Messagem da APAE (1963-1973): educating parents to educate the exceptional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Bezerra, Giovani
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4548
Resumo: This text deals with the periodical publication Mensagem da APAE (1963-1973) in order to understand and explain, in the relationship between textuality and materiality, the role assigned to the relatives of exceptional people. It is a historical study and Chartier is taken as the main reference. The results indicate that the emphasis on the family as an educational instance for the exceptional endorsed the representation that, at least palliatively, any agents could educate people with disabilities as long as they were sensitized to this task, under the apaean motto of "more love and understanding".  Moreover, between the 1960s and 1970s, the APAEs assumed social and mental hygiene. In the case of the exceptional, this approach was adopted as a strategy to justify the need for assistance and education for the exceptional, not only for its presumed scientific nature, but also for the fact that it was consistent with the conservative morality that underpinned the apaean representations in vogue.
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spelling Messagem da APAE (1963-1973): educating parents to educate the exceptionalMensagem da APAE (1963-1973): educar a los padres para educar a los excepcionalesMENSAGEM DA APAE (1963-1973): EDUCAR OS PAIS PARA EDUCAREM OS EXCEPCIONAISFilantropiaFamíliaAssociação de Pais e Amigos dos ExcepcionaisEducação não escolarPhilanthropyfamilyperiodical printAssociation of Parents and Friends of the Exceptionalnon-school education Filantropíafamiliaimpresión periódicaAsociación de Padres y Amigos de los Excepcionaleseducación no escolarThis text deals with the periodical publication Mensagem da APAE (1963-1973) in order to understand and explain, in the relationship between textuality and materiality, the role assigned to the relatives of exceptional people. It is a historical study and Chartier is taken as the main reference. The results indicate that the emphasis on the family as an educational instance for the exceptional endorsed the representation that, at least palliatively, any agents could educate people with disabilities as long as they were sensitized to this task, under the apaean motto of "more love and understanding".  Moreover, between the 1960s and 1970s, the APAEs assumed social and mental hygiene. In the case of the exceptional, this approach was adopted as a strategy to justify the need for assistance and education for the exceptional, not only for its presumed scientific nature, but also for the fact that it was consistent with the conservative morality that underpinned the apaean representations in vogue.Este texto aborda la publicación periódica Mensagem da APAE (1963-1973) para comprender y explicar, en la relación entre textualidad y materialidad, el papel asignado a los familiares de personas excepcionales. Es un estudio histórico y se toma a Chartier como referencia principal. Los resultados indican que el énfasis en la familia como instancia educativa de la excepcionalidad avaló la representación de que, al menos de forma paliativa, cualquier agente podría educar a las personas con discapacidad siempre que estuvieran sensibilizados para esta tarea, bajo el lema apaeano de “más amor y comprensión”. Además, entre las décadas de 1960 y 1970, las APAEs asumieron la higiene social y mental. En el caso de lo excepcional, este enfoque se adoptó como una estrategia para justificar la necesidad de asistencia y educación para lo excepcional, no sólo por su presunto carácter científico, sino también por el hecho de que era coherente con la moral conservadora que sustentaba las representaciones apaeanas en boga.Este texto aborda o impresso periódico Mensagem da APAE (1963-1973) para compreender e explicar, na relação entre textualidade e materialidade, o papel atribuído aos familiares de excepcionais. Trata-se de um estudo histórico e Chartier é tomado com a principal referência. Os resultados indicam que o destaque à família como instância educativa para o excepcional endossava a representação de que, ao menos paliativamente, quaisquer agentes poderiam educar as pessoas com deficiência desde que estivessem sensibilizadas para essa tarefa, sob o lema apaeano do “mais amor e compreensão”. Ademais, entre as décadas de 1960 e 1970, as APAEs partiam do pressuposto da higiene social e mental. No caso dos excepcionais, essa abordagem filantrópica foi adotada como estratégia para justificar a necessidade de assistência e educação aos excepcionais, não só pela sua presumida cientificidade, mas também pelo fato de que se coadunava com a moral conservadora que embasava as representações apaeanas em voga.Universidade Federal do Piauí2023-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/454810.26694/rles.v27i55.4548Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 29Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 29Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 55 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 292526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4548/3915Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Bezerra, Giovani2023-12-27T20:51:58Zoai:periodicos.ufpi.br:article/4548Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-12-27T20:51:58Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
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