Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Leonnardo Limongi de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340
Resumo: This research had as objective, understand how occur of the music teaching and learning of the disabled people in a not formal space of special education. By mean of your specific objectives, we look to understand the school’s pedagogical proposal where we did this work; to characterize the pedagogical practices established; identify the of teaching rout training; understand how fathers and teachers understand the actions that are developed in this music education space and identify your objectives together with the practices established. For this, we did use of observations, interviews and document analysis, as a collections tool for a data. The case studied was composed by three teachers, five students and their responsible, involving different modalities of education (violin, cello and musicalization) and situations of different development and learning, with the participation of students with Down Syndrome, intellectual Deficiency and Autism. In our theoretical reference, we search understand about people with deficiency, today and in others history moments, about the different space and possibilities of education this people, as well as the delimitation of the action of special music education. The of data analysis shown us that of the pedagogical actions observed has dialog with the proposal musical education emerged during century XX and the understanding and the respect the human plurality.
id UFPB_c3877cbd070386b4cedfa4bacec64a47
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11340
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musicalPessoa com deficiênciaEducação especialEducação musical especialEducação musical não formalPeople with deficiencySpecial educationSpecial musical educationNon formal music educationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis research had as objective, understand how occur of the music teaching and learning of the disabled people in a not formal space of special education. By mean of your specific objectives, we look to understand the school’s pedagogical proposal where we did this work; to characterize the pedagogical practices established; identify the of teaching rout training; understand how fathers and teachers understand the actions that are developed in this music education space and identify your objectives together with the practices established. For this, we did use of observations, interviews and document analysis, as a collections tool for a data. The case studied was composed by three teachers, five students and their responsible, involving different modalities of education (violin, cello and musicalization) and situations of different development and learning, with the participation of students with Down Syndrome, intellectual Deficiency and Autism. In our theoretical reference, we search understand about people with deficiency, today and in others history moments, about the different space and possibilities of education this people, as well as the delimitation of the action of special music education. The of data analysis shown us that of the pedagogical actions observed has dialog with the proposal musical education emerged during century XX and the understanding and the respect the human plurality.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa teve como objetivo entender como ocorrem os processos de ensino e aprendizagem musical da pessoa com deficiência em um espaço não formal de educação especial. Por meio de seus objetivos específicos, procuramos compreender a proposta pedagógica da escola onde realizamos este trabalho; caracterizar as práticas pedagógicas estabelecidas; identificar o percurso de formação dos professores; entender como pais e professores compreendem as ações que são desenvolvidas nesse espaço de educação musical e identificar seus objetivos junto às práticas que se estabelecem. Para isso, fizemos o uso de observações, entrevistas e análise de documentos como ferramentas de coletas de dados. O caso estudado foi composto por três professores, cinco alunos e seus responsáveis, envolvendo diferentes modalidades de ensino (violino, violoncelo e musicalização) e situações de desenvolvimento e aprendizagem distintas, diante da participação de alunos com Síndrome de Down, Deficiência Intelectual e Autismo. Em nosso referencial teórico, trouxemos entendimentos sobre as pessoas com deficiência, hoje e em outros momentos históricos, sobre os diferentes espaços e possibilidades de educação dessas pessoas, assim como a delimitação das ações da educação musical especial. A análise dos dados nos mostrou que as ações pedagógicas observadas têm dialogado com as propostas de educação musical surgidas durante o século XX, assim como a compreensão e o respeito à pluralidade humana.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBAlmeida, Cristiane Maria Galdino dehttp://lattes.cnpq.br/7567236180576595Souza, Leonnardo Limongi de2018-08-22T18:27:50Z2018-08-222018-08-22T18:27:50Z2017-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:02:31Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11340Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:02:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
title Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
spellingShingle Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
Souza, Leonnardo Limongi de
Pessoa com deficiência
Educação especial
Educação musical especial
Educação musical não formal
People with deficiency
Special education
Special musical education
Non formal music education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
title_full Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
title_fullStr Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
title_full_unstemmed Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
title_sort Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
author Souza, Leonnardo Limongi de
author_facet Souza, Leonnardo Limongi de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Cristiane Maria Galdino de
http://lattes.cnpq.br/7567236180576595
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Leonnardo Limongi de
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoa com deficiência
Educação especial
Educação musical especial
Educação musical não formal
People with deficiency
Special education
Special musical education
Non formal music education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Pessoa com deficiência
Educação especial
Educação musical especial
Educação musical não formal
People with deficiency
Special education
Special musical education
Non formal music education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description This research had as objective, understand how occur of the music teaching and learning of the disabled people in a not formal space of special education. By mean of your specific objectives, we look to understand the school’s pedagogical proposal where we did this work; to characterize the pedagogical practices established; identify the of teaching rout training; understand how fathers and teachers understand the actions that are developed in this music education space and identify your objectives together with the practices established. For this, we did use of observations, interviews and document analysis, as a collections tool for a data. The case studied was composed by three teachers, five students and their responsible, involving different modalities of education (violin, cello and musicalization) and situations of different development and learning, with the participation of students with Down Syndrome, intellectual Deficiency and Autism. In our theoretical reference, we search understand about people with deficiency, today and in others history moments, about the different space and possibilities of education this people, as well as the delimitation of the action of special music education. The of data analysis shown us that of the pedagogical actions observed has dialog with the proposal musical education emerged during century XX and the understanding and the respect the human plurality.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-15
2018-08-22T18:27:50Z
2018-08-22
2018-08-22T18:27:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1798963950203699200