Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24901 |
Resumo: | This work is a research of TIM Música nas Escolas developed with students of periphery of Sao Paulo. After selected 120 childrens of 5 thousand that participated of music workshops, was divided in 4 groups of 30 students, what I had the opportunity to teach music during the period of 2003 through 2005 to a class of EMEF General De Gaulle located at Jardim Sao Luis, south of the city. In the begining of 2006 the class was tranfered to an auditorium of Ibirapuera School and guided to a deeper study of singing and musical instruments with a goal to build a symphonic band. A research of this work with the students of this project was done with the results until the end of 2008. This research had the ambition to help on the studies of social projects with kids that is in a risc situation and that uses the music as an instrument to a social inclusion. |
id |
UPM_6c56b2965eb18a6c93caf628d21645b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24901 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:43:50Z2020-05-28T18:11:12Z2010-08-032020-05-28T18:11:12Z2010-02-12http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24901This work is a research of TIM Música nas Escolas developed with students of periphery of Sao Paulo. After selected 120 childrens of 5 thousand that participated of music workshops, was divided in 4 groups of 30 students, what I had the opportunity to teach music during the period of 2003 through 2005 to a class of EMEF General De Gaulle located at Jardim Sao Luis, south of the city. In the begining of 2006 the class was tranfered to an auditorium of Ibirapuera School and guided to a deeper study of singing and musical instruments with a goal to build a symphonic band. A research of this work with the students of this project was done with the results until the end of 2008. This research had the ambition to help on the studies of social projects with kids that is in a risc situation and that uses the music as an instrument to a social inclusion.Este trabalho trata-se de um estudo de caso sobre o projeto Tim Música nas Escolas, desenvolvido com alunos da periferia de São Paulo. Após selecionadas 120 crianças das 5 mil que participaram de oficinas musicais, foram divididas em 4 turmas de 30 alunos, das quais tive a oportunidade de ministrar aulas de musicalização durante o período de 2003 a 2005 a uma turma da EMEF General De Gaulle situada no Jardim São Luiz, Zona Sul. No inicio de 2006 as aulas foram transferidas para a Escola do Auditório Ibirapuera e direcionadas para o aprendizado mais aprofundado do canto e de instrumentos musicais com o intuito primeiro de formarem uma Banda Sinfônica. Foi realizado um levantamento e uma análise dos trabalhos realizados com os participantes do projeto, assim como os resultados alcançados até o final de 2008. Essa pesquisa tem a ambição de auxiliar nos estudos sobre as práticas realizadas em projetos sociais com crianças que se encontram em situação de risco e que se utilizam da música como instrumento facilitador das suas ações em busca de uma inclusão social.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaeducação musicaleducação musical não-formalprojeto socialinclusão socialmusical educationno-formal musical educationsocial projectsocial inclusionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAProjeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisContier, Arnaldo Darayahttp://lattes.cnpq.br/4480300676683430Schwartz, Rosana Maria Pires Barbatohttp://lattes.cnpq.br/8177502122038987Mojola, Celso Antoniohttp://lattes.cnpq.br/4264212879213540http://lattes.cnpq.br/4020770254032202Oliveira, Renato Alves dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4357/Renato%20Alves%20de%20Oliveira.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2059/1/Renato%20Alves%20de%20Oliveira.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/249012020-05-28 15:11:13.009Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
title |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
spellingShingle |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal Oliveira, Renato Alves de educação musical educação musical não-formal projeto social inclusão social musical education no-formal musical education social project social inclusion CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
title_full |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
title_fullStr |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
title_full_unstemmed |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
title_sort |
Projeto TIM música nas escolas e a educação musical não-formal |
author |
Oliveira, Renato Alves de |
author_facet |
Oliveira, Renato Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Contier, Arnaldo Daraya |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4480300676683430 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8177502122038987 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Mojola, Celso Antonio |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4264212879213540 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4020770254032202 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Renato Alves de |
contributor_str_mv |
Contier, Arnaldo Daraya Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato Mojola, Celso Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação musical educação musical não-formal projeto social inclusão social |
topic |
educação musical educação musical não-formal projeto social inclusão social musical education no-formal musical education social project social inclusion CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
musical education no-formal musical education social project social inclusion |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This work is a research of TIM Música nas Escolas developed with students of periphery of Sao Paulo. After selected 120 childrens of 5 thousand that participated of music workshops, was divided in 4 groups of 30 students, what I had the opportunity to teach music during the period of 2003 through 2005 to a class of EMEF General De Gaulle located at Jardim Sao Luis, south of the city. In the begining of 2006 the class was tranfered to an auditorium of Ibirapuera School and guided to a deeper study of singing and musical instruments with a goal to build a symphonic band. A research of this work with the students of this project was done with the results until the end of 2008. This research had the ambition to help on the studies of social projects with kids that is in a risc situation and that uses the music as an instrument to a social inclusion. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-03 2020-05-28T18:11:12Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:50Z 2020-05-28T18:11:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24901 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24901 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177225751298048 |