A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tremarin, Regina Aparecida
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Gawleta, Fabiane, Rocha, Daniele Laís Brandalize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16192
Resumo: Grounded on the theoretical framework of the Adaptation Theory, we report a case study held at a largepediatric hospital in the city of Curitiba/Paraná State, Brazil, during the third-term nursing undergraduation clinical studies.The case study was carried out with a hospitalized child and its mother during the clinical teaching activities in thediscipline Caring Process in Nursing I. The theoretical models, when used by nursing undergraduates as a framework forcare systematization, contribute to practice refinement as well as organization, interpretation and analysis of the caringprocess, broadening knowledge level in professional education and nursing research. We concluded that the study ofnursing theories and its practical use by undergraduates must be encouraged by educational institutions.
id UFPR-15_23e7bc5eaa16be7412926f15c8b26ce6
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16192
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASOLA TEORÍA DE LA ADAPTACIÓN SUSTENTANDO EL CUIDADO DE ENFERMERÍA EN HOSPITAL PEDIÁTRICO: UN ESTUDIO DEL CASOTHE ADAPTATION THEORY AS A FOUNDATION TO NURSING CARE AT A PEDIATRIC HOSPITAL: A CASE STUDYTeoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Pediatria; Nursing theory; Nursing care; Pediatrics; Teoría de enfermería; Cuidados de enfermería; PediatríaGrounded on the theoretical framework of the Adaptation Theory, we report a case study held at a largepediatric hospital in the city of Curitiba/Paraná State, Brazil, during the third-term nursing undergraduation clinical studies.The case study was carried out with a hospitalized child and its mother during the clinical teaching activities in thediscipline Caring Process in Nursing I. The theoretical models, when used by nursing undergraduates as a framework forcare systematization, contribute to practice refinement as well as organization, interpretation and analysis of the caringprocess, broadening knowledge level in professional education and nursing research. We concluded that the study ofnursing theories and its practical use by undergraduates must be encouraged by educational institutions.Estudio de un caso realizado en un hospital pediátrico de gran porte en la ciudad de Curitiba-PR. El objetivofue desarrollar cuidado de enfermería sustentado por el referencial de la Teoría de la Adaptación a un niño hospitalizado ysu familia. El estudio fue realizado durante las actividades de enseñanza clínica, de la disciplina de Proceso de Cuidar enEnfermería I, de julio a noviembre de 2007. Los modelos teóricos, al ser utilizados por los estudiantes de Enfermería comoreferenciales para la sistematización del cuidado, contribuyen para el perfeccionamiento de la práctica y la organización,interpretación y análisis del proceso de cuidar, ampliando el nivel de conocimiento en la formación de profesionales y enla investigación de enfermería. Concluimos que el estudio de teorías de enfermería y su aplicación en la práctica poralumnos de graduación deben ser incentivados por las instituciones formadoras para contribuir con la construcción delconocimiento en enfermería y primorear la asistencia prestada.Estudo de caso realizado em um hospital pediátrico de grande porte em Curitiba-PR. O objetivo foi desenvolvercuidado de enfermagem sustentado pelo referencial da Teoria da Adaptação a uma criança hospitalizada e sua família. Oestudo foi realizado durante as atividades de ensino clínico, da disciplina de Processo de Cuidar em Enfermagem I, de julhoa novembro de 2007. Os modelos teóricos, ao serem utilizados pelos graduandos em Enfermagem como referenciais paraa sistematização do cuidado, contribuem para o aprimoramento da prática e a organização, interpretação e análise doprocesso de cuidar, ampliando o nível de conhecimento na formação de profissionais e na pesquisa de enfermagem.Concluímos que o estudo de teorias de enfermagem e sua aplicação na prática por alunos de graduação devem serincentivados pelas instituições formadoras para contribuir com a construção do conhecimento em enfermagem e aprimorara assistência prestada.Universidade Federal do Paraná2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1619210.5380/ce.v14i3.16192Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16192/10710Tremarin, Regina AparecidaGawleta, FabianeRocha, Daniele Laís Brandalizeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-26T18:16:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/16192Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-26T18:16:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
LA TEORÍA DE LA ADAPTACIÓN SUSTENTANDO EL CUIDADO DE ENFERMERÍA EN HOSPITAL PEDIÁTRICO: UN ESTUDIO DEL CASO
THE ADAPTATION THEORY AS A FOUNDATION TO NURSING CARE AT A PEDIATRIC HOSPITAL: A CASE STUDY
title A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
spellingShingle A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
Tremarin, Regina Aparecida
Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Pediatria; Nursing theory; Nursing care; Pediatrics; Teoría de enfermería; Cuidados de enfermería; Pediatría
title_short A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
title_full A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
title_fullStr A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
title_full_unstemmed A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
title_sort A TEORIA DA ADAPTAÇÃO SUSTENTANDO O CUIDADO DE ENFERMAGEM EM HOSPITAL PEDIÁTRICO: UM ESTUDO DE CASO
author Tremarin, Regina Aparecida
author_facet Tremarin, Regina Aparecida
Gawleta, Fabiane
Rocha, Daniele Laís Brandalize
author_role author
author2 Gawleta, Fabiane
Rocha, Daniele Laís Brandalize
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tremarin, Regina Aparecida
Gawleta, Fabiane
Rocha, Daniele Laís Brandalize
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Pediatria; Nursing theory; Nursing care; Pediatrics; Teoría de enfermería; Cuidados de enfermería; Pediatría
topic Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Pediatria; Nursing theory; Nursing care; Pediatrics; Teoría de enfermería; Cuidados de enfermería; Pediatría
description Grounded on the theoretical framework of the Adaptation Theory, we report a case study held at a largepediatric hospital in the city of Curitiba/Paraná State, Brazil, during the third-term nursing undergraduation clinical studies.The case study was carried out with a hospitalized child and its mother during the clinical teaching activities in thediscipline Caring Process in Nursing I. The theoretical models, when used by nursing undergraduates as a framework forcare systematization, contribute to practice refinement as well as organization, interpretation and analysis of the caringprocess, broadening knowledge level in professional education and nursing research. We concluded that the study ofnursing theories and its practical use by undergraduates must be encouraged by educational institutions.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-30
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16192
10.5380/ce.v14i3.16192
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16192
identifier_str_mv 10.5380/ce.v14i3.16192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16192/10710
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v14i3
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068299444420608