MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Breton, Justine
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Letras (Pelotas. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/25140
Resumo: The legend of King Arthur mainly corresponds to a dual organization, and describes the opposition between two magic characters as a key aspect of the narrative: Merlin, the benevolent sorcerer who guides and helps kings, and Morgan le Fay, an evil witch eager for power. Even though this gendered and ethical opposition finds its roots in a medieval and literary tradition, the antagonism between Merlin and Morgan appears to be a modern creation, widely generalized by Arthurian films and TV series. This paper follows a diachronic perspective to study the construction of Merlin and Morgan as an antithetic couple, from their first appearance in French and English medieval literature of the 12th century to the most recent film and TV productions, including Thorpe’s Knights of the Round Table (1953), Disney’s The Sword in the Stone (1963), Boorman’s Excalibur (1981), the French TV series Kaamelott, the BBC’s Merlin and Starz’s Camelot.
id UFPEL-4_7cc9566f19c9c9adce6733bad2bd0d31
oai_identifier_str oai:ojs.ufpel:article/25140
network_acronym_str UFPEL-4
network_name_str Caderno de Letras (Pelotas. Online)
repository_id_str
spelling MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONAMagic; arthurian legend; gender; representation; film.Magie ; légende arthurienne ; genre ; représentation ; cinéma.Magia; lenda arturiana; gênero; representação; cinema.The legend of King Arthur mainly corresponds to a dual organization, and describes the opposition between two magic characters as a key aspect of the narrative: Merlin, the benevolent sorcerer who guides and helps kings, and Morgan le Fay, an evil witch eager for power. Even though this gendered and ethical opposition finds its roots in a medieval and literary tradition, the antagonism between Merlin and Morgan appears to be a modern creation, widely generalized by Arthurian films and TV series. This paper follows a diachronic perspective to study the construction of Merlin and Morgan as an antithetic couple, from their first appearance in French and English medieval literature of the 12th century to the most recent film and TV productions, including Thorpe’s Knights of the Round Table (1953), Disney’s The Sword in the Stone (1963), Boorman’s Excalibur (1981), the French TV series Kaamelott, the BBC’s Merlin and Starz’s Camelot.La légende du roi Arthur, largement construite sur une logique duelle et manichéenne, oppose deux figures de sorciers qui contribuent au renouvellement constant de la narration : Merlin, l’enchanteur conseiller des souverains, et la fée Morgane, sorcière maléfique et avide de pouvoir. Bien qu’ancrée dans la tradition littéraire médiévale, cette répartition genrée des personnages entre le Bien et le Mal constitue une création du XXe siècle, largement développée par le cinéma et la télévision. Cet article propose un regard diachronique sur la construction de ce couple antithétique, en étudiant l’évolution de ces deux figures essentielles de la légende arthurienne et leurs rapports depuis leur apparition au XIIe siècle, dans les œuvres françaises et anglaises, jusqu’aux productions cinématographiques et télévisuelles majeures de la culture populaire : Les Chevaliers de la Table ronde (1953), Merlin l’Enchanteur (1963), Excalibur (1981), mais aussi les séries télévisées Kaamelott, Merlin et Camelot.A lenda do Rei Artur, amplamente construída sobre uma lógica dual e maniqueísta, opõe duas figuras de bruxos que contribuem para a renovação constante da narração: Merlin, o mago conselheiro dos soberanos, e a fada Morgana, bruxa maléfica e ávida por poder. Embora ancorada na tradição literária medieval, essa repartição de gênero das personagens entre o Bem e o Mal constitui uma criação do século XX, largamente desenvolvida pelo cinema e pela televisão. Este artigo propõe um olhar diacrônico sobre a construção deste casal antitético, estudando a evolução dessas duas figuras essenciais da lenda arturiana e suas relações, desde sua aparição no século XII, em obras francesas e inglesas, até as maiores produções cinematográficas e televisivas da cultura popular: Os cavaleiros da távola redonda (1953), A Espada era Lei (1963), Excalibur (1981), mas também as séries televisivas Kaamelott, Merlin e Camelot.Universidade Federal de Pelotas2023-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/25140Caderno de Letras; n. 45 (2023): O INSÓLITO FICCIONAL DA TELA AOS LIVROS, DOS LIVROS À TELA: ADAPTAÇÕES, RECRIAÇÕES, TRADUÇÕES, MENÇÕES; 151-1632358-14090102-957610.15210/cdl.vi45reponame:Caderno de Letras (Pelotas. Online)instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELporhttps://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/25140/18654Copyright (c) 2023 Justine Bretonhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBreton, Justine2023-10-23T13:28:40Zoai:ojs.ufpel:article/25140Revistahttps://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/cadernodeletras/indexPUBhttp://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/cadernodeletras/oaicadernodeletras@ufpel.edu.br||cadernodeletras@ufpel.edu.br|| hjcribeiro@gmail.com|| fonseca.claudialorena@gmail.com2358-14090102-9576opendoar:2023-10-23T13:28:40Caderno de Letras (Pelotas. Online) - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.none.fl_str_mv MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
title MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
spellingShingle MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
Breton, Justine
Magic; arthurian legend; gender; representation; film.
Magie ; légende arthurienne ; genre ; représentation ; cinéma.
Magia; lenda arturiana; gênero; representação; cinema.
title_short MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
title_full MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
title_fullStr MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
title_full_unstemmed MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
title_sort MERLIN E MORGANA: MAGIA BRANCA E MAGIA NEGRA NA TELINHA E NA TELONA
author Breton, Justine
author_facet Breton, Justine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Breton, Justine
dc.subject.por.fl_str_mv Magic; arthurian legend; gender; representation; film.
Magie ; légende arthurienne ; genre ; représentation ; cinéma.
Magia; lenda arturiana; gênero; representação; cinema.
topic Magic; arthurian legend; gender; representation; film.
Magie ; légende arthurienne ; genre ; représentation ; cinéma.
Magia; lenda arturiana; gênero; representação; cinema.
description The legend of King Arthur mainly corresponds to a dual organization, and describes the opposition between two magic characters as a key aspect of the narrative: Merlin, the benevolent sorcerer who guides and helps kings, and Morgan le Fay, an evil witch eager for power. Even though this gendered and ethical opposition finds its roots in a medieval and literary tradition, the antagonism between Merlin and Morgan appears to be a modern creation, widely generalized by Arthurian films and TV series. This paper follows a diachronic perspective to study the construction of Merlin and Morgan as an antithetic couple, from their first appearance in French and English medieval literature of the 12th century to the most recent film and TV productions, including Thorpe’s Knights of the Round Table (1953), Disney’s The Sword in the Stone (1963), Boorman’s Excalibur (1981), the French TV series Kaamelott, the BBC’s Merlin and Starz’s Camelot.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/25140
url https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/25140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/cadernodeletras/article/view/25140/18654
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Justine Breton
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Justine Breton
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Letras; n. 45 (2023): O INSÓLITO FICCIONAL DA TELA AOS LIVROS, DOS LIVROS À TELA: ADAPTAÇÕES, RECRIAÇÕES, TRADUÇÕES, MENÇÕES; 151-163
2358-1409
0102-9576
10.15210/cdl.vi45
reponame:Caderno de Letras (Pelotas. Online)
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Caderno de Letras (Pelotas. Online)
collection Caderno de Letras (Pelotas. Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno de Letras (Pelotas. Online) - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv cadernodeletras@ufpel.edu.br||cadernodeletras@ufpel.edu.br|| hjcribeiro@gmail.com|| fonseca.claudialorena@gmail.com
_version_ 1799755959583637504