THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima Nicácio, Marcondes
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4561
Resumo: This study emphasizes the examination of rural educational programs and projects in Vale do Juruá -Acre, verifying their articulations with the global agenda of multilateral organizations and their reflections on poverty. As methodological constituents pertaining to the theoretical conceptions and generated by the documental data, by the qualitative approach, we developed a dialectic analysis. In the research, we identified the predominance of the economic-formative dimension, both in school knowledge and in work, seized to legitimize an educational ideology and way of life that captures the individualities and singularities of rural people, producing a convergence of interests that distorts reality and resonates as a socioeconomic and educational conditioner.
id UFPI-5_59b69906f7ec9d2fcbc5c4a41aecb628
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/4561
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACREcLA AGENCIA ECONÓMICO-FORMATIVA DE LA EDUCACIÓN RURAL EM ACREO AGENCIAMENTO ECONÔMICO-FORMATIVO DA EDUCAÇÃO NO CAMPO NO ACREDesenvolvimento econômicoEducação do campoOrganismo multilateraisTrabalhoDesarrollo económicoEducación ruralOrganismos multilateralesTrabajoEconomic developmentRural educationMultilateral organizationsWorkThis study emphasizes the examination of rural educational programs and projects in Vale do Juruá -Acre, verifying their articulations with the global agenda of multilateral organizations and their reflections on poverty. As methodological constituents pertaining to the theoretical conceptions and generated by the documental data, by the qualitative approach, we developed a dialectic analysis. In the research, we identified the predominance of the economic-formative dimension, both in school knowledge and in work, seized to legitimize an educational ideology and way of life that captures the individualities and singularities of rural people, producing a convergence of interests that distorts reality and resonates as a socioeconomic and educational conditioner.Este estudio hace énfasis en el examen de los programas y proyectos educativos rurales en Vale do Juruá -Acre, comprobando sus articulaciones con la agenda global de los organismos multilaterales y sus reflexiones sobre la pobreza. Como componentes metodológicos atinentes a las concepciones teóricas y generadas por los datos documentales, mediante el enfoque cualitativo, desarrollamos un análisis dialéctico. Em la investigación, identificamos el predominio de la dimensión económico-formativa, tanto en el conocimiento escolar como en el trabajo, aprehendida para legitimar uma ideología educativa y un modo de vida que capta las individualidades y singularidades de la población rural, produciendo una convergencia de intereses que distorsiona la realidade y resuena como un condicionamiento socioeconómico y educativo.Este estudo enfatiza o exame dos programas e projetos educacionais do campo no Vale do Juruá-Acre, verificando suas articulações com a agenda global dos organismos multilaterais e seus reflexos sobre a pobreza. Como constituintes metodológicos atinentes às concepções teóricas e gerados pelos dados documentais, pelo enfoque de natureza qualitativa, desenvolvemos uma análise dialética. Na pesquisa, identificou-se o predomínio da dimensão econômico-formativa, tanto no conhecimento escolar quanto no trabalho, apreendidos para legitimar um ideário educativo e de modo de vida que captura as individualidades e singularidades dos povos do campo, produzindo uma convergência de interesses que falseia a realidade e repercute como condicionante socioeconômico e educativo.Universidade Federal do Piauí2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/456110.26694/rles.v28i56.4561Languages, Education and Society; Vol. 28 No. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 28 Núm. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26Linguagens, Educação e Sociedade; v. 28 n. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 262526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4561/4235Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima Nicácio, Marcondes2024-01-18T14:46:23Zoai:periodicos.ufpi.br:article/4561Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2024-01-18T14:46:23Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
cLA AGENCIA ECONÓMICO-FORMATIVA DE LA EDUCACIÓN RURAL EM ACRE
O AGENCIAMENTO ECONÔMICO-FORMATIVO DA EDUCAÇÃO NO CAMPO NO ACRE
title THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
spellingShingle THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
de Lima Nicácio, Marcondes
Desenvolvimento econômico
Educação do campo
Organismo multilaterais
Trabalho
Desarrollo económico
Educación rural
Organismos multilaterales
Trabajo
Economic development
Rural education
Multilateral organizations
Work
title_short THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
title_full THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
title_fullStr THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
title_full_unstemmed THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
title_sort THE ECONOMIC-FORMATIVE AGENCY OF RURAL EDUCATION IN ACRE
author de Lima Nicácio, Marcondes
author_facet de Lima Nicácio, Marcondes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima Nicácio, Marcondes
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento econômico
Educação do campo
Organismo multilaterais
Trabalho
Desarrollo económico
Educación rural
Organismos multilaterales
Trabajo
Economic development
Rural education
Multilateral organizations
Work
topic Desenvolvimento econômico
Educação do campo
Organismo multilaterais
Trabalho
Desarrollo económico
Educación rural
Organismos multilaterales
Trabajo
Economic development
Rural education
Multilateral organizations
Work
description This study emphasizes the examination of rural educational programs and projects in Vale do Juruá -Acre, verifying their articulations with the global agenda of multilateral organizations and their reflections on poverty. As methodological constituents pertaining to the theoretical conceptions and generated by the documental data, by the qualitative approach, we developed a dialectic analysis. In the research, we identified the predominance of the economic-formative dimension, both in school knowledge and in work, seized to legitimize an educational ideology and way of life that captures the individualities and singularities of rural people, producing a convergence of interests that distorts reality and resonates as a socioeconomic and educational conditioner.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4561
10.26694/rles.v28i56.4561
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4561
identifier_str_mv 10.26694/rles.v28i56.4561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4561/4235
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 28 No. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 28 Núm. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 28 n. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797445350359040