O teatro do oprimido no espaço escolar: um despertar crítico e criativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belém, Maria Augusta de Farias
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12447
Resumo: The National Curriculum Parameters (PCN) suggest that education enables students to develop the body's own domain. Likewise, this document recommends that the student be expressive, to be able to voice their opinions, it becomes critical, aware of the reality that surrounds it. This research aims to discuss how the use of the Theatre of the Oppressed (TO) in school contributes to the critical and creative awakening of the student. Thus, it has become imperative to use as the main theoretical basis of this study the assumptions of two authors: Augusto Boal, creator of the TO, and Paulo Freire. The ideas of these authors have a clear relation to the recommendations of these parameters. Other authors, such as Baraúna (2013), Cassavin (2008) and Desgranges (2011), assists the discussions raised here. To achieve the satisfaction the main objective of the research, analyzed the material produced by the students who participated in a theater workshop at the Municipal School Analice Caldas in the city of João Pessoa-PB, and later by the theater group formed from the workshop. The analyzed material consists of interviews and a theatrical text. After the readings, discussions and analysis, it was found that the TO not only contributed to the critical and creative awakening of the participants, but it took them to know and to seek ways to intervene in the reality that surrounds them.
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spelling O teatro do oprimido no espaço escolar: um despertar crítico e criativoTeatro do oprimidoPedagogia do oprimidoTeatro-educaçãoOverwhelmed theatrePedagogy of the oppressedActing educationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROThe National Curriculum Parameters (PCN) suggest that education enables students to develop the body's own domain. Likewise, this document recommends that the student be expressive, to be able to voice their opinions, it becomes critical, aware of the reality that surrounds it. This research aims to discuss how the use of the Theatre of the Oppressed (TO) in school contributes to the critical and creative awakening of the student. Thus, it has become imperative to use as the main theoretical basis of this study the assumptions of two authors: Augusto Boal, creator of the TO, and Paulo Freire. The ideas of these authors have a clear relation to the recommendations of these parameters. Other authors, such as Baraúna (2013), Cassavin (2008) and Desgranges (2011), assists the discussions raised here. To achieve the satisfaction the main objective of the research, analyzed the material produced by the students who participated in a theater workshop at the Municipal School Analice Caldas in the city of João Pessoa-PB, and later by the theater group formed from the workshop. The analyzed material consists of interviews and a theatrical text. After the readings, discussions and analysis, it was found that the TO not only contributed to the critical and creative awakening of the participants, but it took them to know and to seek ways to intervene in the reality that surrounds them.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESOs Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) propõem que a educação possibilite aos educandos o desenvolvimento do domínio do próprio corpo. Do mesmo modo, esse documento recomenda que o aluno seja expressivo, que seja capaz de verbalizar suas opiniões, que se torne crítico, conhecedor da realidade que o cerca. Esta pesquisa tem como objetivo discutir como a utilização do Teatro do Oprimido (TO) na escola contribui para o despertar crítico e criativo do educando. Dessa maneira, tornou-se imprescindível utilizar como principais bases teóricas deste estudo os pressupostos de dois autores: Augusto Boal, criador do TO, e Paulo Freire. As ideias desses autores têm nítida relação com as recomendações dos referidos parâmetros. Outros autores, como Baraúna (2013), Cassavin (2008) e Desgranges (2011), auxiliaram as discussões aqui levantadas. Para atingir a contento o principal objetivo da pesquisa, analisou-se o material produzido pelos alunos que participaram de uma oficina de teatro na Escola Municipal Analice Caldas, na cidade de João Pessoa-PB, e mais tarde pelo grupo de teatro formado a partir da oficina. O material analisado constituiu-se de depoimentos e de um texto teatral. Após as leituras, discussões e análise, constatou-se que o TO não apenas contribuiu para o despertar crítico e criativo dos participantes, mas levou-os a conhecer e a buscar meios de intervir na realidade que os cerca.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArtes CênicasMestrado Profissional em Artes em Rede NacionalUFPBPereira, José Amâncio Tonezzi Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/8634159577430875Belém, Maria Augusta de Farias2018-12-05T20:14:24Z2018-12-052018-12-05T20:14:24Z2016-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12447porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-12-05T20:14:24Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12447Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-12-05T20:14:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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