A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Becker, Patrícia Tarouco Manetti
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1644
Resumo: The present study, based on a bibliographical methodology, aims to discuss the contributions of Jean-Jacques Rousseau to the educative and formative processes in present days. For this purpose, we defend reflections adduced in the author s thought. First, we make a special distinction to the Genebrian thinker s history of life. Secondly, as from his books investigation, we expose the basis that subsidize human formation concept. With these information, humanizing aspects of formation in man s constitutive trajectory are discussed. The debate about questions related to formative processes in school are also brought. During this investigation development, based on rousseaunian theory, we observe the potentialities offered by Rousseau s educational philosophy in present days. The assertive becomes valid because his work represents a classic theory, which is able to overcome temporality and makes happen discussions in different contexts. Regarding to human formation, rousseaunian thought offers to the educative act a reflection about the necessity of comprehension that formation process involves family participation when it refers to human values, limits, morality in actions, in education through examples, since theses categories, facing what is presented in educational reality make potent (as historical horizon) an absolute fulfillment of human formation. The investigation s focus is to present the contributions of rousseaunian pedagogy to children formation, the one that will result in adults formation.
id UFPL_3fbac6f9bfbd0c1038d8f415f6fa12f0
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1644
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling 2014-08-20T13:47:53Z2014-01-062014-08-20T13:47:53Z2012-09-24BECKER, Patrícia Tarouco Manetti. A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau. 2012. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1644The present study, based on a bibliographical methodology, aims to discuss the contributions of Jean-Jacques Rousseau to the educative and formative processes in present days. For this purpose, we defend reflections adduced in the author s thought. First, we make a special distinction to the Genebrian thinker s history of life. Secondly, as from his books investigation, we expose the basis that subsidize human formation concept. With these information, humanizing aspects of formation in man s constitutive trajectory are discussed. The debate about questions related to formative processes in school are also brought. During this investigation development, based on rousseaunian theory, we observe the potentialities offered by Rousseau s educational philosophy in present days. The assertive becomes valid because his work represents a classic theory, which is able to overcome temporality and makes happen discussions in different contexts. Regarding to human formation, rousseaunian thought offers to the educative act a reflection about the necessity of comprehension that formation process involves family participation when it refers to human values, limits, morality in actions, in education through examples, since theses categories, facing what is presented in educational reality make potent (as historical horizon) an absolute fulfillment of human formation. The investigation s focus is to present the contributions of rousseaunian pedagogy to children formation, the one that will result in adults formation.O presente estudo baseado em uma metodologia bibliográfica busca discutir as contribuições de Jean-Jacques Rousseau ao processo educativo e formativo na hodiernidade. Para tanto, sustenta-se nas reflexões aduzidas no pensamento do autor. Em um primeiro momento, faz-se um destaque especial à história de vida do pensador genebrino. Isto feito, a partir de uma investigação em suas obras, expõese os fundamentos que subsidiam o conceito de formação humana. De posse de tais informações, discute-se os aspectos humanizadores da formação na trajetória constitutiva do homem, debatendo, ainda, questões relativas aos processos formativos na escola. Ao desenvolver esta investigação, estribada na teoria rousseauniana, observa-se as potencialidades oferecidas pela filosofia do referido pensador na atualidade. A afirmação torna-se válida porque a obra de Jean-Jacques Rousseau constitui-se como apresentação da teoria de um clássico que, como tal, é capaz de superar a temporalidade e possibilitar discussões em diferentes contextos. No tocante à formação humana, o pensamento rousseauniano oferece ao ato educativo uma reflexão sobre a necessidade de que o processo formativo compreenda a participação da família, dos valores humanos, as normas, a moralidade nas ações, na educação pelo exemplo, pois os mesmos, diante do apresentado na realidade educacional, potencializam (enquanto horizonte histórico) a concretização de uma formação humana plena. O foco, portanto da pesquisa é apresentar as contribuições da pedagogia de Rousseau com vistas à formação das crianças, formação esta que reverberá na formação do cidadão adulto.