Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Fabiano Souto
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699
Resumo: This research analyzes what deaf teachers think about digital books in Brazilian Sign Language - LIBRAS. There are several materials available in LIBRAS, but my focus is only on digital books. For this, we selected six stories in digital format, signalized in LIBRAS (among them translations, adaptations and productions) and presented for six deaf teachers from different regions of Rio Grande do Sul State. These selected teachers have training in education, they were students of LIBRAS Language, and act as LIBRAS teachers in different educational levels. These Educators watched the videos and they signaled their impressions based on questions that explored the technical part of the video, signaling brands present in deaf history and its importance when used for deaf children Education. To conduct this research, I relied on Cultural Studies and Deaf Studies, realizing the Deaf Literature as part of Deaf Culture and indispensable for the acquisition of a deaf identity. From the interviews, various opinions which point to a new moment in the lives of deaf and also some major changes when they think of producing new stories in LIBRAS, contributing to improve the Deaf Literature available in our country
id UFPL_38b17b31326368cc66b54b95a2fa7d7a
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1699
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling http://lattes.cnpq.br/0827970294812223http://lattes.cnpq.br/1207173035684519Hypolito, Álvaro Luiz Moreirahttp://lattes.cnpq.br/7674934224612535Klein, MadalenaRosa, Fabiano Souto2014-08-20T13:48:12Z2014-07-112014-08-20T13:48:12Z2011-04-18ROSA, Fabiano Souto. Deaf Literature:Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699This research analyzes what deaf teachers think about digital books in Brazilian Sign Language - LIBRAS. There are several materials available in LIBRAS, but my focus is only on digital books. For this, we selected six stories in digital format, signalized in LIBRAS (among them translations, adaptations and productions) and presented for six deaf teachers from different regions of Rio Grande do Sul State. These selected teachers have training in education, they were students of LIBRAS Language, and act as LIBRAS teachers in different educational levels. These Educators watched the videos and they signaled their impressions based on questions that explored the technical part of the video, signaling brands present in deaf history and its importance when used for deaf children Education. To conduct this research, I relied on Cultural Studies and Deaf Studies, realizing the Deaf Literature as part of Deaf Culture and indispensable for the acquisition of a deaf identity. From the interviews, various opinions which point to a new moment in the lives of deaf and also some major changes when they think of producing new stories in LIBRAS, contributing to improve the Deaf Literature available in our countryEsta pesquisa pretende analisar o que professores surdos sinalizam sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais LIBRAS. Existem vários materiais disponíveis em Libras, porém meu enfoque é apenas para os livros digitais. Para tal, foram selecionadas seis histórias no formato digital, sinalizadas em Libras (dentre elas traduções, adaptações e produções) e apresentadas para seis professores surdos de diferentes regiões do Estado do Rio Grande do Sul. Estes professores selecionados possuem formação na área de educação, foram acadêmicos do curso de Letras/Libras, e atuam como professores de Libras em diferentes níveis educacionais. Os educadores assistiram aos vídeos e sinalizaram suas impressões baseadas em perguntas que exploravam a parte técnica do vídeo, a sinalização, as marcas surdas presentes na história e a sua importância quando utilizada para a educação de crianças surdas. Para realizar esta pesquisa, baseei-me nos Estudos Culturais e nos Estudos Surdos, percebendo a Literatura Surda como parte da Cultura Surda e imprescindível para a aquisição de uma identidade surda. Da análise das entrevistas, surgiram diversas opiniões que apontam para um novo momento na vida dos surdos e também algumas modificações importantes quando se pensa em produzir novas histórias em Libras, contribuindo para melhoria da Literatura Surda disponível em nosso paísapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoLiteratura surdaLivros digitais em LibrasEducação de surdosDeaf literatureDigital books in librasDeaf educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLiteratura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRASDeaf literature: What deaf teachers signal about Brazilian Sign Language digital books - LIBRASinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdfapplication/pdf1812570http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/1/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdfc73b9e196a84b22d7ae69a374ce76716MD51open accessTEXTFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txtFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain302366http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/2/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txtad25a70e5738ee29c35bd686177097ddMD52open accessTHUMBNAILFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpgFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1357http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/3/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpgea09ef0901793fb455a2fe0f96f2f96aMD53open access123456789/16992021-12-08 19:30:54.132open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1699Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-08T22:30:54Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Deaf literature: What deaf teachers signal about Brazilian Sign Language digital books - LIBRAS
title Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
spellingShingle Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
Rosa, Fabiano Souto
Literatura surda
Livros digitais em Libras
Educação de surdos
Deaf literature
Digital books in libras
Deaf education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
title_full Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
title_fullStr Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
title_full_unstemmed Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
title_sort Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
author Rosa, Fabiano Souto
author_facet Rosa, Fabiano Souto
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0827970294812223
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1207173035684519
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Hypolito, Álvaro Luiz Moreira
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7674934224612535
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Klein, Madalena
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Fabiano Souto
contributor_str_mv Klein, Madalena
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura surda
Livros digitais em Libras
Educação de surdos
topic Literatura surda
Livros digitais em Libras
Educação de surdos
Deaf literature
Digital books in libras
Deaf education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Deaf literature
Digital books in libras
Deaf education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research analyzes what deaf teachers think about digital books in Brazilian Sign Language - LIBRAS. There are several materials available in LIBRAS, but my focus is only on digital books. For this, we selected six stories in digital format, signalized in LIBRAS (among them translations, adaptations and productions) and presented for six deaf teachers from different regions of Rio Grande do Sul State. These selected teachers have training in education, they were students of LIBRAS Language, and act as LIBRAS teachers in different educational levels. These Educators watched the videos and they signaled their impressions based on questions that explored the technical part of the video, signaling brands present in deaf history and its importance when used for deaf children Education. To conduct this research, I relied on Cultural Studies and Deaf Studies, realizing the Deaf Literature as part of Deaf Culture and indispensable for the acquisition of a deaf identity. From the interviews, various opinions which point to a new moment in the lives of deaf and also some major changes when they think of producing new stories in LIBRAS, contributing to improve the Deaf Literature available in our country
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-04-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:48:12Z
dc.date.available.fl_str_mv 2014-07-11
2014-08-20T13:48:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ROSA, Fabiano Souto. Deaf Literature:Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699
identifier_str_mv ROSA, Fabiano Souto. Deaf Literature:Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.
url http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/1/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/2/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/3/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c73b9e196a84b22d7ae69a374ce76716
ad25a70e5738ee29c35bd686177097dd
ea09ef0901793fb455a2fe0f96f2f96a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1801846909197877248