O protagonismo dos apresentadores no contrato de comunicação de programas policiais na Paraíba.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19543 |
Resumo: | The research aims to understand how Paraíba police presenters develop communication strategies to establish a communication contract. That is, how they act in constructing the narratives of the news reported on police television programs. The analysis comes from four newspapers - and their respective presenters - which are broadcast at noon time in the state of Paraíba: Correio Verdade, Cidade em Ação, Fala Cidade and Tambaú da Gente. The study is based on the concepts of communication contract, performance, credibility, ethos, logos and pathos. Our methodological approach is anchored in participant observation, interviews with presenters, and analysis of the seven drama components identified in the basic structure of police programs (dramatic staging; various news; superficialities; violence, pain, suffering, tragedy; language figures; repetition, fragmentation and speed; construction of proximity). We seek to categorize the role play strategies of the presenters in order to understand how the communication contract is born and maintained in these programs. The results indicate that the presenters take the lead in the news whose content loses relevance to a dramatic performance. |
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O protagonismo dos apresentadores no contrato de comunicação de programas policiais na Paraíba.Jornalismo policialApresentadoresPerformanceContrato de comunicaçãoEthosLogosPathosPolice journalismPresentersCommunication contractCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThe research aims to understand how Paraíba police presenters develop communication strategies to establish a communication contract. That is, how they act in constructing the narratives of the news reported on police television programs. The analysis comes from four newspapers - and their respective presenters - which are broadcast at noon time in the state of Paraíba: Correio Verdade, Cidade em Ação, Fala Cidade and Tambaú da Gente. The study is based on the concepts of communication contract, performance, credibility, ethos, logos and pathos. Our methodological approach is anchored in participant observation, interviews with presenters, and analysis of the seven drama components identified in the basic structure of police programs (dramatic staging; various news; superficialities; violence, pain, suffering, tragedy; language figures; repetition, fragmentation and speed; construction of proximity). We seek to categorize the role play strategies of the presenters in order to understand how the communication contract is born and maintained in these programs. The results indicate that the presenters take the lead in the news whose content loses relevance to a dramatic performance.NenhumaA pesquisa visa compreender como os apresentadores de programas policiais da Paraíba elaboram estratégias de comunicabilidade para estabelecerem um contrato de comunicação. Ou seja, como eles atuam na construção da narrativas das notícias reportadas no programas policiais na televisão. A análise parte de quatro jornais – e dos seus respectivos apresentadores – que são transmitidos no horário do meio-dia, no estado paraibano: Correio Verdade, Cidade em Ação, Fala Cidade e Tambaú da Gente. O estudo se fundamenta a partir dos conceitos de contrato de comunicação, performance, credibilidade, ethos, logos e pathos. A nossa abordagem metodológica se ancora na observação participante, entrevistas com os apresentadores e análise dos sete componentes de dramatização identificados na estrutura básica dos programas policiais (encenação dramática; diversas notícias; superficialidades; violência, dor, sofrimento, tragédia; figuras de linguagem; repetição, fragmentação e velocidade; construção da proximidade). Buscamos categorizar as estratégias de dramatização dos apresentadores a fim de compreendermos como nasce e se mantém o contrato de comunicação nesses programas. Os resultados indicam que os apresentadores assumem o protagonismo da notícia cujo conteúdo perde relevância para uma performance dramática.Universidade Federal da ParaíbaBrasilJornalismoPrograma de Pós-Graduação em JornalismoUFPBPaes, Paula de Souzahttp://lattes.cnpq.br/6904213635273735Geronimo, Aderlon dos Santos2021-02-22T00:39:58Z2019-12-102021-02-22T00:39:58Z2019-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19543porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-09T23:06:47Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/19543Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-09T23:06:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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