"Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertação
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Estudos Universitários (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434 |
Resumo: | Paulo Freire’s birth centenary provides us, besides the celebrations, with an opportunity to catch up with Paulo Freire’s legacy. This essay contribu-tes to the reconstruction of this legacy through the socialization of Paulo Freire’s reflections, in lectures in Australia, where he was invited by the National Council of Churches in Australia (NCCA), in 1974. As a work develo-ped with the World Council of Churches, the theological dimension and the pedagogical dimension are mixed in the movement to transform society.In accordance with progressive sectors of the churches, the liberation theme receives particular attention from Paulo Freire. Themes such as Christian faith and Marxism, the role of the Church in liberating the oppressed and the attitude of Christians towards dehumanizing forces, for instance, are wefted together with the concepts of dialogue, awareness and educational motivation. After a brief presentation of the transcribed and translated material, the following themes are discussed in our reflection: a) histo-ricity and coherence; b) Latin American roots; and c) the theology of the educator. We conclude by indicating the permanent act of reflection and re-elaboration of Freire’s thought, which is expressed in the relationship between the author’s speeches and previous and subsequent works. |
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"Pensando com Paulo Freire": uma andarilhagem australiana da Pedagogia da libertaçãoLiberationPedagogy of the oppressedAustraliaWorld Council of ChurchesHistoricitylibertaçãopedagogia do oprimidoaustráliaconselho mundial de igrejashistoricidadePaulo Freire’s birth centenary provides us, besides the celebrations, with an opportunity to catch up with Paulo Freire’s legacy. This essay contribu-tes to the reconstruction of this legacy through the socialization of Paulo Freire’s reflections, in lectures in Australia, where he was invited by the National Council of Churches in Australia (NCCA), in 1974. As a work develo-ped with the World Council of Churches, the theological dimension and the pedagogical dimension are mixed in the movement to transform society.In accordance with progressive sectors of the churches, the liberation theme receives particular attention from Paulo Freire. Themes such as Christian faith and Marxism, the role of the Church in liberating the oppressed and the attitude of Christians towards dehumanizing forces, for instance, are wefted together with the concepts of dialogue, awareness and educational motivation. After a brief presentation of the transcribed and translated material, the following themes are discussed in our reflection: a) histo-ricity and coherence; b) Latin American roots; and c) the theology of the educator. We conclude by indicating the permanent act of reflection and re-elaboration of Freire’s thought, which is expressed in the relationship between the author’s speeches and previous and subsequent works.O ano do centenário do nascimento de Paulo Freire, para além das comemorações, propicia uma oportunidade de colocar-nos em dia com o legado de Paulo Freire. Este ensaio contribui para a reconstrução deste legado através da socialização de reflexões de Paulo Freire, em palestras na Austrália, a convite do Conselho Nacional de Igrejas Cristãs da Austrália, em 1974. Tratando-se de trabalho junto ao Conselho Mundial de Igrejas, a dimensão teológica mescla-se com a pedagógica no movimento de transformação da sociedade. Em sintonia com setores progressistas das igrejas, o tema da libertação recebe especial atenção de Paulo Freire. Temas como fé cristã e marxismo, o papel da igreja na libertação dos oprimidos e a atitude dos cristãos diante das forças desumanizantes, por exemplo, estão tramados junto com os conceitos de diálogo, conscientização e motivação educacional. Após breve apresentação do material transcrito e traduzido, são abordados os seguintes temas em nossa reflexão: a) historicidade e coerência; b) raízes latino-americanas; e c) a teologia do educador. Finalizamos sinalizando para o permanente ato de reflexão e reelaboração de seu pensamento, que se expressa na relação entre as falas e as obras anteriores e posteriores do autor.Universidade Federal de Pernambuco2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/25143410.51359/2675-7354.2021.251434Estudos Universitários; v. 38 n. 1 (2021): Tempos fundantes, tempos presentes: 100 anos de Paulo Freire; 123-1522675-73540425-4082reponame:Estudos Universitários (Online)instname:Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)instacron:UFPEporhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/estudosuniversitarios/article/view/251434/39242Copyright (c) 2021 Estudos Universitários: revista de culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessStreck, Danilo RomeuLoureiro, Camila WolpatoRosa, Carolina Schenatto da2023-07-17T20:00:54Zoai:oai.periodicos.ufpe.br:article/251434Revistahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitariosPUBhttps://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/oaiestudosuniversitarios@ufpe.br2675-73540425-4082opendoar:2023-07-17T20:00:54Estudos Universitários (Online) - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)false |
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