Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Neto, José Ferreira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948
Resumo: In this work, we present a methodological proposal for the teaching of specific and recurrent questions in entrance exams and public contests on the subject of ratio and proportion, seeking to allow the student two different perceptions about a same problem: traditional method and the method proposed by the author of this work. We divided these issues and problem situations into four groups: problems with fractions, problems with ratio and proportion, problems with the compound rule of three and percentage problems. Furthermore, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we show in each topic, the theory objective so that he understands the resolutions through the two methods, as well as six Worked examples of each method for each topic worked on. At the end of each theme, we conducted an opinion poll with ten students, in order to expose their understandings with the resolution of an issue through the two methods and thus define the strengths and weaknesses of each one from their respective points of view.
id UFPB_f051b902d9fc5faec70ed8d6f617e503
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/29948
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemasRazão e proporçãoFraçõesRegra de três compostaPorcentagemRatio and proportionFractionsCompound rule of threePercentageCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADAIn this work, we present a methodological proposal for the teaching of specific and recurrent questions in entrance exams and public contests on the subject of ratio and proportion, seeking to allow the student two different perceptions about a same problem: traditional method and the method proposed by the author of this work. We divided these issues and problem situations into four groups: problems with fractions, problems with ratio and proportion, problems with the compound rule of three and percentage problems. Furthermore, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we show in each topic, the theory objective so that he understands the resolutions through the two methods, as well as six Worked examples of each method for each topic worked on. At the end of each theme, we conducted an opinion poll with ten students, in order to expose their understandings with the resolution of an issue through the two methods and thus define the strengths and weaknesses of each one from their respective points of view.Pró-Reitoria de Pós-graduação da UFPB (PRPG/UFPB)Apresentamos neste trabalho uma proposta metodológica para o ensino de questões específicas e recorrentes em vestibulares e concursos públicos na temática de razão e proporção, buscando permitir ao aluno duas percepções diferentes sobre um mesmo problema: método tradicional e o método proposto pelo autor deste trabalho. Dividimos essas questões e situações problemas em quatro grupos: problemas com frações, problemas com razão e proporção, problemas com regra de três composta e problemas com porcentagem. Além disso, com o objetivo de preparar o leitor para um melhor entendimento da nossa proposta, mostramos em cada tópico, a teoria objetiva para que ele entenda as resoluções através dos dois métodos, bem como seis exemplos resolvidos de cada método para cada tópico trabalhado. No final de cada temática, fizemos uma pesquisa de opinião com dez estudantes, de modo a expor seus entendimentos com a resolução de uma questão através dos dois métodos e assim definir as potencialidades e deficiências de cada um sob os seus respectivos pontos de vista.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMatemáticaMestrado Profissional em MatemáticaUFPBMenezes Neto, José Laudelino dehttp://lattes.cnpq.br/3062003023861109Lima Neto, José Ferreira2024-04-02T13:31:41Z2023-09-172024-04-02T13:31:41Z2023-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-04-03T06:03:42Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/29948Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-04-03T06:03:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
title Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
spellingShingle Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
Lima Neto, José Ferreira
Razão e proporção
Frações
Regra de três composta
Porcentagem
Ratio and proportion
Fractions
Compound rule of three
Percentage
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA
title_short Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
title_full Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
title_fullStr Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
title_full_unstemmed Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
title_sort Razão e proporção : suas diversas alternativas nas resoluções de problemas
author Lima Neto, José Ferreira
author_facet Lima Neto, José Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Menezes Neto, José Laudelino de
http://lattes.cnpq.br/3062003023861109
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Neto, José Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Razão e proporção
Frações
Regra de três composta
Porcentagem
Ratio and proportion
Fractions
Compound rule of three
Percentage
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA
topic Razão e proporção
Frações
Regra de três composta
Porcentagem
Ratio and proportion
Fractions
Compound rule of three
Percentage
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA
description In this work, we present a methodological proposal for the teaching of specific and recurrent questions in entrance exams and public contests on the subject of ratio and proportion, seeking to allow the student two different perceptions about a same problem: traditional method and the method proposed by the author of this work. We divided these issues and problem situations into four groups: problems with fractions, problems with ratio and proportion, problems with the compound rule of three and percentage problems. Furthermore, in order to prepare the reader for a better understanding of our proposal, we show in each topic, the theory objective so that he understands the resolutions through the two methods, as well as six Worked examples of each method for each topic worked on. At the end of each theme, we conducted an opinion poll with ten students, in order to expose their understandings with the resolution of an issue through the two methods and thus define the strengths and weaknesses of each one from their respective points of view.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-17
2023-08-25
2024-04-02T13:31:41Z
2024-04-02T13:31:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Matemática
Mestrado Profissional em Matemática
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Matemática
Mestrado Profissional em Matemática
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843031390814208