EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Marjorie Ester Dias
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Borges, Pollyana Kassia de Oliveira, Sales, Cibele de Moura, Renovato, Rogério Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/15627
Resumo: It’s a qualitative study developed from the understanding that education on health is one of the pillars of theCommunity Health Agents-CHA work. The objective of this research was to understand the conception of this theme byCHA. The sample was non-probabilistic by saturation. Data was analyzed through the Coletive subject discourse technique.Three central ideas were unveiled from the CHA speeches regarding health education: educate by example, to presentlectures and guidance, and that is something hard to do. It was concluded that the CHA knowledge about health educationis based on the traditional conception of education.
id UFPR-15_353c4a4282b46d459d6f63604e50ef37
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/15627
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDEHEALTH EDUCATION IN THE PERCEPTION OF COMMUNITARIAN AGENTS OF HEALTHEDUCACIÓN EN SALUD EN LA PERCEPCIÓN DE AGENTES COMUNITARIOS DE LA SALUDEducação em saúde; Saúde da família; Saúde pública; Health education; Family health; Public health; Educación en salud; Salud de la familia; Salud públicaIt’s a qualitative study developed from the understanding that education on health is one of the pillars of theCommunity Health Agents-CHA work. The objective of this research was to understand the conception of this theme byCHA. The sample was non-probabilistic by saturation. Data was analyzed through the Coletive subject discourse technique.Three central ideas were unveiled from the CHA speeches regarding health education: educate by example, to presentlectures and guidance, and that is something hard to do. It was concluded that the CHA knowledge about health educationis based on the traditional conception of education.Estudio cualitativo realizado a partir del entendimiento de que la educación en Salud es uno de los pilares deltrabajo del Agente Comunitario de la Salud - ACS. El objetivo de la investigación fue conocer la concepción de este temapor el ACS. La muestra fue no-probabilista por saturación. La técnica utilizada para el análisis de los datos fue el Discursodel Sujeto Colectivo-DSC. Después del análisis fueron encontradas tres ideas centrales en los discursos del ACS enrelación a la educación en salud. El pensamiento de que educar es dar el ejemplo, es dar conferencias y orientaciones y deque es algo difícil de hacer. Conclúyese que el conocimiento que los ACS tienen de educación en salud es pautado en laconcepción tradicional de la educación.Estudo qualitativo realizado a partir do entendimento de que a educação em Saúde é um dos pilares do trabalhodo Agente Comunitário de Saúde-ACS. O objetivo da pesquisa foi conhecer a concepção deste tema por ACS. A amostrafoi não-probabilística por saturação. A técnica utilizada para análise dos dados foi o Discurso do Sujeito Coletivo. Após aanálise foram encontradas três ideias centrais nos discursos do ACS em relação à educação em saúde. O pensamento deque educar é dar o exemplo, é dar palestras e orientações e a de que é algo difícil de fazer. Concluiu-se que o conhecimentoque os ACS têm de educação em saúde é pautado na concepção tradicional de educação.Universidade Federal do Paraná2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1562710.5380/ce.v14i2.15627Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 2 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 2 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 2 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/15627/10398Maciel, Marjorie Ester DiasBorges, Pollyana Kassia de OliveiraSales, Cibele de MouraRenovato, Rogério Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-02T18:09:05Zoai:revistas.ufpr.br:article/15627Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2013-10-02T18:09:05Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
HEALTH EDUCATION IN THE PERCEPTION OF COMMUNITARIAN AGENTS OF HEALTH
EDUCACIÓN EN SALUD EN LA PERCEPCIÓN DE AGENTES COMUNITARIOS DE LA SALUD
title EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
spellingShingle EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
Maciel, Marjorie Ester Dias
Educação em saúde; Saúde da família; Saúde pública; Health education; Family health; Public health; Educación en salud; Salud de la familia; Salud pública
title_short EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
title_full EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
title_fullStr EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
title_sort EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA PERCEPÇÃO DE AGENTES COMUNITÁRIOS DE SAÚDE
author Maciel, Marjorie Ester Dias
author_facet Maciel, Marjorie Ester Dias
Borges, Pollyana Kassia de Oliveira
Sales, Cibele de Moura
Renovato, Rogério Dias
author_role author
author2 Borges, Pollyana Kassia de Oliveira
Sales, Cibele de Moura
Renovato, Rogério Dias
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Marjorie Ester Dias
Borges, Pollyana Kassia de Oliveira
Sales, Cibele de Moura
Renovato, Rogério Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em saúde; Saúde da família; Saúde pública; Health education; Family health; Public health; Educación en salud; Salud de la familia; Salud pública
topic Educação em saúde; Saúde da família; Saúde pública; Health education; Family health; Public health; Educación en salud; Salud de la familia; Salud pública
description It’s a qualitative study developed from the understanding that education on health is one of the pillars of theCommunity Health Agents-CHA work. The objective of this research was to understand the conception of this theme byCHA. The sample was non-probabilistic by saturation. Data was analyzed through the Coletive subject discourse technique.Three central ideas were unveiled from the CHA speeches regarding health education: educate by example, to presentlectures and guidance, and that is something hard to do. It was concluded that the CHA knowledge about health educationis based on the traditional conception of education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-30
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/15627
10.5380/ce.v14i2.15627
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/15627
identifier_str_mv 10.5380/ce.v14i2.15627
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/15627/10398
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 2 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 2 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 2 (2009)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v14i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068292997775360