Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699 |
Resumo: | This research analyzes what deaf teachers think about digital books in Brazilian Sign Language - LIBRAS. There are several materials available in LIBRAS, but my focus is only on digital books. For this, we selected six stories in digital format, signalized in LIBRAS (among them translations, adaptations and productions) and presented for six deaf teachers from different regions of Rio Grande do Sul State. These selected teachers have training in education, they were students of LIBRAS Language, and act as LIBRAS teachers in different educational levels. These Educators watched the videos and they signaled their impressions based on questions that explored the technical part of the video, signaling brands present in deaf history and its importance when used for deaf children Education. To conduct this research, I relied on Cultural Studies and Deaf Studies, realizing the Deaf Literature as part of Deaf Culture and indispensable for the acquisition of a deaf identity. From the interviews, various opinions which point to a new moment in the lives of deaf and also some major changes when they think of producing new stories in LIBRAS, contributing to improve the Deaf Literature available in our country |
id |
UFPL_38b17b31326368cc66b54b95a2fa7d7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1699 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
http://lattes.cnpq.br/0827970294812223http://lattes.cnpq.br/1207173035684519Hypolito, Álvaro Luiz Moreirahttp://lattes.cnpq.br/7674934224612535Klein, MadalenaRosa, Fabiano Souto2014-08-20T13:48:12Z2014-07-112014-08-20T13:48:12Z2011-04-18ROSA, Fabiano Souto. Deaf Literature:Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699This research analyzes what deaf teachers think about digital books in Brazilian Sign Language - LIBRAS. There are several materials available in LIBRAS, but my focus is only on digital books. For this, we selected six stories in digital format, signalized in LIBRAS (among them translations, adaptations and productions) and presented for six deaf teachers from different regions of Rio Grande do Sul State. These selected teachers have training in education, they were students of LIBRAS Language, and act as LIBRAS teachers in different educational levels. These Educators watched the videos and they signaled their impressions based on questions that explored the technical part of the video, signaling brands present in deaf history and its importance when used for deaf children Education. To conduct this research, I relied on Cultural Studies and Deaf Studies, realizing the Deaf Literature as part of Deaf Culture and indispensable for the acquisition of a deaf identity. From the interviews, various opinions which point to a new moment in the lives of deaf and also some major changes when they think of producing new stories in LIBRAS, contributing to improve the Deaf Literature available in our countryEsta pesquisa pretende analisar o que professores surdos sinalizam sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais LIBRAS. Existem vários materiais disponíveis em Libras, porém meu enfoque é apenas para os livros digitais. Para tal, foram selecionadas seis histórias no formato digital, sinalizadas em Libras (dentre elas traduções, adaptações e produções) e apresentadas para seis professores surdos de diferentes regiões do Estado do Rio Grande do Sul. Estes professores selecionados possuem formação na área de educação, foram acadêmicos do curso de Letras/Libras, e atuam como professores de Libras em diferentes níveis educacionais. Os educadores assistiram aos vídeos e sinalizaram suas impressões baseadas em perguntas que exploravam a parte técnica do vídeo, a sinalização, as marcas surdas presentes na história e a sua importância quando utilizada para a educação de crianças surdas. Para realizar esta pesquisa, baseei-me nos Estudos Culturais e nos Estudos Surdos, percebendo a Literatura Surda como parte da Cultura Surda e imprescindível para a aquisição de uma identidade surda. Da análise das entrevistas, surgiram diversas opiniões que apontam para um novo momento na vida dos surdos e também algumas modificações importantes quando se pensa em produzir novas histórias em Libras, contribuindo para melhoria da Literatura Surda disponível em nosso paísapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoLiteratura surdaLivros digitais em LibrasEducação de surdosDeaf literatureDigital books in librasDeaf educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLiteratura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRASDeaf literature: What deaf teachers signal about Brazilian Sign Language digital books - LIBRASinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdfapplication/pdf1812570http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/1/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdfc73b9e196a84b22d7ae69a374ce76716MD51open accessTEXTFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txtFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain302366http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/2/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txtad25a70e5738ee29c35bd686177097ddMD52open accessTHUMBNAILFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpgFabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1357http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/3/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpgea09ef0901793fb455a2fe0f96f2f96aMD53open access123456789/16992021-12-08 19:30:54.132open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1699Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-08T22:30:54Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Deaf literature: What deaf teachers signal about Brazilian Sign Language digital books - LIBRAS |
title |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
spellingShingle |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS Rosa, Fabiano Souto Literatura surda Livros digitais em Libras Educação de surdos Deaf literature Digital books in libras Deaf education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
title_full |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
title_fullStr |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
title_full_unstemmed |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
title_sort |
Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS |
author |
Rosa, Fabiano Souto |
author_facet |
Rosa, Fabiano Souto |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0827970294812223 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1207173035684519 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Hypolito, Álvaro Luiz Moreira |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7674934224612535 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Klein, Madalena |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Fabiano Souto |
contributor_str_mv |
Klein, Madalena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura surda Livros digitais em Libras Educação de surdos |
topic |
Literatura surda Livros digitais em Libras Educação de surdos Deaf literature Digital books in libras Deaf education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Deaf literature Digital books in libras Deaf education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research analyzes what deaf teachers think about digital books in Brazilian Sign Language - LIBRAS. There are several materials available in LIBRAS, but my focus is only on digital books. For this, we selected six stories in digital format, signalized in LIBRAS (among them translations, adaptations and productions) and presented for six deaf teachers from different regions of Rio Grande do Sul State. These selected teachers have training in education, they were students of LIBRAS Language, and act as LIBRAS teachers in different educational levels. These Educators watched the videos and they signaled their impressions based on questions that explored the technical part of the video, signaling brands present in deaf history and its importance when used for deaf children Education. To conduct this research, I relied on Cultural Studies and Deaf Studies, realizing the Deaf Literature as part of Deaf Culture and indispensable for the acquisition of a deaf identity. From the interviews, various opinions which point to a new moment in the lives of deaf and also some major changes when they think of producing new stories in LIBRAS, contributing to improve the Deaf Literature available in our country |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-04-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:48:12Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-07-11 2014-08-20T13:48:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROSA, Fabiano Souto. Deaf Literature:Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699 |
identifier_str_mv |
ROSA, Fabiano Souto. Deaf Literature:Literatura surda: o que sinalizam professores surdos sobre livros digitais em Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2011. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1699 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/1/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/2/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1699/3/Fabiano_Souto_Rosa_Dissertacao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c73b9e196a84b22d7ae69a374ce76716 ad25a70e5738ee29c35bd686177097dd ea09ef0901793fb455a2fe0f96f2f96a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1801846909197877248 |