Suporte ao aprendizado de música baseado em gravações usando ferramentas de código aberto
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18508 |
Resumo: | The growing access to educational technologies and the adoption of these tools in the classroom configure themselves as possible pedagogical strategies for the academic community. This work describes the practical and theoretical process used to construct a method of creating Lecture Recording material for courses in interpretive practices in music conducted entirely with open source software. In practical terms, the optimization of an open source Linux operating system stands out to work together with recording techniques and a digital audio workstation called Ardour in order to assist teaching. The described method has been used by the Trombone Performance and Pedagogy Research Group in recordings with educational purpose at the Federal University of Paraíba. During the process, several recording techniques were used, such as stereo microphone techniques and accent microphones to obtain the result, which has distinct sounds adapted to the musical formations of each performance. All recordings took place without computational instability. With the dissemination of the results and materials created for the propagation and replication of this action, it is intended to expand the discussion on the use of open source recording systems in the creation of didactic material for music. |
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Suporte ao aprendizado de música baseado em gravações usando ferramentas de código abertoMúsicaCódigo abertoTécnicas de gravaçãoLecture recordingMusicOpen sourceRecording techniquesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe growing access to educational technologies and the adoption of these tools in the classroom configure themselves as possible pedagogical strategies for the academic community. This work describes the practical and theoretical process used to construct a method of creating Lecture Recording material for courses in interpretive practices in music conducted entirely with open source software. In practical terms, the optimization of an open source Linux operating system stands out to work together with recording techniques and a digital audio workstation called Ardour in order to assist teaching. The described method has been used by the Trombone Performance and Pedagogy Research Group in recordings with educational purpose at the Federal University of Paraíba. During the process, several recording techniques were used, such as stereo microphone techniques and accent microphones to obtain the result, which has distinct sounds adapted to the musical formations of each performance. All recordings took place without computational instability. With the dissemination of the results and materials created for the propagation and replication of this action, it is intended to expand the discussion on the use of open source recording systems in the creation of didactic material for music.NenhumaO crescente acesso às tecnologias educacionais e a adoção destas ferramentas em sala de aula se configuram como possíveis estratégias pedagógicas para a comunidade acadêmica. Este trabalho descreve o processo de construção prática e teórica de um método dedicado à criação de material de Lecture Recording (gravação do conteúdo de uma palestra, conferência ou seminário) para cursos em práticas interpretativas em música, realizado inteiramente com softwares de código aberto. No quesito prático, destaca-se a otimização de um sistema operacional de código aberto Linux para atuar em conjunto com técnicas de gravação e uma estação de trabalho em áudio digital chamada Ardour, com a finalidade de auxiliar o ensino. O método descrito vem sendo utilizado pelo Grupo de Pesquisa em Performance e Pedagogia do Trombone em gravações junto a atividades educativas da Universidade Federal da Paraíba. Durante o processo foram utilizadas técnicas de gravação diversas, como padrões de captação estéreo e microfonação de acento para a obtenção do resultado, que possui sonoridades distintas e adaptadas às formações musicais de cada apresentação. Todas as captações ocorreram sem instabilidade do ponto de vista computacional. Com a divulgação dos resultados e materiais criados para propagação e replicação desta ação, pretende-se ampliar a discussão sobre a utilização de sistemas de gravação de código aberto na criação de material didático para música.Universidade Federal da ParaíbaBrasilInformáticaPrograma de Pós-Graduação em Computação, Comunicação e ArtesUFPBBatista, Carlos Eduardo Coelho Freirehttp://lattes.cnpq.br/8415439327232902Ferreira, Alexandre Magno e Silvahttp://lattes.cnpq.br/5336146660627915Brandão, Lucas Lima2020-11-23T22:24:53Z2020-07-282020-11-23T22:24:53Z2020-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18508porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-09-09T14:06:00Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/18508Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-09-09T14:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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