Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1609 |
Resumo: | This study aims to consider and discuss the need for pedagogical training for university teachers based on the expressions of a group of teachers who work at the Federal University of Pelotas. The line of though used looks upon the perceptions of the interviewees about their education and the challenges they face in teaching. Considering that there is reasonable consensus that to be a university professor is suffices to dominate the knowledge of their area and little appreciation is given to the nature of pedagogical knowledge. The data were collected through semi-structured interviews applied to a sample of six teachers from the courses of Architecture and Urbanism and from Dentistry. The results were analyzed in the light of the theoretical Zabalza (2004), Marcelo Garcia (1999), Cunha (2000, 2004 ), Masetto, (1998, 2009), , Pimenta and Anastasiou (2002), among others. The results helped us to understand that even if the professionals working in higher education are trained in Master and/or PhD, they are still unprepared to face the complexity of teaching. We also realize that these professionals become teachers and still need some time before identifying themselves as a "teacher" |
id |
UFPL_1cb93b3356c4f9fba4a73a2fd5bd0898 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1609 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
http://lattes.cnpq.br/1963756953768227http://lattes.cnpq.br/0843086784953517Pinto, Maria das Graças Carvalho da Silva Medeiros Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/0468641258337595Zanchet, Beatriz Maria Boéssio AtribCarreño, Leidne Sylse S. de Mello2014-08-20T13:47:41Z2012-09-252014-08-20T13:47:41Z2011-10-11CARREÑO, Leidne Sylse S. de Mello. Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica. 2011. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1609This study aims to consider and discuss the need for pedagogical training for university teachers based on the expressions of a group of teachers who work at the Federal University of Pelotas. The line of though used looks upon the perceptions of the interviewees about their education and the challenges they face in teaching. Considering that there is reasonable consensus that to be a university professor is suffices to dominate the knowledge of their area and little appreciation is given to the nature of pedagogical knowledge. The data were collected through semi-structured interviews applied to a sample of six teachers from the courses of Architecture and Urbanism and from Dentistry. The results were analyzed in the light of the theoretical Zabalza (2004), Marcelo Garcia (1999), Cunha (2000, 2004 ), Masetto, (1998, 2009), , Pimenta and Anastasiou (2002), among others. The results helped us to understand that even if the professionals working in higher education are trained in Master and/or PhD, they are still unprepared to face the complexity of teaching. We also realize that these professionals become teachers and still need some time before identifying themselves as a "teacher"O presente estudo teve como objetivo refletir e discutir a necessidade de formação pedagógica de docentes universitários a partir das expressões de um grupo de professores que atuam na Universidade Federal de Pelotas. Percorreu-se o caminho da pesquisa lançando-se um olhar sobre as expressões dos entrevistados a respeito de sua formação e os desafios que enfrentam para ensinar. Partimos do pressuposto que há razoável consenso de que para ser professor universitário é suficiente o domínio dos conhecimentos de sua área específica e pouca valorização é dada aos conhecimentos de cunho pedagógico. Os dados foram obtidos através de entrevistas semi estruturadas aplicadas a uma amostra de seis (6) professores dos cursos de Arquitetura e Urbanismo e de Odontologia. As respostas foram analisadas à luz do referencial teórico de Zabalza (2004); Marcelo Garcia (1999); Cunha (2000, 2004); Masetto, (1998, 2009); Pimenta e Anastasiou (2002), dentre outros. Os resultados nos ajudaram a entender que mesmo que os profissionais atuantes no ensino superior tenham formação em Cursos de Mestrado e/ou Doutorado, eles estão pouco preparados para enfrentarem a complexidade da docência. Percebemos também que esses profissionais tornam-se professores e precisam de um tempo de docência para identificarem-se como professorapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoDocente universitárioFormação pedagógicaEnsino superiorUniversity lecturerPedagogical trainingHigher educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProfessor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógicaHigher education professor: discussing the need for pedagogical traininginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALLeidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdfapplication/pdf619231http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1609/1/Leidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf5cd1975d8e98df8f174712c29c431442MD51open accessTEXTLeidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.txtLeidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain188326http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1609/2/Leidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.txt8001b298513be927db6e819885e836e0MD52open accessTHUMBNAILLeidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.jpgLeidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1478http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1609/3/Leidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.jpgae9b3fb2c80696623b3de0373da0dbe6MD53open access123456789/16092021-12-09 13:21:54.113open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1609Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-09T16:21:54Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Higher education professor: discussing the need for pedagogical training |
title |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
spellingShingle |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica Carreño, Leidne Sylse S. de Mello Docente universitário Formação pedagógica Ensino superior University lecturer Pedagogical training Higher education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
title_full |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
title_fullStr |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
title_full_unstemmed |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
title_sort |
Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica |
author |
Carreño, Leidne Sylse S. de Mello |
author_facet |
Carreño, Leidne Sylse S. de Mello |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1963756953768227 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0843086784953517 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Pinto, Maria das Graças Carvalho da Silva Medeiros Gonçalves |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0468641258337595 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carreño, Leidne Sylse S. de Mello |
contributor_str_mv |
Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docente universitário Formação pedagógica Ensino superior |
topic |
Docente universitário Formação pedagógica Ensino superior University lecturer Pedagogical training Higher education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
University lecturer Pedagogical training Higher education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aims to consider and discuss the need for pedagogical training for university teachers based on the expressions of a group of teachers who work at the Federal University of Pelotas. The line of though used looks upon the perceptions of the interviewees about their education and the challenges they face in teaching. Considering that there is reasonable consensus that to be a university professor is suffices to dominate the knowledge of their area and little appreciation is given to the nature of pedagogical knowledge. The data were collected through semi-structured interviews applied to a sample of six teachers from the courses of Architecture and Urbanism and from Dentistry. The results were analyzed in the light of the theoretical Zabalza (2004), Marcelo Garcia (1999), Cunha (2000, 2004 ), Masetto, (1998, 2009), , Pimenta and Anastasiou (2002), among others. The results helped us to understand that even if the professionals working in higher education are trained in Master and/or PhD, they are still unprepared to face the complexity of teaching. We also realize that these professionals become teachers and still need some time before identifying themselves as a "teacher" |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-10-11 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-09-25 2014-08-20T13:47:41Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:47:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CARREÑO, Leidne Sylse S. de Mello. Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica. 2011. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1609 |
identifier_str_mv |
CARREÑO, Leidne Sylse S. de Mello. Professor do ensino superior : discutindo as necessidades de formação pedagógica. 2011. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1609/1/Leidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1609/2/Leidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1609/3/Leidne_Sylse_Mello_Carreno_Dissertacao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5cd1975d8e98df8f174712c29c431442 8001b298513be927db6e819885e836e0 ae9b3fb2c80696623b3de0373da0dbe6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1801846945145159680 |