Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Norma Lúcia Bezerra
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290
Resumo: Traffic accident is one of the main causes of violent deaths of children between 5 and 14 years of age, and the Traffic Safety Education is one of the alternatives that can effectively improve that situation. Unfortunately, systematic education for traffic safety is not yet a reality in Brazil, despite the Brazilian laws have made it compulsory for Elementary School, High School and College. The main aims of this dissertation are: 1) To join, in a text, the fundamental elements for setting up a Traffic Safety Education program suited to the first four years of Elementary School; and 2) To present, as an example, a Traffic Safety Education program implemented in a Brazilian city, and to show how the program would work if it was based on another pedagogic tendency. In order to achieve those aims, three topics are presented and discussed: 1) Traffic, traffic accidents and their causes; 2) Traffic safety education program for first four years of elementary school, and basic contents inferred from the risky situations commonly faced by children; and 3) Pedagogic tendencies and their characteristics. Finally, an application is presented, In the first phase, it is described the traffic safety education pedagogic tendency for the city of Maceio (State of Alagoas), which is based on the hypothesis of Traditional Liberal pedagogic tendency. In the second phase, the underlying pedagogic tendency is changed from Traditional Liberal to Progressive Libertarian. And then, the resulting pedagogic actions are discussed.
id UFPB_b93d431e4179898231b2ad1ad9453029
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/12290
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamentalTrânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos BásicosEscolas - Educação para o TrânsitoEducação Fundamental - Educação para o TrânsitoTendências PedagógicasCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILTraffic accident is one of the main causes of violent deaths of children between 5 and 14 years of age, and the Traffic Safety Education is one of the alternatives that can effectively improve that situation. Unfortunately, systematic education for traffic safety is not yet a reality in Brazil, despite the Brazilian laws have made it compulsory for Elementary School, High School and College. The main aims of this dissertation are: 1) To join, in a text, the fundamental elements for setting up a Traffic Safety Education program suited to the first four years of Elementary School; and 2) To present, as an example, a Traffic Safety Education program implemented in a Brazilian city, and to show how the program would work if it was based on another pedagogic tendency. In order to achieve those aims, three topics are presented and discussed: 1) Traffic, traffic accidents and their causes; 2) Traffic safety education program for first four years of elementary school, and basic contents inferred from the risky situations commonly faced by children; and 3) Pedagogic tendencies and their characteristics. Finally, an application is presented, In the first phase, it is described the traffic safety education pedagogic tendency for the city of Maceio (State of Alagoas), which is based on the hypothesis of Traditional Liberal pedagogic tendency. In the second phase, the underlying pedagogic tendency is changed from Traditional Liberal to Progressive Libertarian. And then, the resulting pedagogic actions are discussed.NenhumaO acidente de trânsito é uma das principais causas de mortes violentas de crianças de 5 a 14 anos, e a Educação para o Trânsito é uma das alternativas que efetivamente podem combater essa situação. Infelizmente, a educação sistemática para o trânsito não é ainda uma realidade no Brasil apesar de as leis terem tornado obrigatória a Educação para o Trânsito no Ensino Fundamental, Médio e Superior. Os objetivos desta dissertação são: 1) Reunir em um texto os elementos fundamentais para a montagem de um programa de Educação para ? Trânsito para as quatro primeiras séries do Ensino Fundamental; e 2) Apresentar, como um exemplo, um programa de Educação para o Trânsito já implantado em uma cidade brasileira, e mostrar como seria o programa se ele fosse baseado em uma outra tendência pedagógica. Para atingir esses objetivos, três tópicos são apresentados e discutidos: 1) Trânsito, segurança no trânsito e suas causas; 2) Programa de Educação para o Trânsito para as quatro primeiras séries do Ensino Fundamental, e conteúdos básicos inferidos das situações de risco que as crianças deparam; e 3) Tendências pedagógicas e suas características. Finalmente, é apresentada uma aplicação. Na primeira fase descreve-se o programa de Educação para o Trânsito desenvolvido para a cidade de Maceió, o qual é montado sob os pressupostos da Tendência Pedagógica Liberal Tradicional. Na segunda fase, muda-se a tendência pedagógica do programa, que é Liberal Tradicional, para Progressista Libertária. E então, se discutem as ações pedagógicas resultantes.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEngenharia Cívil e AmbientalPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Civil e AmbientalUFPBRodrigues, John Kennedy Guedeshttp://lattes.cnpq.br/7834302744515283Guimarães, Norma Lúcia Bezerra2018-11-12T13:01:52Z2018-11-122018-11-12T13:01:52Z2001-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-11-13T06:01:48Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12290Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-11-13T06:01:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
title Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
spellingShingle Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
Guimarães, Norma Lúcia Bezerra
Trânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos Básicos
Escolas - Educação para o Trânsito
Educação Fundamental - Educação para o Trânsito
Tendências Pedagógicas
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
title_short Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
title_full Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
title_fullStr Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
title_full_unstemmed Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
title_sort Educação para o trânsito: sua inserção nas quatro primeiras séries da educação fundamental
author Guimarães, Norma Lúcia Bezerra
author_facet Guimarães, Norma Lúcia Bezerra
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, John Kennedy Guedes
http://lattes.cnpq.br/7834302744515283
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Norma Lúcia Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv Trânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos Básicos
Escolas - Educação para o Trânsito
Educação Fundamental - Educação para o Trânsito
Tendências Pedagógicas
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
topic Trânsito e Acidentes de Trânsito - Conceitos Básicos
Escolas - Educação para o Trânsito
Educação Fundamental - Educação para o Trânsito
Tendências Pedagógicas
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
description Traffic accident is one of the main causes of violent deaths of children between 5 and 14 years of age, and the Traffic Safety Education is one of the alternatives that can effectively improve that situation. Unfortunately, systematic education for traffic safety is not yet a reality in Brazil, despite the Brazilian laws have made it compulsory for Elementary School, High School and College. The main aims of this dissertation are: 1) To join, in a text, the fundamental elements for setting up a Traffic Safety Education program suited to the first four years of Elementary School; and 2) To present, as an example, a Traffic Safety Education program implemented in a Brazilian city, and to show how the program would work if it was based on another pedagogic tendency. In order to achieve those aims, three topics are presented and discussed: 1) Traffic, traffic accidents and their causes; 2) Traffic safety education program for first four years of elementary school, and basic contents inferred from the risky situations commonly faced by children; and 3) Pedagogic tendencies and their characteristics. Finally, an application is presented, In the first phase, it is described the traffic safety education pedagogic tendency for the city of Maceio (State of Alagoas), which is based on the hypothesis of Traditional Liberal pedagogic tendency. In the second phase, the underlying pedagogic tendency is changed from Traditional Liberal to Progressive Libertarian. And then, the resulting pedagogic actions are discussed.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-07-30
2018-11-12T13:01:52Z
2018-11-12
2018-11-12T13:01:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12290
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Engenharia Cívil e Ambiental
Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil e Ambiental
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Engenharia Cívil e Ambiental
Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil e Ambiental
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842936622612480