A imagética das beatitudes em Hieronymus Bosch: religiosidade popular na cristandade medieval e no renascimento do norte europeu – séculos XIV-XVI
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20920 |
Resumo: | propose a narrative interpretation running through flemish religious iconography between the 15th and 16th centuries, through the forms of religious experience of the saints, hermits, monks and preachers that were disseminated in that period and that the iconography portrayed so richly. I will analyze the influence of saints, hermits, martyrs on popular christian religiosity through primary sources that constituted a primordial basis for artisticreligious creations, established of biblical, hagiographic origin or even of medieval bestiaries. I will treat, as the main focus of this analysis, the pictorial set of Hieronymus Bosch (1450-1516), but also other artists from his surroundings who portrayed, through religious iconography, their views of the types of religious life. And through theoretical and methodological support, such as the concept of holiness proposed by the medievalist historian André Vauchez (1989), by the study of historian Johan Huizinga (1872-1945) on devotion in the Autumn of the Middle Ages and by the most recent works of historians of art that they analyze about the pictorial set of Hieronymus Bosch, namely, Lynn F. Jacobs (2000), Stefan Fischer (2014), Matthijs Ilsink (2016), Walter Bosing (2006). Finally, use the iconological method of image analysis proposed by Erwin Panofsky (1991) for this research. |
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A imagética das beatitudes em Hieronymus Bosch: religiosidade popular na cristandade medieval e no renascimento do norte europeu – séculos XIV-XVIHieronymus BoschJoaquim PatinirIconografia cristãPintura flamengaChristian iconographyFlemish paintingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApropose a narrative interpretation running through flemish religious iconography between the 15th and 16th centuries, through the forms of religious experience of the saints, hermits, monks and preachers that were disseminated in that period and that the iconography portrayed so richly. I will analyze the influence of saints, hermits, martyrs on popular christian religiosity through primary sources that constituted a primordial basis for artisticreligious creations, established of biblical, hagiographic origin or even of medieval bestiaries. I will treat, as the main focus of this analysis, the pictorial set of Hieronymus Bosch (1450-1516), but also other artists from his surroundings who portrayed, through religious iconography, their views of the types of religious life. And through theoretical and methodological support, such as the concept of holiness proposed by the medievalist historian André Vauchez (1989), by the study of historian Johan Huizinga (1872-1945) on devotion in the Autumn of the Middle Ages and by the most recent works of historians of art that they analyze about the pictorial set of Hieronymus Bosch, namely, Lynn F. Jacobs (2000), Stefan Fischer (2014), Matthijs Ilsink (2016), Walter Bosing (2006). Finally, use the iconological method of image analysis proposed by Erwin Panofsky (1991) for this research.NenhumaProponho uma interpretação narrativa perpassando sobre a iconografia religiosa flamenga entre os séculos XV-XVI, através das formas de experiência religiosa dos santos, eremitas, monges e pregadores que se difundiram nesse período e que a iconografia retratou tão ricamente. Para tanto, analisarei a influência de santos, eremitas, mártires na religiosidade popular cristã através de fontes primárias que se constituíram base primordial para as criações artístico-religiosas, fossem de origem bíblica, hagiográfica ou mesmo dos bestiários medievais. Tratarei, como foco principal desta análise, o conjunto pictórico de Hieronymus Bosch (1450-1516), mas também outros artistas de seu entorno que retrataram, através da iconografia religiosa, suas visões dos tipos de vida religiosa. E por meio de suporte teóricometodológico, como o conceito de Santidade proposto pelo historiador medievalista André Vauchez (1989), pelo estudo do historiador Johan Huizinga (1872-1945) sobre a devoção no Outono da Idade Média e pelas obras mais recentes de historiadores da arte que analisam sobre o conjunto pictórico de Hieronymus Bosch, a saber, Lynn F. Jacobs (2000), Stefan Fischer (2014), Matthijs Ilsink (2016), Walter Bosing (2006). E por fim, utilizar para essa pesquisa o método iconológico de análise de imagens proposto por Erwin Panofsky (1991).Universidade Federal da ParaíbaBrasilCiência das ReligiõesPrograma de Pós-Graduação em Ciências das ReligiõesUFPBLanger, Johnnihttp://lattes.cnpq.br/3561550459580228Sousa, Radamés de2021-08-30T17:55:29Z2021-04-142021-08-30T17:55:29Z2021-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20920porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T18:34:42Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/20920Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T18:34:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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