Educação e moralidade na metafísica de Arthur Schopenhauer
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29957 |
Resumo: | The objective of this work is to understand Arthur Schopenhauer's (1788 – 1860) thought on education and its with morality in the midst of a metaphysics consideration of the Will as an essential center for philosophy. The specific objectives are to understand his philosophical organism that considers the Will as a thing-in-itself, to explain how Schopenhauer understands education, and to analyze the concept of morality and whether or not it can be taught and changed by education. For Schopenhauer, developing self-knowledge is essential to is studying for the investigation of character and its repercussions on the agent's moral questions. Therefore, in view of a moral conception that points to a determinism on the part of Schopenhauer, who considers it descriptive, and based on compassion and not being taught, but apprehended, the “ethics of improvement” provides the individual with a possibility of selfknowledge , which guides reason from feelings. Consider an education that produces repentance and a sincere desire not to repeat the same mistakes, however much it cannot alter your natural inclination. In this way, for Schopenhauer, education should not aim at a moral change, which is impossible in its philosophical framework, but should have the role of producing selfknowledge in which the student is the protagonist in this process so that, finally, he himself can circumvent what is undesirable. |
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Educação e moralidade na metafísica de Arthur SchopenhauerEducaçãoMetafísicaÉtica da melhoriaAutoconhecimentoWillEducationMetaphysicsEthics of ImprovementCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAThe objective of this work is to understand Arthur Schopenhauer's (1788 – 1860) thought on education and its with morality in the midst of a metaphysics consideration of the Will as an essential center for philosophy. The specific objectives are to understand his philosophical organism that considers the Will as a thing-in-itself, to explain how Schopenhauer understands education, and to analyze the concept of morality and whether or not it can be taught and changed by education. For Schopenhauer, developing self-knowledge is essential to is studying for the investigation of character and its repercussions on the agent's moral questions. Therefore, in view of a moral conception that points to a determinism on the part of Schopenhauer, who considers it descriptive, and based on compassion and not being taught, but apprehended, the “ethics of improvement” provides the individual with a possibility of selfknowledge , which guides reason from feelings. Consider an education that produces repentance and a sincere desire not to repeat the same mistakes, however much it cannot alter your natural inclination. In this way, for Schopenhauer, education should not aim at a moral change, which is impossible in its philosophical framework, but should have the role of producing selfknowledge in which the student is the protagonist in this process so that, finally, he himself can circumvent what is undesirable.Pró-Reitoria de Pós-graduação da UFPB (PRPG/UFPB)O objetivo deste trabalho é o de compreender o pensamento de Arthur Schopenhauer (1788 – 1860) sobre a educação e sua relação para com a moralidade em meio a uma consideração de metafísica da Vontade como centro imprescindível para a filosofia. Desta feita, os objetivos específicos são o de entender o seu organismo filosófico que considera a Vontade como coisaem-si, de explicar como Schopenhauer entende a educação e de analisar o conceito de moralidade, e se ela pode ou não ser ensinada e alterada por meio da educação. Para Schopenhauer, desenvolver o autoconhecimento é imprescindível para a investigação do caráter e sua repercussão nas questões morais do agente. Portanto, diante uma concepção moral que aponta para um determinismo por parte de Schopenhauer, que a considera descritiva, e ter como fundamento a compaixão e de não ser ensinada, mas apreendida, a “ética da melhoria” proporciona ao indivíduo uma possibilidade de autoconhecimento, que orienta a razão a partir dos sentimentos. Considera-se uma educação que produza o arrependimento e o desejo sincero de não mais repetir os mesmos erros, por mais que não possa alterar sua inclinação natural. Desta forma, para Schopenhauer, a educação não deve visar uma alteração moral, o que é impossível em seu arcabouço filosófico, mas de ter o papel de produzir um autoconhecimento em que o aluno seja protagonista neste processo para que, por fim, ele mesmo possa contornar o que é indesejável.Universidade Federal da ParaíbaBrasilFilosofiaPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaUFPBBonneau, Cristianohttp://lattes.cnpq.br/2670125943797682Abreu, Jheovanne Gamaliel Silva de2024-04-10T18:30:23Z2023-09-192024-04-10T18:30:23Z2023-07-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29957porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-04-11T06:05:11Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/29957Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-04-11T06:05:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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