SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, Nadilson Ribeiro de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Reis Bomfim, Natanael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4455
Resumo: This theoretical/exploratory article, originated from a doctoral research, funded by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), linked to the Latin American Research Network in Rural, City & Social Movements (RedePECC&MS), aimed to analyze, in social thought, how the discourse of influential Brazilian political leaders stimulates “class hatred” and “political hatred”. The time frame was from January 2013 to October 2020, period of diffusion of digital political marketing through platforms such as Facebook and Twitter. The corpus of analysis consisted of 11 discursive fragments of leaders of intense militancy, recognized for their trajectory in defense of social rights, references as representatives of “progressive thinking”, influencers of Social Movements and with great visibility in the media. The result revealed how stimuli and semiotic aspects of “class hatred” were significantly present in the speeches of the then President of the Republic, Luiz Inácio Lula da Silva, and echoed by several leaders and influencers, incorporating themselves into informal education processes.
id UFPI-5_f45a004ebbed88dfea077ce53be77926
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/4455
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEBMOVIMIENTOS SOCIALES Y EDUCACIÓN POPULAR: UN ANÁLISIS CRÍTICO DEL DISCURSO DE LÍDERES POLÍTICOS EN LA WEBMOVIMENTOS SOCIAIS E EDUCAÇÃO POPULAR: UMA ANÁLISE CRÍTICA DOS DISCURSOS DE LÍDERES POLÍTICOS NA WEBMovimentos SociaisEducação PopularAnálise Crítica do DiscursoWebMovimientos SocialesEducación PopularAnálisis crítico del discursoWeb.Social MovementsPopular EducationCritical Discourse AnalysisWeb.This theoretical/exploratory article, originated from a doctoral research, funded by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), linked to the Latin American Research Network in Rural, City & Social Movements (RedePECC&MS), aimed to analyze, in social thought, how the discourse of influential Brazilian political leaders stimulates “class hatred” and “political hatred”. The time frame was from January 2013 to October 2020, period of diffusion of digital political marketing through platforms such as Facebook and Twitter. The corpus of analysis consisted of 11 discursive fragments of leaders of intense militancy, recognized for their trajectory in defense of social rights, references as representatives of “progressive thinking”, influencers of Social Movements and with great visibility in the media. The result revealed how stimuli and semiotic aspects of “class hatred” were significantly present in the speeches of the then President of the Republic, Luiz Inácio Lula da Silva, and echoed by several leaders and influencers, incorporating themselves into informal education processes.Este artículo teórico/exploratorio, originado a partir de una investigación de doctorado, financiada por la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES), vinculada a la Red Latinoamericana de Investigación en Movimientos Rurales, Ciudades y Sociales (RedePECC&MS), tuvo como objetivo analizar, en pensamiento social, cómo el discurso de influyentes líderes políticos brasileños estimula el “odio de clase” y el “odio político”. El marco temporal fue de enero de 2013 a octubre de 2020, período de difusión del marketing político digital a través de plataformas como Facebook y Twitter. El corpus de análisis estuvo compuesto por 11 fragmentos discursivos de líderes de intensa militancia, reconocidos por su trayectoria en defensa de los derechos sociales, referentes como representantes del “pensamiento progresista”, influenciadores de Movimientos Sociales y con gran visibilidad en los medios. El resultado reveló cómo estímulos y aspectos semióticos del “odio de clases” estuvieron significativamente presentes en los discursos del entonces Presidente de la República, Luiz Inácio Lula da Silva, y se hicieron eco de varios líderes e influenciadores, incorporándose a los procesos de educación informal.Este artigo teórico/exploratório, originado de uma pesquisa doutoral, financiado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), vinculado à Rede Latinoamericana de Pesquisa em Educação do Campo, da Cidade & Movimentos Sociais (RedePECC&MS), teve por objetivo analisar, no pensamento social, como o discurso de líderes políticos brasileiros influentes estimulam o “ódio de classes” e o “ódio político”. O recorte temporal foi de janeiro de 2013 a outubro de 2020, período de difusão do marketing