Que pode a educação na prisão?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4358 |
Resumo: | This research proposes to investigate the limits and possibilities of education developed in the context of imprisonment, taking as parameter the Brazilian penitentiary system. The prison as a totalitarian and disciplinary institution is a social space where the goals have been abandoned, giving rise to security measures and revenge against the prisoner, resulting in personal relationships and social processes that destroy the man, denying their humanity while stealing his staff brought, holding him in a parallel culture. Opposed to the prison context, we have that education, understood and expressly recognized in national and international legal texts as a human right, work as an instrument of human liberation, offering him the opportunity to better understand the world in which remains to be inserted, emerging from there as a man of decision, responsible for its own destiny, free from the determinism violators of their dignity. From the literature review, the experience reports of inmates and correctional professionals, and empirical observation in prison in Paraíba, the research identified in the prison school, despite countless obstacles of its own, a space reconstruction of the human being through the inmate to envision a different reality, oblivious to the "world of crime" a set of new possibilities. |
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Que pode a educação na prisão?What can education in prison?EducaçãoPrisãoDireitos HumanosSistema PenitenciárioEducationPrisonHuman RightsPrison SystemCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThis research proposes to investigate the limits and possibilities of education developed in the context of imprisonment, taking as parameter the Brazilian penitentiary system. The prison as a totalitarian and disciplinary institution is a social space where the goals have been abandoned, giving rise to security measures and revenge against the prisoner, resulting in personal relationships and social processes that destroy the man, denying their humanity while stealing his staff brought, holding him in a parallel culture. Opposed to the prison context, we have that education, understood and expressly recognized in national and international legal texts as a human right, work as an instrument of human liberation, offering him the opportunity to better understand the world in which remains to be inserted, emerging from there as a man of decision, responsible for its own destiny, free from the determinism violators of their dignity. From the literature review, the experience reports of inmates and correctional professionals, and empirical observation in prison in Paraíba, the research identified in the prison school, despite countless obstacles of its own, a space reconstruction of the human being through the inmate to envision a different reality, oblivious to the "world of crime" a set of new possibilities.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta pesquisa propõe a investigação dos limites e possibilidades da educação desenvolvida em contextos de encarceramento, tomando como parâmetro o sistema penitenciário brasileiro. A prisão como uma instituição totalitária e disciplinar tem se revelado historicamente como um espaço social cujas finalidades oficiais foram abandonadas em nome de uma obsessão por segurança e vingança em desfavor do prisioneiro, que conduz a relações pessoais e processos sociais que funcionam como uma fábrica de coisificação do homem, negando sua humana condição enquanto destrói sua identidade e obriga-o a uma sub-cultura própria. Contrapondo-se ao contexto penitenciário, tem-se que a educação, entendida e expressamente reconhecida nos textos normativos nacionais e internacionais como um direito humano, funcionaria como um instrumento de libertação do homem, oferecendo-lhe a oportunidade de conhecer melhor o mundo no qual resta-se inserido, emergindo a partir daí como ser de decisão, responsável por seu próprio destino, livre dos determinismos violadores de sua dignidade. A partir da análise bibliográfica, dos relatos de experiência de presos e profissionais penitenciários, e da observação empírica em estabelecimentos prisionais na Paraíba, a pesquisa permitiu identificar na escola da prisão, apesar de um incontável número de obstáculos que lhe são próprios, um espaço de reconstrução do ser humano aprisionado, passando o preso a vislumbrar uma realidade diferente, alheia ao mundo do crime , um conjunto de novas possibilidades.Universidade Federal da ParaíbaBRciências JuridicasPrograma de Pós Graduação em Ciências JurídicasUFPBBraga, Romulo Rhemo Palitothttp://lattes.cnpq.br/0554845070455840Silva, Mazukyevicz Ramon Santos do Nascimento2015-05-07T14:27:03Z2018-07-20T23:48:42Z2011-07-182018-07-20T23:48:42Z2011-03-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Mazukyevicz Ramon Santos do Nascimento. What can education in prison?. 2011. 189 f. Dissertação (Mestrado em ciências Juridicas) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4358porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:45:14Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4358Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:45:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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