"Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Streck, Danilo Romeu
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Loureiro, Camila Wolpato, Rosa, Carolina Schenatto da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Universitários (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434
Resumo: Paulo Freire’s birth centenary provides us,  besides the celebrations, with an opportunity to catch up with Paulo Freire’s legacy. This essay contribu-tes to the reconstruction of this legacy through the socialization of Paulo Freire’s reflections, in lectures in Australia, where he was invited by the National Council of Churches in Australia (NCCA), in 1974. As a work develo-ped with the World Council of Churches, the theological dimension and the pedagogical dimension are mixed in the movement to transform society.In accordance with progressive sectors of the churches, the liberation theme receives particular attention from Paulo Freire. Themes such as Christian faith and Marxism, the role of the Church in liberating the oppressed and the attitude of Christians towards dehumanizing forces, for instance, are wefted together with the concepts of dialogue, awareness and educational motivation. After a brief presentation of the transcribed and translated material, the following themes are discussed in our reflection: a) histo-ricity and coherence; b) Latin American roots; and c) the theology of the educator. We conclude by indicating the permanent act of reflection and re-elaboration of Freire’s thought, which is expressed in the relationship between the author’s speeches and previous and subsequent works.
id UFPE-6_59afab33118b27e647e5c4d6cd3adbc8
oai_identifier_str oai:oai.periodicos.ufpe.br:article/251434
network_acronym_str UFPE-6
network_name_str Estudos Universitários (Online)
repository_id_str
spelling "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertaçãoLiberationPedagogy of the oppressedAustraliaWorld Council of ChurchesHistoricitylibertaçãopedagogia do oprimidoaustráliaconselho mundial de igrejashistoricidadePaulo Freire’s birth centenary provides us,  besides the celebrations, with an opportunity to catch up with Paulo Freire’s legacy. This essay contribu-tes to the reconstruction of this legacy through the socialization of Paulo Freire’s reflections, in lectures in Australia, where he was invited by the National Council of Churches in Australia (NCCA), in 1974. As a work develo-ped with the World Council of Churches, the theological dimension and the pedagogical dimension are mixed in the movement to transform society.In accordance with progressive sectors of the churches, the liberation theme receives particular attention from Paulo Freire. Themes such as Christian faith and Marxism, the role of the Church in liberating the oppressed and the attitude of Christians towards dehumanizing forces, for instance, are wefted together with the concepts of dialogue, awareness and educational motivation. After a brief presentation of the transcribed and translated material, the following themes are discussed in our reflection: a) histo-ricity and coherence; b) Latin American roots; and c) the theology of the educator. We conclude by indicating the permanent act of reflection and re-elaboration of Freire’s thought, which is expressed in the relationship between the author’s speeches and previous and subsequent works.O ano do centenário do nascimento de Paulo Freire, para além das comemorações, propicia uma oportunidade de colocar-nos em dia com o legado de Paulo Freire. Este ensaio contribui para a reconstrução deste legado através da socialização de reflexões de Paulo Freire, em palestras na Austrália, a convite do Conselho Nacional de Igrejas Cristãs da Austrália, em 1974. Tratando-se de trabalho junto ao Conselho Mundial de Igrejas, a dimensão teológica mescla-se com a pedagógica no movimento de transformação da sociedade. Em sintonia com setores progressistas das igrejas, o tema da libertação recebe especial atenção de Paulo Freire. Temas como fé cristã e marxismo, o papel da igreja na libertação dos oprimidos e a atitude dos cristãos diante das forças desumanizantes, por exemplo, estão tramados junto com os conceitos de diálogo, conscientização e motivação educacional. Após breve apresentação do material transcrito e traduzido, são abordados os seguintes temas em nossa reflexão: a) historicidade e coerência; b) raízes latino-americanas; e c) a teologia do educador. Finalizamos sinalizando para o permanente ato de reflexão e reelaboração de seu pensamento, que se expressa na relação entre as falas e as obras anteriores e posteriores do autor.Universidade Federal de Pernambuco2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/25143410.51359/2675-7354.2021.251434Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 123-1522675-73540425-4082reponame:Estudos Universitários (Online)instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434/39242Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessStreck, Danilo RomeuLoureiro, Camila WolpatoRosa, Carolina Schenatto da2023-07-17T20:00:54Zoai:oai.periodicos.ufpe.br:article/251434Revistahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitariosPUBhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/oaiestudosuniversitarios@ufpe.br2675-73540425-4082opendoar:2023-07-17T20:00:54Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false
dc.title.none.fl_str_mv "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
title "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
spellingShingle "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
Streck, Danilo Romeu
Liberation
Pedagogy of the oppressed
Australia
World Council of Churches
Historicity
libertação
pedagogia do oprimido
austrália
conselho mundial de igrejas
historicidade
title_short "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
title_full "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
title_fullStr "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
title_full_unstemmed "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
title_sort "Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
author Streck, Danilo Romeu
author_facet Streck, Danilo Romeu
Loureiro, Camila Wolpato
Rosa, Carolina Schenatto da
author_role author
author2 Loureiro, Camila Wolpato
Rosa, Carolina Schenatto da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Streck, Danilo Romeu
Loureiro, Camila Wolpato
Rosa, Carolina Schenatto da
dc.subject.por.fl_str_mv Liberation
Pedagogy of the oppressed
Australia
World Council of Churches
Historicity
libertação
pedagogia do oprimido
austrália
conselho mundial de igrejas
historicidade
topic Liberation
Pedagogy of the oppressed
Australia
World Council of Churches
Historicity
libertação
pedagogia do oprimido
austrália
conselho mundial de igrejas
historicidade
description Paulo Freire’s birth centenary provides us,  besides the celebrations, with an opportunity to catch up with Paulo Freire’s legacy. This essay contribu-tes to the reconstruction of this legacy through the socialization of Paulo Freire’s reflections, in lectures in Australia, where he was invited by the National Council of Churches in Australia (NCCA), in 1974. As a work develo-ped with the World Council of Churches, the theological dimension and the pedagogical dimension are mixed in the movement to transform society.In accordance with progressive sectors of the churches, the liberation theme receives particular attention from Paulo Freire. Themes such as Christian faith and Marxism, the role of the Church in liberating the oppressed and the attitude of Christians towards dehumanizing forces, for instance, are wefted together with the concepts of dialogue, awareness and educational motivation. After a brief presentation of the transcribed and translated material, the following themes are discussed in our reflection: a) histo-ricity and coherence; b) Latin American roots; and c) the theology of the educator. We conclude by indicating the permanent act of reflection and re-elaboration of Freire’s thought, which is expressed in the relationship between the author’s speeches and previous and subsequent works.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434
10.51359/2675-7354.2021.251434
url https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434
identifier_str_mv 10.51359/2675-7354.2021.251434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434/39242
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 123-152
2675-7354
0425-4082
reponame:Estudos Universitários (Online)
instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
instacron:UFPE
instname_str Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
instacron_str UFPE
institution UFPE
reponame_str Estudos Universitários (Online)
collection Estudos Universitários (Online)
repository.name.fl_str_mv Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
repository.mail.fl_str_mv estudosuniversitarios@ufpe.br
_version_ 1796798323049365504