Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948 |
Resumo: | In this work, we present a methodological proposal for the teaching of specific and recurrent questions in entrance exams and public contests on the subject of ratio and proportion, seeking to allow the student two different perceptions about a same problem: traditional method and the method proposed by the author of this work. We divided these issues and problem situations into four groups: problems with fractions, problems with ratio and proportion, problems with the compound rule of three and percentage problems. Furthermore, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we show in each topic, the theory objective so that he understands the resolutions through the two methods, as well as six Worked examples of each method for each topic worked on. At the end of each theme, we conducted an opinion poll with ten students, in order to expose their understandings with the resolution of an issue through the two methods and thus define the strengths and weaknesses of each one from their respective points of view. |
id |
UFPB_f051b902d9fc5faec70ed8d6f617e503 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/29948 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemasRazão e proporçãoFraçõesRegra de três compostaPorcentagemRatio and proportionFractionsCompound rule of threePercentageCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADAIn this work, we present a methodological proposal for the teaching of specific and recurrent questions in entrance exams and public contests on the subject of ratio and proportion, seeking to allow the student two different perceptions about a same problem: traditional method and the method proposed by the author of this work. We divided these issues and problem situations into four groups: problems with fractions, problems with ratio and proportion, problems with the compound rule of three and percentage problems. Furthermore, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we show in each topic, the theory objective so that he understands the resolutions through the two methods, as well as six Worked examples of each method for each topic worked on. At the end of each theme, we conducted an opinion poll with ten students, in order to expose their understandings with the resolution of an issue through the two methods and thus define the strengths and weaknesses of each one from their respective points of view.Pró-Reitoria de Pós-graduação da UFPB (PRPG/UFPB)Apresentamos neste trabalho uma proposta metodológica para o ensino de questões específicas e recorrentes em vestibulares e concursos públicos na temática de razão e proporção, buscando permitir ao aluno duas percepções diferentes sobre um mesmo problema: método tradicional e o método proposto pelo autor deste trabalho. Dividimos essas questões e situações problemas em quatro grupos: problemas com frações, problemas com razão e proporção, problemas com regra de três composta e problemas com porcentagem. Além disso, com o objetivo de preparar o leitor para um melhor entendimento da nossa proposta, mostramos em cada tópico, a teoria objetiva para que ele entenda as resoluções através dos dois métodos, bem como seis exemplos resolvidos de cada método para cada tópico trabalhado. No final de cada temática, fizemos uma pesquisa de opinião com dez estudantes, de modo a expor seus entendimentos com a resolução de uma questão através dos dois métodos e assim definir as potencialidades e deficiências de cada um sob os seus respectivos pontos de vista.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMatemáticaMestrado Profissional em MatemáticaUFPBMenezes Neto, José Laudelino dehttp://lattes.cnpq.br/3062003023861109Lima Neto, José Ferreira2024-04-02T13:31:41Z2023-09-172024-04-02T13:31:41Z2023-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-04-03T06:03:42Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/29948Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-04-03T06:03:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
title |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
spellingShingle |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas Lima Neto, José Ferreira Razão e proporção Frações Regra de três composta Porcentagem Ratio and proportion Fractions Compound rule of three Percentage CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
title_short |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
title_full |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
title_fullStr |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
title_full_unstemmed |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
title_sort |
Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas |
author |
Lima Neto, José Ferreira |
author_facet |
Lima Neto, José Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Menezes Neto, José Laudelino de http://lattes.cnpq.br/3062003023861109 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Neto, José Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Razão e proporção Frações Regra de três composta Porcentagem Ratio and proportion Fractions Compound rule of three Percentage CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
topic |
Razão e proporção Frações Regra de três composta Porcentagem Ratio and proportion Fractions Compound rule of three Percentage CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
description |
In this work, we present a methodological proposal for the teaching of specific and recurrent questions in entrance exams and public contests on the subject of ratio and proportion, seeking to allow the student two different perceptions about a same problem: traditional method and the method proposed by the author of this work. We divided these issues and problem situations into four groups: problems with fractions, problems with ratio and proportion, problems with the compound rule of three and percentage problems. Furthermore, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we show in each topic, the theory objective so that he understands the resolutions through the two methods, as well as six Worked examples of each method for each topic worked on. At the end of each theme, we conducted an opinion poll with ten students, in order to expose their understandings with the resolution of an issue through the two methods and thus define the strengths and weaknesses of each one from their respective points of view. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-17 2023-08-25 2024-04-02T13:31:41Z 2024-04-02T13:31:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Matemática Mestrado Profissional em Matemática UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Matemática Mestrado Profissional em Matemática UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801843031390814208 |