político digital por meio de plataformas como Facebook e Twitter. O corpus de análise foi constituído por 11 fragmentos discursivos de líderes de militância intensa, reconhecidos por sua trajetória em defesa dos direitos sociais, referências como representantes do “pensamento progressista”, influenciadores dos Movimentos Sociais e com grande visibilidade nos meios de comunicação. O resultado revelou como estímulos e aspectos semióticos sobre o “ódio de classes” se apresentavam de forma significativa nas falas do então Presidente da República, Luiz Inácio Lula da Silva, e ecoavam por diversos líderes e influenciadores, incorporando-se aos processos de educação informal.Universidade Federal do Piauí2024-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/445510.26694/rles.v28i56.4455Languages, Education and Society; Vol. 28 No. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 28 Núm. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26Linguagens, Educação e Sociedade; v. 28 n. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 262526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4455/4228Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSiqueira, Nadilson Ribeiro deReis Bomfim, Natanael 2024-01-18T14:46:23Zoai:periodicos.ufpi.br:article/4455Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2024-01-18T14:46:23Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
MOVIMIENTOS SOCIALES Y EDUCACIÓN POPULAR: UN ANÁLISIS CRÍTICO DEL DISCURSO DE LÍDERES POLÍTICOS EN LA WEB
MOVIMENTOS SOCIAIS E EDUCAÇÃO POPULAR: UMA ANÁLISE CRÍTICA DOS DISCURSOS DE LÍDERES POLÍTICOS NA WEB
title SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
spellingShingle SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
Siqueira, Nadilson Ribeiro de
Movimentos Sociais
Educação Popular
Análise Crítica do Discurso
Web
Movimientos Sociales
Educación Popular
Análisis crítico del discurso
Web.
Social Movements
Popular Education
Critical Discourse Analysis
Web.
title_short SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
title_full SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
title_fullStr SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
title_full_unstemmed SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
title_sort SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB
author Siqueira, Nadilson Ribeiro de
author_facet Siqueira, Nadilson Ribeiro de
Reis Bomfim, Natanael
author_role author
author2 Reis Bomfim, Natanael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueira, Nadilson Ribeiro de
Reis Bomfim, Natanael
dc.subject.por.fl_str_mv Movimentos Sociais
Educação Popular
Análise Crítica do Discurso
Web
Movimientos Sociales
Educación Popular
Análisis crítico del discurso
Web.
Social Movements
Popular Education
Critical Discourse Analysis
Web.
topic Movimentos Sociais
Educação Popular
Análise Crítica do Discurso
Web
Movimientos Sociales
Educación Popular
Análisis crítico del discurso
Web.
Social Movements
Popular Education
Critical Discourse Analysis
Web.
description This theoretical/exploratory article, originated from a doctoral research, funded by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), linked to the Latin American Research Network in Rural, City & Social Movements (RedePECC&MS), aimed to analyze, in social thought, how the discourse of influential Brazilian political leaders stimulates “class hatred” and “political hatred”. The time frame was from January 2013 to October 2020, period of diffusion of digital political marketing through platforms such as Facebook and Twitter. The corpus of analysis consisted of 11 discursive fragments of leaders of intense militancy, recognized for their trajectory in defense of social rights, references as representatives of “progressive thinking”, influencers of Social Movements and with great visibility in the media. The result revealed how stimuli and semiotic aspects of “class hatred” were significantly present in the speeches of the then President of the Republic, Luiz Inácio Lula da Silva, and echoed by several leaders and influencers, incorporating themselves into informal education processes.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4455
10.26694/rles.v28i56.4455
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4455
identifier_str_mv 10.26694/rles.v28i56.4455
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/4455/4228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 28 No. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 28 Núm. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 28 n. 56 (2024): Linguagens, Educação e Sociedade; 1 - 26
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797445336727552