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoJean-Jacques RousseauFormação humanaEducaçãoJean-Jacques RousseauHuman formationEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseauinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/8408825982205045http://lattes.cnpq.br/7408879749508088Ghiggi, Gomercindohttp://lattes.cnpq.br/7292902568135607Oliveira, Neiva AfonsoBecker, Patrícia Tarouco Manettiinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALPatricia Tarouco Manetti Becker_Dissertacao.pdfapplication/pdf918910http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1644/1/Patricia%20Tarouco%20Manetti%20Becker_Dissertacao.pdfd2993bf9c090bceb8eff1f80bd247f23MD51open accessTEXTPatricia Tarouco Manetti Becker_Dissertacao.pdf.txtPatricia Tarouco Manetti Becker_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain221294http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1644/2/Patricia%20Tarouco%20Manetti%20Becker_Dissertacao.pdf.txt8d846be6b0e5f66291f2a357d00988c7MD52open accessTHUMBNAILPatricia Tarouco Manetti Becker_Dissertacao.pdf.jpgPatricia Tarouco Manetti Becker_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1422http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1644/3/Patricia%20Tarouco%20Manetti%20Becker_Dissertacao.pdf.jpgbeadb89047abd5e9d44e2c7aae1fbf0bMD53open access123456789/16442021-11-29 13:28:43.221open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-11-29T16:28:43Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
title A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
spellingShingle A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
Becker, Patrícia Tarouco Manetti
Jean-Jacques Rousseau
Formação humana
Educação
Jean-Jacques Rousseau
Human formation
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
title_full A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
title_fullStr A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
title_full_unstemmed A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
title_sort A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau
author Becker, Patrícia Tarouco Manetti
author_facet Becker, Patrícia Tarouco Manetti
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8408825982205045
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7408879749508088
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Ghiggi, Gomercindo
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7292902568135607
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Neiva Afonso
dc.contributor.author.fl_str_mv Becker, Patrícia Tarouco Manetti
contributor_str_mv Oliveira, Neiva Afonso
dc.subject.por.fl_str_mv Jean-Jacques Rousseau
Formação humana
Educação
topic Jean-Jacques Rousseau
Formação humana
Educação
Jean-Jacques Rousseau
Human formation
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Jean-Jacques Rousseau
Human formation
Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study, based on a bibliographical methodology, aims to discuss the contributions of Jean-Jacques Rousseau to the educative and formative processes in present days. For this purpose, we defend reflections adduced in the author s thought. First, we make a special distinction to the Genebrian thinker s history of life. Secondly, as from his books investigation, we expose the basis that subsidize human formation concept. With these information, humanizing aspects of formation in man s constitutive trajectory are discussed. The debate about questions related to formative processes in school are also brought. During this investigation development, based on rousseaunian theory, we observe the potentialities offered by Rousseau s educational philosophy in present days. The assertive becomes valid because his work represents a classic theory, which is able to overcome temporality and makes happen discussions in different contexts. Regarding to human formation, rousseaunian thought offers to the educative act a reflection about the necessity of comprehension that formation process involves family participation when it refers to human values, limits, morality in actions, in education through examples, since theses categories, facing what is presented in educational reality make potent (as historical horizon) an absolute fulfillment of human formation. The investigation s focus is to present the contributions of rousseaunian pedagogy to children formation, the one that will result in adults formation.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-09-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:47:53Z
dc.date.available.fl_str_mv 2014-01-06
2014-08-20T13:47:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BECKER, Patrícia Tarouco Manetti. A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau. 2012. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1644
identifier_str_mv BECKER, Patrícia Tarouco Manetti. A formação humana como ponto de confluência na Pedagogia de Rousseau. 2012. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
url http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1644/1/Patricia%20Tarouco%20Manetti%20Becker_Dissertacao.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1644/2/Patricia%20Tarouco%20Manetti%20Becker_Dissertacao.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1644/3/Patricia%20Tarouco%20Manetti%20Becker_Dissertacao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d2993bf9c090bceb8eff1f80bd247f23
8d846be6b0e5f66291f2a357d00988c7
beadb89047abd5e9d44e2c7aae1fbf0b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1801846993692131328