Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290 |
Resumo: | Traffic accident is one of the main causes of violent deaths of children between 5 and 14 years of age, and the Traffic Safety Education is one of the alternatives that can effectively improve that situation. Unfortunately, systematic education for traffic safety is not yet a reality in Brazil, despite the Brazilian laws have made it compulsory for Elementary School, High School and College. The main aims of this dissertation are: 1) To join, in a text, the fundamental elements for setting up a Traffic Safety Education program suited to the first four years of Elementary School; and 2) To present, as an example, a Traffic Safety Education program implemented in a Brazilian city, and to show how the program would work if it was based on another pedagogic tendency. In order to achieve those aims, three topics are presented and discussed: 1) Traffic, traffic accidents and their causes; 2) Traffic safety education program for first four years of elementary school, and basic contents inferred from the risky situations commonly faced by children; and 3) Pedagogic tendencies and their characteristics. Finally, an application is presented, In the first phase, it is described the traffic safety education pedagogic tendency for the city of Maceio (State of Alagoas), which is based on the hypothesis of Traditional Liberal pedagogic tendency. In the second phase, the underlying pedagogic tendency is changed from Traditional Liberal to Progressive Libertarian. And then, the resulting pedagogic actions are discussed. |
id |
UFPB_b93d431e4179898231b2ad1ad9453029 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/12290 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamentalTrânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos BásicosEscolas - Educação para o TrânsitoEducação Fundamental - Educação para o TrânsitoTendências PedagógicasCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILTraffic accident is one of the main causes of violent deaths of children between 5 and 14 years of age, and the Traffic Safety Education is one of the alternatives that can effectively improve that situation. Unfortunately, systematic education for traffic safety is not yet a reality in Brazil, despite the Brazilian laws have made it compulsory for Elementary School, High School and College. The main aims of this dissertation are: 1) To join, in a text, the fundamental elements for setting up a Traffic Safety Education program suited to the first four years of Elementary School; and 2) To present, as an example, a Traffic Safety Education program implemented in a Brazilian city, and to show how the program would work if it was based on another pedagogic tendency. In order to achieve those aims, three topics are presented and discussed: 1) Traffic, traffic accidents and their causes; 2) Traffic safety education program for first four years of elementary school, and basic contents inferred from the risky situations commonly faced by children; and 3) Pedagogic tendencies and their characteristics. Finally, an application is presented, In the first phase, it is described the traffic safety education pedagogic tendency for the city of Maceio (State of Alagoas), which is based on the hypothesis of Traditional Liberal pedagogic tendency. In the second phase, the underlying pedagogic tendency is changed from Traditional Liberal to Progressive Libertarian. And then, the resulting pedagogic actions are discussed.NenhumaO acidente de trânsito é uma das principais causas de mortes violentas de crianças de 5 a 14 anos, e a Educação para o Trânsito é uma das alternativas que efetivamente podem combater essa situação. Infelizmente, a educação sistemática para o trânsito não é ainda uma realidade no Brasil apesar de as leis terem tornado obrigatória a Educação para o Trânsito no Ensino Fundamental, Médio e Superior. Os objetivos desta dissertação são: 1) Reunir em um texto os elementos fundamentais para a montagem de um programa de Educação para ? Trânsito para as quatro primeiras séries do Ensino Fundamental; e 2) Apresentar, como um exemplo, um programa de Educação para o Trânsito já implantado em uma cidade brasileira, e mostrar como seria o programa se ele fosse baseado em uma outra tendência pedagógica. Para atingir esses objetivos, três tópicos são apresentados e discutidos: 1) Trânsito, segurança no trânsito e suas causas; 2) Programa de Educação para o Trânsito para as quatro primeiras séries do Ensino Fundamental, e conteúdos básicos inferidos das situações de risco que as crianças deparam; e 3) Tendências pedagógicas e suas características. Finalmente, é apresentada uma aplicação. Na primeira fase descreve-se o programa de Educação para o Trânsito desenvolvido para a cidade de Maceió, o qual é montado sob os pressupostos da Tendência Pedagógica Liberal Tradicional. Na segunda fase, muda-se a tendência pedagógica do programa, que é Liberal Tradicional, para Progressista Libertária. E então, se discutem as ações pedagógicas resultantes.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEngenharia Cívil e AmbientalPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Civil e AmbientalUFPBRodrigues, John Kennedy Guedeshttp://lattes.cnpq.br/7834302744515283Guimarães, Norma Lúcia Bezerra2018-11-12T13:01:52Z2018-11-122018-11-12T13:01:52Z2001-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-13T06:01:48Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12290Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-13T06:01:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
title |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
spellingShingle |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental Guimarães, Norma Lúcia Bezerra Trânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos Básicos Escolas - Educação para o Trânsito Educação Fundamental - Educação para o Trânsito Tendências Pedagógicas CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
title_short |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
title_full |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
title_fullStr |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
title_full_unstemmed |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
title_sort |
Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental |
author |
Guimarães, Norma Lúcia Bezerra |
author_facet |
Guimarães, Norma Lúcia Bezerra |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues, John Kennedy Guedes http://lattes.cnpq.br/7834302744515283 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Norma Lúcia Bezerra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos Básicos Escolas - Educação para o Trânsito Educação Fundamental - Educação para o Trânsito Tendências Pedagógicas CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
topic |
Trânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos Básicos Escolas - Educação para o Trânsito Educação Fundamental - Educação para o Trânsito Tendências Pedagógicas CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
description |
Traffic accident is one of the main causes of violent deaths of children between 5 and 14 years of age, and the Traffic Safety Education is one of the alternatives that can effectively improve that situation. Unfortunately, systematic education for traffic safety is not yet a reality in Brazil, despite the Brazilian laws have made it compulsory for Elementary School, High School and College. The main aims of this dissertation are: 1) To join, in a text, the fundamental elements for setting up a Traffic Safety Education program suited to the first four years of Elementary School; and 2) To present, as an example, a Traffic Safety Education program implemented in a Brazilian city, and to show how the program would work if it was based on another pedagogic tendency. In order to achieve those aims, three topics are presented and discussed: 1) Traffic, traffic accidents and their causes; 2) Traffic safety education program for first four years of elementary school, and basic contents inferred from the risky situations commonly faced by children; and 3) Pedagogic tendencies and their characteristics. Finally, an application is presented, In the first phase, it is described the traffic safety education pedagogic tendency for the city of Maceio (State of Alagoas), which is based on the hypothesis of Traditional Liberal pedagogic tendency. In the second phase, the underlying pedagogic tendency is changed from Traditional Liberal to Progressive Libertarian. And then, the resulting pedagogic actions are discussed. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-07-30 2018-11-12T13:01:52Z 2018-11-12 2018-11-12T13:01:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Engenharia Cívil e Ambiental Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil e Ambiental UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Engenharia Cívil e Ambiental Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil e Ambiental UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842936622612480 |