Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada |
DOI: | 10.25286/repa.v7i2.2222 |
Texto Completo: | http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222 |
Resumo: | The global automotive industry is facing a critical moment due to the new economic and social scenario caused by the coronavirus pandemic. The shutdown of factories in various sectors worldwide caused a shortage of raw materials and finished products to arise. The global absence of semiconductors, components that are increasingly used in the automotive industry due to the increase amount of technology embedded in vehicles, caused several automakers to stop their production lines, thus increasing the delivery time of new vehicles and, therefore, a significant increase in the price of vehicles. The lack of components also established the absence of parts for warranty exchanges in the market, generating dissatisfaction among vehicle owners that presented some problems. Therefore, this work aims to investigate relationships between warranty data from media centers and meteorological data in order to understand relationships that can be used to improve the acquisition, distribution and inventory control, improving the resolution time of the final consumer's issue. The results obtained show that there are no significant relationships between meteorological data of temperature and humidity with vehicles that underwent warranty intervention. However, we observed a pre-disposition of more modern vehicles to have a higher failure rate, as they have more complex media centers. |
id |
UFPE-2_be01881330ea6915e413f6b1314e591f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.poli.br:article/2222 |
network_acronym_str |
UFPE-2 |
network_name_str |
Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada |
spelling |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos AutomotivosThe global automotive industry is facing a critical moment due to the new economic and social scenario caused by the coronavirus pandemic. The shutdown of factories in various sectors worldwide caused a shortage of raw materials and finished products to arise. The global absence of semiconductors, components that are increasingly used in the automotive industry due to the increase amount of technology embedded in vehicles, caused several automakers to stop their production lines, thus increasing the delivery time of new vehicles and, therefore, a significant increase in the price of vehicles. The lack of components also established the absence of parts for warranty exchanges in the market, generating dissatisfaction among vehicle owners that presented some problems. Therefore, this work aims to investigate relationships between warranty data from media centers and meteorological data in order to understand relationships that can be used to improve the acquisition, distribution and inventory control, improving the resolution time of the final consumer's issue. The results obtained show that there are no significant relationships between meteorological data of temperature and humidity with vehicles that underwent warranty intervention. However, we observed a pre-disposition of more modern vehicles to have a higher failure rate, as they have more complex media centers.A indústria automotiva mundial enfrenta por um momento crítico devido ao novo cenário econômico e social ocasionado pela pandemia do corona vírus. A paralisação de fábricas de vários setores ao redor do mundo fez com que uma escassez de matéria prima e produtos acabados surgisse. A ausência global de semicondutores, componentes com uso cada vez mais requisitados na indústria automotiva devido à maior quantidade de tecnologia embarcada nos veículos, fez com que várias montadoras parassem suas linhas produção aumentando o tempo de entrega de veículos novos e consequentemente, um aumento significativo no preço dos veículos. A falta de componentes também estabeleceu a carência de peças para troca em garantia no mercado, gerando insatisfação nos proprietários de veículos que apresentaram algum tipo de problema. Diante disto, este trabalho tem como intuito investigar relações entre dados de garantia de centrais multimídias e dados meteorológicos a fim de entender relações que possam ser utilizadas para melhorar a aquisição, distribuição e controle de estoque aprimorando o tempo de resolução do problema do consumidor final. Os resultados obtidos apontam que não existem relações significativas entre dados meteorológicos de temperatura e umidade com veículos que passaram por intervenção de garantia, mas é possível observar uma pré-disposição de veículos mais modernos apresentarem uma maior taxa de falha, visto que possuem centrais multimídias mais complexas. Escola Politécnica de Pernambuco2022-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/222210.25286/repa.v7i2.2222Journal of Engineering and Applied Research; Vol 7 No 2 (2022): Edição Especial em Inteligência Artificial; 96-107Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada; v. 7 n. 2 (2022): Edição Especial em Inteligência Artificial; 96-1072525-425110.25286/repa.v7i2reponame:Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicadainstname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222/831http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222/832-Copyright (c) 2022 Thaise dos Santos Tenório, Vinicius B. S. da Silva, Carmelo J. A. Bastos Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vinicius B. S. daBastos Filho, Carmelo J. A.2022-07-17T20:06:52Zoai:ojs.poli.br:article/2222Revistahttp://revistas.poli.br/index.php/repaONGhttp://revistas.poli.br/index.php/repa/oai||repa@poli.br2525-42512525-4251opendoar:2022-07-17T20:06:52Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
title |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
spellingShingle |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos Silva, Vinicius B. S. da Silva, Vinicius B. S. da |
title_short |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
title_full |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
title_fullStr |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
title_full_unstemmed |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
title_sort |
Clusterização de Falhas em Centrais Multimídias de Veículos Automotivos |
author |
Silva, Vinicius B. S. da |
author_facet |
Silva, Vinicius B. S. da Silva, Vinicius B. S. da Bastos Filho, Carmelo J. A. Bastos Filho, Carmelo J. A. |
author_role |
author |
author2 |
Bastos Filho, Carmelo J. A. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vinicius B. S. da Bastos Filho, Carmelo J. A. |
description |
The global automotive industry is facing a critical moment due to the new economic and social scenario caused by the coronavirus pandemic. The shutdown of factories in various sectors worldwide caused a shortage of raw materials and finished products to arise. The global absence of semiconductors, components that are increasingly used in the automotive industry due to the increase amount of technology embedded in vehicles, caused several automakers to stop their production lines, thus increasing the delivery time of new vehicles and, therefore, a significant increase in the price of vehicles. The lack of components also established the absence of parts for warranty exchanges in the market, generating dissatisfaction among vehicle owners that presented some problems. Therefore, this work aims to investigate relationships between warranty data from media centers and meteorological data in order to understand relationships that can be used to improve the acquisition, distribution and inventory control, improving the resolution time of the final consumer's issue. The results obtained show that there are no significant relationships between meteorological data of temperature and humidity with vehicles that underwent warranty intervention. However, we observed a pre-disposition of more modern vehicles to have a higher failure rate, as they have more complex media centers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222 10.25286/repa.v7i2.2222 |
url |
http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222 |
identifier_str_mv |
10.25286/repa.v7i2.2222 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222/831 http://revistas.poli.br/index.php/repa/article/view/2222/832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Thaise dos Santos Tenório, Vinicius B. S. da Silva, Carmelo J. A. Bastos Filho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Thaise dos Santos Tenório, Vinicius B. S. da Silva, Carmelo J. A. Bastos Filho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
- |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Pernambuco |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Engineering and Applied Research; Vol 7 No 2 (2022): Edição Especial em Inteligência Artificial; 96-107 Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada; v. 7 n. 2 (2022): Edição Especial em Inteligência Artificial; 96-107 2525-4251 10.25286/repa.v7i2 reponame:Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) instacron:UFPE |
instname_str |
Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) |
instacron_str |
UFPE |
institution |
UFPE |
reponame_str |
Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada |
collection |
Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Engenharia e Pesquisa Aplicada - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||repa@poli.br |
_version_ |
1822225603344990209 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25286/repa.v7i2.2222 |