Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Júnior, José Getúlio
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12604
Resumo: This research had the objective of reflecting and finding possibilities on how to work with images in Visual Arts Teaching (EAV) in a context of Inclusive Regular Education (ERI), in classrooms with students with and without Visual Impairment (DV). Through classroom experience, inclusive strategies were developed based on a relational approach (BOURRIAUD, 2009). The researcher joined with the Artist / Educator, configuring a work in which a/r/tography and action research are present (IRWIN, 2003). To deal with contradictions found along the way, it was taken as a theoretical contribution not only the principles involved in the complex thinking of Morin (2003), but his sensitive look at the question of the human condition. This study reflects a way forward, through the report of experience in the classroom in the Municipal School of Fundamental Education General Rodrigo Otávio (EMGRO) in the city of João Pessoa, state of Paraíba.
id UFPB_f95a5d6f46a4c79302bab6bdde923b73
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/12604
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacionalEnsino de artes visuaisEducação inclusivaEstética relacionalArte/educadorDeficiência visualTeaching visual artsInclusive educationRelationalAestheticsArt-educatorVisual impairmentCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICAThis research had the objective of reflecting and finding possibilities on how to work with images in Visual Arts Teaching (EAV) in a context of Inclusive Regular Education (ERI), in classrooms with students with and without Visual Impairment (DV). Through classroom experience, inclusive strategies were developed based on a relational approach (BOURRIAUD, 2009). The researcher joined with the Artist / Educator, configuring a work in which a/r/tography and action research are present (IRWIN, 2003). To deal with contradictions found along the way, it was taken as a theoretical contribution not only the principles involved in the complex thinking of Morin (2003), but his sensitive look at the question of the human condition. This study reflects a way forward, through the report of experience in the classroom in the Municipal School of Fundamental Education General Rodrigo Otávio (EMGRO) in the city of João Pessoa, state of Paraíba.NenhumaEsta pesquisa teve como objetivo refletir e encontrar possibilidades sobre a questão de como trabalhar com imagens no Ensino de Artes Visuais (EAV) em um contexto da Educação Regular Inclusiva (ERI), em salas de aula com estudantes com e sem Deficiência Visual (DV). Por meio da experiência em sala de aula, foram desenvolvidas estratégias inclusivas, construídas a partir de uma abordagem relacional (BOURRIAUD, 2009). O pesquisador uniu-se com o Artista/Educador, configurando um trabalho em que a A/r/tografia e a pesquisa-ação se fazem presentes (IRWIN, 2003). Para lidar com contradições encontradas no caminho, foram tomados como aporte teórico não apenas os princípios envolvidos no pensamento complexo de Morin (2003), mas seu olhar sensível para a questão da condição humana. Este estudo reflete um caminho percorrido, através do relato de experiência em sala de aula na Escola Municipal de Ensino Fundamental General Rodrigo Otávio (EMGRO), na cidade de João Pessoa, estado da Paraíba.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArtes VisuaisPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFPBCosta, Robson Xavier dahttp://lattes.cnpq.br/3706411790927848Martins Júnior, José Getúlio2018-12-12T21:12:23Z2018-12-122018-12-12T21:12:23Z2017-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12604porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-12-12T21:12:23Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12604Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-12-12T21:12:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
title Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
spellingShingle Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
Martins Júnior, José Getúlio
Ensino de artes visuais
Educação inclusiva
Estética relacional
Arte/educador
Deficiência visual
Teaching visual arts
Inclusive education
RelationalAesthetics
Art-educator
Visual impairment
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
title_short Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
title_full Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
title_fullStr Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
title_full_unstemmed Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
title_sort Artes visuais e educação inclusiva: uma abordagem relacional
author Martins Júnior, José Getúlio
author_facet Martins Júnior, José Getúlio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Robson Xavier da
http://lattes.cnpq.br/3706411790927848
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Júnior, José Getúlio
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de artes visuais
Educação inclusiva
Estética relacional
Arte/educador
Deficiência visual
Teaching visual arts
Inclusive education
RelationalAesthetics
Art-educator
Visual impairment
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
topic Ensino de artes visuais
Educação inclusiva
Estética relacional
Arte/educador
Deficiência visual
Teaching visual arts
Inclusive education
RelationalAesthetics
Art-educator
Visual impairment
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
description This research had the objective of reflecting and finding possibilities on how to work with images in Visual Arts Teaching (EAV) in a context of Inclusive Regular Education (ERI), in classrooms with students with and without Visual Impairment (DV). Through classroom experience, inclusive strategies were developed based on a relational approach (BOURRIAUD, 2009). The researcher joined with the Artist / Educator, configuring a work in which a/r/tography and action research are present (IRWIN, 2003). To deal with contradictions found along the way, it was taken as a theoretical contribution not only the principles involved in the complex thinking of Morin (2003), but his sensitive look at the question of the human condition. This study reflects a way forward, through the report of experience in the classroom in the Municipal School of Fundamental Education General Rodrigo Otávio (EMGRO) in the city of João Pessoa, state of Paraíba.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
2018-12-12T21:12:23Z
2018-12-12
2018-12-12T21:12:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12604
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12604
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Visuais
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Visuais
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842937984712704