VelásquezEstéticaEstiloSonataMusica de câmaraAestheticStyleChamber musicCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAGlauco Velásquez's four sonatas present a demonstration of the stylized experiments carried out by this composer. Written between 1909 and 1912, they will be studied in Sonata “Delírio”, Op.61, 1909, for violin and piano, Sonata I (“Appassionata”), 1910, for cello and piano, in Sonata 2, Op.82, 1911, for violin and piano and Sonata II, 1912, for cello and piano. The present work presents an observation dedicated to the elements arranged in Glauco Velásquez's speech to understand his aesthetics and influences. These four sonatas demonstrated a complexity created at different times in the short life of the composer. However, the scope of this study reached only the first movement of each piece added to the historicalsociological contributions, central part of the discursive investigation. In general, the works have characteristics typical of the post-tonal repertoire marked by a dense contrapuntal texture and an occasional singable sound. The sonatas “Delirio” and 2, for violin and piano, are considered with great lyricism, in contrast to a virtuosic sonority of the sonatas “Appassionata” and Sonata II, for cello and piano. The four works combine style and expressiveness and carry an intense poetic-expressive aspect. It will be observed the ways that Glauco Velásquez uses his musical definitions in his discreet language.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqAs quatro sonatas de Glauco Velásquez apresentam a demonstração prática dos experimentos estilísticos realizados por esse compositor. Escritas entre 1909 e 1912, serão estudadas a Sonata Delírio, Op.61, 1909, para violino e piano, Sonata I (“Appassionata”),1910, para violoncelo e piano, a Sonata 2, Op.82, 1911, para violino e piano e a Sonata II, 1912, para violoncelo e piano. O presente trabalho apresenta uma observação dedicada aos elementos dispostos no discurso de Glauco Velásquez para compreender sua estética e influências. Essas quatro sonatas demonstram a complexidade criada em momentos diferentes na curta vida do compositor. No entanto, o escopo deste estudo alcançará apenas o primeiro movimento de cada peça somados á apestos histórico-sociológicos parte central da investigação discursiva. Em geral, as obras possuem características típicas do repertório pós-tonal marcadas pela textura contrapontística densa e a sonoridade cantabile ocasional. As sonatas “Delirio” e 2, para violino e piano, são apresentadas com grande lirismo, em contraste com uma sonoridade virtuosista das sonatas “Appassionata” e Sonata II, para violoncelo e piano. As quatro obras combinam estilo e expressividade e carregam intenso aspecto poético-expressivo. Serão observadas as maneiras que Glauco Velásquez utiliza referências suas musicais em sua linguagem discrusiva.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBPatriota, Rainer Câmarahttp://lattes.cnpq.br/2507327571446368Silva, Agata Christie Rodrigues Lima da2021-07-07T18:39:32Z2020-11-102021-07-07T18:39:32Z2020-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20378porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-10T11:24:11Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/20378Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-10T11:24:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
title Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
spellingShingle Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
Silva, Agata Christie Rodrigues Lima da
Glauco Velásquez
Estética
Estilo
Sonata
Musica de câmara
Aesthetic
Style
Chamber music
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
title_full Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
title_fullStr Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
title_full_unstemmed Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
title_sort Aspectos estéticos e estilísticos das Sonatas de Glauco Velásquez
author Silva, Agata Christie Rodrigues Lima da
author_facet Silva, Agata Christie Rodrigues Lima da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Patriota, Rainer Câmara
http://lattes.cnpq.br/2507327571446368
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Agata Christie Rodrigues Lima da
dc.subject.por.fl_str_mv Glauco Velásquez
Estética
Estilo
Sonata
Musica de câmara
Aesthetic
Style
Chamber music
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Glauco Velásquez
Estética
Estilo
Sonata
Musica de câmara
Aesthetic
Style
Chamber music
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description Glauco Velásquez's four sonatas present a demonstration of the stylized experiments carried out by this composer. Written between 1909 and 1912, they will be studied in Sonata “Delírio”, Op.61, 1909, for violin and piano, Sonata I (“Appassionata”), 1910, for cello and piano, in Sonata 2, Op.82, 1911, for violin and piano and Sonata II, 1912, for cello and piano. The present work presents an observation dedicated to the elements arranged in Glauco Velásquez's speech to understand his aesthetics and influences. These four sonatas demonstrated a complexity created at different times in the short life of the composer. However, the scope of this study reached only the first movement of each piece added to the historicalsociological contributions, central part of the discursive investigation. In general, the works have characteristics typical of the post-tonal repertoire marked by a dense contrapuntal texture and an occasional singable sound. The sonatas “Delirio” and 2, for violin and piano, are considered with great lyricism, in contrast to a virtuosic sonority of the sonatas “Appassionata” and Sonata II, for cello and piano. The four works combine style and expressiveness and carry an intense poetic-expressive aspect. It will be observed the ways that Glauco Velásquez uses his musical definitions in his discreet language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-10
2020-08-28
2021-07-07T18:39:32Z
2021-07-07T18:39:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20378
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20378
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842976410828800