A gestão da educação superior no contexto dos sistemas de informações gerenciais: uma abordagem sociotécnica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/24027 |
Resumo: | The present work aimed to analyze the perception of the internal user, from the University of Paraíba (UFPB), about the implementation of the electronic process, from a socio-technical approach. In light of the socio-technical approach that studies the dimensions: technologies, tasks, structures and peoples this study sought identify the main benefits perceived by users and verify the difficulties encountered with the arrival of the electronic process. Then, we sought to analyze user satisfaction and, lastly, recommendations were made to the institution. The electronic process emerged at UFPB in 2019 with the finality of to modernize your activities and speed up the document process to provide faster answers to user demands. The study, of a quantitative approach, was conducted via online questionnaire sent to 77 People Management Agents (AGPs). Our sample has 65 participants respondents which corresponds to a percentage value of 84,4%. In the data analysis technique, the Excel was used. The results show that the electronic process has brought positive changes to the administrative management of UFPB, but there are still elements (technical and social) that need to be optimized due to the interrelation between them. Generally, the survey confirmed that users are satisfied with the technology. |
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A gestão da educação superior no contexto dos sistemas de informações gerenciais: uma abordagem sociotécnicaAbordagem sociotécnicaSistemas de informaçãoProcesso eletrônicoSocio-technical approachInformation systemsEletronic processCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work aimed to analyze the perception of the internal user, from the University of Paraíba (UFPB), about the implementation of the electronic process, from a socio-technical approach. In light of the socio-technical approach that studies the dimensions: technologies, tasks, structures and peoples this study sought identify the main benefits perceived by users and verify the difficulties encountered with the arrival of the electronic process. Then, we sought to analyze user satisfaction and, lastly, recommendations were made to the institution. The electronic process emerged at UFPB in 2019 with the finality of to modernize your activities and speed up the document process to provide faster answers to user demands. The study, of a quantitative approach, was conducted via online questionnaire sent to 77 People Management Agents (AGPs). Our sample has 65 participants respondents which corresponds to a percentage value of 84,4%. In the data analysis technique, the Excel was used. The results show that the electronic process has brought positive changes to the administrative management of UFPB, but there are still elements (technical and social) that need to be optimized due to the interrelation between them. Generally, the survey confirmed that users are satisfied with the technology.NenhumaO presente trabalho teve como objetivo analisar a percepção do usuário interno, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), sobre a implantação do processo eletrônico, a partir de uma abordagem sociotécnica. À luz da sociotécnica que estuda as dimensões: tecnologias, tarefas, estruturas e pessoas o estudo buscou: identificar os principais benefícios percebidos pelos usuários e verificar as dificuldades encontradas com a chegada do processo eletrônico. Em seguida, buscou-se analisar a satisfação dos usuários e, por último, foram feitas recomendações à instituição. O processo eletrônico surgiu na UFPB em 2019 com a finalidade de modernizar suas atividades e agilizar o trâmite documental para fornecer respostas mais céleres às demandas dos usuários. O estudo, de abordagem quantitativa, foi realizado por questionário online enviado aos 77 Agentes de Gestão de Pessoas (AGPs). Nossa amostra tem 65 respondentes participantes o que corresponde a um valor percentual de 84,4%. Na técnica de análise de dados foi usado o aplicativo Excel. Os resultados mostram que o processo eletrônico trouxe mudanças positivas para a gestão administrativa da UFPB, mas ainda há elementos (tanto técnicos quanto sociais) que precisam ser otimizados em virtude da interrelação entre eles. De modo geral, a pesquisa confirmou que os usuários se sentem satisfeitos com a tecnologia.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBCastro Neto, Marianohttp://lattes.cnpq.br/0704796694712785Pereira, Raiane Nayara Silva2022-07-27T19:50:23Z2022-06-032022-07-27T19:50:23Z2022-05-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/24027porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-09T12:10:44Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/24027Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-09T12:10:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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