Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691 |
Resumo: | This dissertation has as it main focus the history lives of primary lay teachers, that is, teachers that started their professional lives without specific teaching formation. The aim of this study, however, is to investigate the social and professional trajectory of these teachers, searching for a discussion about how did they become teachers and their pedagogical practice. This research was done based on the history of thirteen primary lay teachers. The data gathering happened in two different ways: oral and written. The oral ones, were collected through free interviews, in which they had the freedom to speak about their personal and professional trajectories. The written ones, were given by the teachers or found in a school file, such as diary books, granted orientation for rural teachers, tests, certificates, and others. Nevertheless, the memory of primary lay teachers happened to be the main source. The thirteen teachers analyzed, started their professional activities in the rural area of Pelotas, between the decades of 1960 and 1980, having studied between the 5th grade to end of primary school. |
id |
UFPL_93b6891e8ecf199cfdc85a354f55e52c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1691 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-08-20T13:48:10Z2014-04-032014-08-20T13:48:10Z2006-12-05MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691This dissertation has as it main focus the history lives of primary lay teachers, that is, teachers that started their professional lives without specific teaching formation. The aim of this study, however, is to investigate the social and professional trajectory of these teachers, searching for a discussion about how did they become teachers and their pedagogical practice. This research was done based on the history of thirteen primary lay teachers. The data gathering happened in two different ways: oral and written. The oral ones, were collected through free interviews, in which they had the freedom to speak about their personal and professional trajectories. The written ones, were given by the teachers or found in a school file, such as diary books, granted orientation for rural teachers, tests, certificates, and others. Nevertheless, the memory of primary lay teachers happened to be the main source. The thirteen teachers analyzed, started their professional activities in the rural area of Pelotas, between the decades of 1960 and 1980, having studied between the 5th grade to end of primary school.Esta dissertação tem como foco principal a história de vida de professoras primárias leigas, isto é, professoras primárias que iniciaram a profissão sem formação específica para o magistério. O objetivo deste estudo, portanto, é o de investigar a trajetória social e profissional destas professoras, buscando estabelecer uma discussão sobre como tornaram-se professoras e a forma pela qual desenvolveram a prática pedagógica. A pesquisa foi realizada com base na história de vida de treze professoras primárias leigas. A coleta de dados ocorreu a partir de dois tipos de fontes: orais e escritas. As fontes orais foram coletadas através de entrevistas livres, nas quais as depoentes tiveram a liberdade de falar sobre sua trajetória pessoal e profissional. As fontes escritas foram disponibilizadas pelas próprias professoras ou, ainda, localizadas no arquivo de uma determinada escola, e constituem-se em cadernos diários, subsídios orientadores para professores rurais, provas, certificados, entre outros. No entanto, a memória de professoras leigas apresenta-se como a principal fonte de pesquisa. As treze professoras analisadas iniciaram as atividades profissionais na zona rural do município do Pelotas, entre as décadas de 1960 e 1980, com escolaridade variando entre 5ª série do ensino primário e o ginasial.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoHistória da educaçãoHistória de vidaMemóriaProfessoras primárias leigasHistory of educationLife historyMemoryPrimary lay teachersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODocência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/6912448656987357http://lattes.cnpq.br/5179048135412088Peres, Eliane TeresinhaManke, Lisiane Siasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdfapplication/pdf6746833http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/1/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdfdb728660236985bc3959e513fafd1230MD51open accessTEXTLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.txtLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain303338http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/2/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.txt7cd7f345fc3c4004b4a2eaaf59c77c06MD52open accessTHUMBNAILLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.jpgLisiane Sias Manke_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1186http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/3/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.jpgf2750996868a25ddc1f796ac7b7d4bb7MD53open access123456789/16912021-12-01 13:07:32.114open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1691Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-01T16:07:32Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
title |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
spellingShingle |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) Manke, Lisiane Sias História da educação História de vida Memória Professoras primárias leigas History of education Life history Memory Primary lay teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
title_full |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
title_fullStr |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
title_full_unstemmed |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
title_sort |
Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980) |
author |
Manke, Lisiane Sias |
author_facet |
Manke, Lisiane Sias |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6912448656987357 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5179048135412088 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Peres, Eliane Teresinha |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manke, Lisiane Sias |
contributor_str_mv |
Peres, Eliane Teresinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da educação História de vida Memória Professoras primárias leigas |
topic |
História da educação História de vida Memória Professoras primárias leigas History of education Life history Memory Primary lay teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History of education Life history Memory Primary lay teachers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation has as it main focus the history lives of primary lay teachers, that is, teachers that started their professional lives without specific teaching formation. The aim of this study, however, is to investigate the social and professional trajectory of these teachers, searching for a discussion about how did they become teachers and their pedagogical practice. This research was done based on the history of thirteen primary lay teachers. The data gathering happened in two different ways: oral and written. The oral ones, were collected through free interviews, in which they had the freedom to speak about their personal and professional trajectories. The written ones, were given by the teachers or found in a school file, such as diary books, granted orientation for rural teachers, tests, certificates, and others. Nevertheless, the memory of primary lay teachers happened to be the main source. The thirteen teachers analyzed, started their professional activities in the rural area of Pelotas, between the decades of 1960 and 1980, having studied between the 5th grade to end of primary school. |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-12-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:48:10Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-04-03 2014-08-20T13:48:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691 |
identifier_str_mv |
MANKE, Lisiane Sias. Docência Leiga: História de Vida de Professoras Primárias (Pelotas, 1960-1980). 2006. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2006. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/1/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/2/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1691/3/Lisiane%20Sias%20Manke_Dissertacao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
db728660236985bc3959e513fafd1230 7cd7f345fc3c4004b4a2eaaf59c77c06 f2750996868a25ddc1f796ac7b7d4bb7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1813710073663324160 |