Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manke, Lisiane Sias
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691
Resumo: This dissertation has as it main focus the history lives of primary lay teachers, that is, teachers that started their professional lives without specific teaching formation. The aim of this study, however, is to investigate the social and professional trajectory of these teachers, searching for a discussion about how did they become teachers and their pedagogical practice. This research was done based on the history of thirteen primary lay teachers. The data gathering happened in two different ways: oral and written. The oral ones, were collected through free interviews, in which they had the freedom to speak about their personal and professional trajectories. The written ones, were given by the teachers or found in a school file, such as diary books, granted orientation for rural teachers, tests, certificates, and others. Nevertheless, the memory of primary lay teachers happened to be the main source. The thirteen teachers analyzed, started their professional activities in the rural area of Pelotas, between the decades of 1960 and 1980, having studied between the 5th grade to end of primary school.
id UFPL_93b6891e8ecf199cfdc85a354f55e52c
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1691
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling 2014-08-20T13:48:10Z2014-04-032014-08-20T13:48:10Z2006-12-05MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691This dissertation has as it main focus the history lives of primary lay teachers, that is, teachers that started their professional lives without specific teaching formation. The aim of this study, however, is to investigate the social and professional trajectory of these teachers, searching for a discussion about how did they become teachers and their pedagogical practice. This research was done based on the history of thirteen primary lay teachers. The data gathering happened in two different ways: oral and written. The oral ones, were collected through free interviews, in which they had the freedom to speak about their personal and professional trajectories. The written ones, were given by the teachers or found in a school file, such as diary books, granted orientation for rural teachers, tests, certificates, and others. Nevertheless, the memory of primary lay teachers happened to be the main source. The thirteen teachers analyzed, started their professional activities in the rural area of Pelotas, between the decades of 1960 and 1980, having studied between the 5th grade to end of primary school.Esta dissertação tem como foco principal a história de vida de professoras primárias leigas, isto é, professoras primárias que iniciaram a profissão sem formação específica para o magistério. O objetivo deste estudo, portanto, é o de investigar a trajetória social e profissional destas professoras, buscando estabelecer uma discussão sobre como tornaram-se professoras e a forma pela qual desenvolveram a prática pedagógica. A pesquisa foi realizada com base na história de vida de treze professoras primárias leigas. A coleta de dados ocorreu a partir de dois tipos de fontes: orais e escritas. As fontes orais foram coletadas através de entrevistas livres, nas quais as depoentes tiveram a liberdade de falar sobre sua trajetória pessoal e profissional. As fontes escritas foram disponibilizadas pelas próprias professoras ou, ainda, localizadas no arquivo de uma determinada escola, e constituem-se em cadernos diários, subsídios orientadores para professores rurais, provas, certificados, entre outros. No entanto, a memória de professoras leigas apresenta-se como a principal fonte de pesquisa. As treze professoras analisadas iniciaram as atividades profissionais na zona rural do município do Pelotas, entre as décadas de 1960 e 1980, com escolaridade variando entre 5ª série do ensino primário e o ginasial.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoHistória da educaçãoHistória de vidaMemóriaProfessoras primárias leigasHistory of educationLife historyMemoryPrimary lay teachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODocência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/6912448656987357http://lattes.cnpq.br/5179048135412088Peres, Eliane TeresinhaManke, Lisiane Siasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdfapplication/pdf6746833http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/1/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdfdb728660236985bc3959e513fafd1230MD51open accessTEXTLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.txtLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain303338http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/2/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.txt7cd7f345fc3c4004b4a2eaaf59c77c06MD52open accessTHUMBNAILLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.jpgLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1186http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/3/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.jpgf2750996868a25ddc1f796ac7b7d4bb7MD53open access123456789/16912021-12-01 13:07:32.114open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1691Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-01T16:07:32Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
title Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
spellingShingle Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
Manke, Lisiane Sias
História da educação
História de vida
Memória
Professoras primárias leigas
History of education
Life history
Memory
Primary lay teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
title_full Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
title_fullStr Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
title_full_unstemmed Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
title_sort Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
author Manke, Lisiane Sias
author_facet Manke, Lisiane Sias
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6912448656987357
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5179048135412088
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Peres, Eliane Teresinha
dc.contributor.author.fl_str_mv Manke, Lisiane Sias
contributor_str_mv Peres, Eliane Teresinha
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação
História de vida
Memória
Professoras primárias leigas
topic História da educação
História de vida
Memória
Professoras primárias leigas
History of education
Life history
Memory
Primary lay teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv History of education
Life history
Memory
Primary lay teachers
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation has as it main focus the history lives of primary lay teachers, that is, teachers that started their professional lives without specific teaching formation. The aim of this study, however, is to investigate the social and professional trajectory of these teachers, searching for a discussion about how did they become teachers and their pedagogical practice. This research was done based on the history of thirteen primary lay teachers. The data gathering happened in two different ways: oral and written. The oral ones, were collected through free interviews, in which they had the freedom to speak about their personal and professional trajectories. The written ones, were given by the teachers or found in a school file, such as diary books, granted orientation for rural teachers, tests, certificates, and others. Nevertheless, the memory of primary lay teachers happened to be the main source. The thirteen teachers analyzed, started their professional activities in the rural area of Pelotas, between the decades of 1960 and 1980, having studied between the 5th grade to end of primary school.
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-12-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:48:10Z
dc.date.available.fl_str_mv 2014-04-03
2014-08-20T13:48:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691
identifier_str_mv MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006.
url http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/1/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/2/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/3/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv db728660236985bc3959e513fafd1230
7cd7f345fc3c4004b4a2eaaf59c77c06
f2750996868a25ddc1f796ac7b7d4bb7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1813710073663324160