Práticas emancipatórias na escola pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Zuleyka da Silva
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1701
Resumo: The accomplishment of this research had as a purpose to investigate how emancipatory practices exist and remain in the public school, considering that the public politics which were adopted for education today make it easy for the pedagogical work to grow tradicional education theories, acriticals and which transmite the ideology put in the effective political system. But the conviction that in an environment where there is a permanent socialization would be a space of resistance to the tradicional models justifies the importance of the accomplishment and importance of this paper.The methodology used suggests a qualitative ethnographic research, considering that it was made starting by observations, interviews and documental analysis, to get the most facts and information. which can contribute to the analysis and interpretation of the results. The theory was embased on two important pillars: the critical education theory represented mainly by the frankfurtian Theodor Adorno, Max Horkheimer and their followers whose theories embased on the construction of the concept of emancipation and for a reflection about the education as a social practice. On a second moment, the critical pedagogy, represented mainly by Paulo Freire who gives support for a reflection centered on school,on public politics and on teaching practice.. The analysis of the facts shows the importance of colletivity, of critical reflection and of resistance as a basis for the emancipatory process, which became evident at the school of the research.
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But the conviction that in an environment where there is a permanent socialization would be a space of resistance to the tradicional models justifies the importance of the accomplishment and importance of this paper.The methodology used suggests a qualitative ethnographic research, considering that it was made starting by observations, interviews and documental analysis, to get the most facts and information. which can contribute to the analysis and interpretation of the results. The theory was embased on two important pillars: the critical education theory represented mainly by the frankfurtian Theodor Adorno, Max Horkheimer and their followers whose theories embased on the construction of the concept of emancipation and for a reflection about the education as a social practice. On a second moment, the critical pedagogy, represented mainly by Paulo Freire who gives support for a reflection centered on school,on public politics and on teaching practice.. The analysis of the facts shows the importance of colletivity, of critical reflection and of resistance as a basis for the emancipatory process, which became evident at the school of the research.A realização desta pesquisa objetivou investigar como se constituem e permanecem práticas emancipatórias na escola pública, considerando que as políticas públicas adotadas para a educação hoje, facilitam que no trabalho pedagógico, desenvolvam-se teorias educacionais tradicionais, acríticas e que transmitem a ideologia posta no sistema político vigente. Porém, a certeza de que em um ambiente onde existe uma permanente socialização, pode ser também um espaço de resistência aos modelos tradicionais, justifica a relevância na realização e importância deste trabalho. A metodologia utilizada sugere uma pesquisa qualitativa do tipo etnográfica, considerando que foi feita a partir de observações, entrevistas e análise documental, como forma de coletar o maior número de dados e informações que pudessem contribuir para análise e interpretação dos resultados. O marco teórico baseou-se em dois importantes pilares: a Teoria Crítica, representada, principalmente, pelos frankfurtianos Theodor Adorno, Max Horkheimer e seus estudiosos, cujas teorias serviram de base para a construção do conceito de emancipação e para uma reflexão em torno da educação enquanto uma prática social. Em um segundo momento, a pedagogia crítica, representada principalmente por Paulo Freire, que deu suporte à reflexão centrada na escola, nas políticas públicas e na prática docente. A análise dos dados demonstra a importância da coletividade, da reflexão crítica e da resistência como base para o processo de emancipação, evidenciado na escola pesquisada.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoTeoria críticaEducaçãoEmancipaçãoIdeologiaResistênciaEscola públicaCritical theoryEducationEmancipationIdeologyResistancePublic schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPráticas emancipatórias na escola públicaEmancipatory practices on the public Schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALZuleyka_Silva_Duarte.pdfapplication/pdf459896http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1701/1/Zuleyka_Silva_Duarte.pdf99db1d9f111bbf0f4d6566b2e27ce173MD51open accessTEXTZuleyka_Silva_Duarte.pdf.txtZuleyka_Silva_Duarte.pdf.txtExtracted Texttext/plain264437http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1701/2/Zuleyka_Silva_Duarte.pdf.txt1da0f9c1988e6e22e5d4076ea1a35769MD52open accessTHUMBNAILZuleyka_Silva_Duarte.pdf.jpgZuleyka_Silva_Duarte.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1731http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1701/3/Zuleyka_Silva_Duarte.pdf.jpg10e79c8d8c2781b9d3bac76d68e03d9eMD53open access123456789/17012022-05-02 17:17:02.76open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1701Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2022-05-02T20:17:02Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
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