“Jeje não é água, Jeje é raíz que estronda”: reafricanização e luta por reconhecimento no discurso de uma Ialorixá pessoense
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25511 |
Resumo: | This work aims to analyze the re-Africanization movements of candomblé in João Pessoa, in Paraíba, from the discourse of the ialorixá Mãe Renilda Bezerra de Albuquerque. Reafricanization movements are understood as the attempts of Afro-descendant communities to retake African values to rescue or build traditions that express the particularity of a black-oriented identity. The tradition of studies on the subject has shown that the Reafricanized temples promote, through changes in their worship, a greater approximation with the contemporary African religious model, but they also point out that this movement does not take place in an absolute way, even when those involved in this quest believe in a ritual purity. Each group has a specificity and a different way of processing these dialogues with the African continent, and if, on the one hand, there are many works on the subject, on the other hand, the way in which the phenomenon occurs in the Afro-Paraíba religious field has been little explored. Thus, this research has an empirical perspective and was carried out based on the analysis of documents about the ialorixá available on the internet and data collected in the field. The results achieved point to a re-Africanization in the investigated temple, based on the concept of ritual force (the closer to African rituals, the stronger and more legitimate the cult), on de-Catholicization (rejection of syncretism with a religion of colonial and hegemonic origin) and in an anti-colonial discourse associated with a political strategy of struggle for recognition and the marking of differences. |
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“Jeje não é água, Jeje é raíz que estronda”: reafricanização e luta por reconhecimento no discurso de uma Ialorixá pessoenseCandombléLuta por reconhecimentoReafricanizaçãoFight for recognitionRe-africanizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis work aims to analyze the re-Africanization movements of candomblé in João Pessoa, in Paraíba, from the discourse of the ialorixá Mãe Renilda Bezerra de Albuquerque. Reafricanization movements are understood as the attempts of Afro-descendant communities to retake African values to rescue or build traditions that express the particularity of a black-oriented identity. The tradition of studies on the subject has shown that the Reafricanized temples promote, through changes in their worship, a greater approximation with the contemporary African religious model, but they also point out that this movement does not take place in an absolute way, even when those involved in this quest believe in a ritual purity. Each group has a specificity and a different way of processing these dialogues with the African continent, and if, on the one hand, there are many works on the subject, on the other hand, the way in which the phenomenon occurs in the Afro-Paraíba religious field has been little explored. Thus, this research has an empirical perspective and was carried out based on the analysis of documents about the ialorixá available on the internet and data collected in the field. The results achieved point to a re-Africanization in the investigated temple, based on the concept of ritual force (the closer to African rituals, the stronger and more legitimate the cult), on de-Catholicization (rejection of syncretism with a religion of colonial and hegemonic origin) and in an anti-colonial discourse associated with a political strategy of struggle for recognition and the marking of differences.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho tem por objetivo analisar os movimentos de reafricanização do candomblé de João Pessoa, na Paraíba, a partir do discurso da ialorixá Mãe Renilda Bezerra de Albuquerque. Entende-se por movimentos de reafricanização as tentativas das comunidades afrodescendentes de retomarem os valores africanos para resgatarem ou construírem tradições que expressem a particularidade de uma identidade negro-orientada. A tradição dos estudos sobre o tema tem demonstrado que os terreiros reafricanizados promovem, através de modificações no culto, uma maior aproximação com o modelo religioso africano contemporâneo, mas pontuam também que esse movimento não se dá de forma absoluta, mesmo quando os envolvidos nessa busca acreditam em uma pureza ritual. Cada grupo possui uma especificidade e uma forma diferente de processar esses diálogos com o continente africano e se, por um lado, há muitos trabalhos sobre o tema, por outro, a forma como o fenômeno acontece no campo religioso afro-paraibano tem sido pouco explorada. Assim, esta pesquisa tem uma perspectiva empírica e realizou-se com base na análise de documentos sobre a ialorixá disponíveis na internet e de dados recolhidos no campo. Os resultados alcançados apontam para uma reafricanização no terreiro investigado, baseada na concepção de força ritual (quanto mais perto dos rituais africanos, mais forte e mais legítimo é o culto), na descatolização (rejeição ao sincretismo com uma religião de origem colonial e hegemônica) e em um discurso anticolonial associado a uma estratégia política de luta por reconhecimento e de marcação das diferenças.Universidade Federal da ParaíbaBrasilSociologiaPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFPBMatos, Teresa Cristina Furtadohttp://lattes.cnpq.br/6597687025275700Araújo, Bárbara Luna de2022-11-28T18:18:00Z2022-09-272022-11-28T18:18:00Z2021-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25511porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2023-05-22T17:23:17Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/25511Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2023-05-22T17:23:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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