O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Emilia Campos de
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Melo, Alexandra de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966
Resumo: Knowledge about the meaning attributed to the constructs of a profession enables reflections on how itinfluences such a profession. The goal was to identify the meaning of the Nursing Process for faculty members in nursingcourses. In a descriptive research, involving 18 nursing faculty members from Ribeirão Preto, Goiânia and Brasília, thecomponents of the meaning were identified in the symbol, referent and reference. The results evidenced that the subjectspredominantly use the terms (symbols) Nursing Process and Care Systemization similarly, although they identify theirphases as proposed in international literature on Nursing Process (referent); they value the teaching of this theme and arenot unaware of the issues that occur in teaching as well as to consolidate the use of this process in health care; they alsoconsider the result of the challenge of teaching this content as positive and essential for the profession (reference).
id UFPR-15_3f9dded28c7019557bbb6d6951cb8adb
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/12966
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRAEL SIGNIFICADO DO PROCESO DE ENFERMERÍA PARA QUIEN LO MINISTRATHE MEANING OF NURSING PROCESS FOR THOSE WHO TEACH ITProcesso de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=esKnowledge about the meaning attributed to the constructs of a profession enables reflections on how itinfluences such a profession. The goal was to identify the meaning of the Nursing Process for faculty members in nursingcourses. In a descriptive research, involving 18 nursing faculty members from Ribeirão Preto, Goiânia and Brasília, thecomponents of the meaning were identified in the symbol, referent and reference. The results evidenced that the subjectspredominantly use the terms (symbols) Nursing Process and Care Systemization similarly, although they identify theirphases as proposed in international literature on Nursing Process (referent); they value the teaching of this theme and arenot unaware of the issues that occur in teaching as well as to consolidate the use of this process in health care; they alsoconsider the result of the challenge of teaching this content as positive and essential for the profession (reference).O conhecimento do significado atribuído aos construtos de uma profissão possibilita refletir sobre sua influênciapara a mesma. Buscou-se identificar o significado de Processo de Enfermagem para docentes de cursos de Enfermagem.Em pesquisa descritiva, com 18 docentes de cursos de Enfermagem das cidades de Ribeirão Preto, Goiânia e Brasília, foramidentificados os componentes do significado no símbolo, no referente e no pensamento. Os resultados evidenciaram que,predominantemente, os sujeitos empregam similarmente os termos (símbolos) Processo de Enfermagem e Sistematizaçãoda Assistência, embora identifiquem suas fases tal qual proposto na literatura internacional para Processo de Enfermagem(referente); valorizam o seu ensino; não estão alheios aos embates que ocorrem tanto no ensino como na consolidação douso desse processo na assistência de saúde; consideram positivo o resultado do desafio de ensinar esse conteúdo que éindispensável para a profissão (pensamento).El conocimiento del significado atribuido a los constructos de una profesión posibilita reflejar sobre suinfluencia para la misma. La finalidad fue identificar el significado de Proceso de Enfermería para docentes de cursos deenfermería. En una investigación descriptiva, con 18 docentes de cursos de enfermería de las ciudades de Ribeirão Preto,Goiânia y Brasília, fueron identificados los componentes del significado en el símbolo, en el referente y en el pensamiento.Los resultados evidencian que los sujetos predominantemente usan los términos (símbolos) Proceso de Enfermería ySistematización de la Atención de manera semejante, aunque identifiquen sus etapas tal y como propuestas en la literaturainternacional para Proceso de Enfermería (referente); valorizan su enseñanza; no están ajenos a los embates que ocurrentanto en la enseñanza-aprendizaje cuanto para consolidar el uso de este proceso en la atención de salud; consideranpositivo el resultado del reto de enseñar ese contenido e indispensable para la profesión (pensamiento).Universidade Federal do Paraná2008-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1296610.5380/ce.v13i3.12966Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)2176-91331414-853610.5380/ce.v13i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966/8761Carvalho, Emilia Campos deMelo, Alexandra de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-03-18T14:12:31Zoai:revistas.ufpr.br:article/12966Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2016-03-18T14:12:31Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
EL SIGNIFICADO DO PROCESO DE ENFERMERÍA PARA QUIEN LO MINISTRA
THE MEANING OF NURSING PROCESS FOR THOSE WHO TEACH IT
title O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
spellingShingle O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
Carvalho, Emilia Campos de
Processo de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=es
title_short O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
title_full O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
title_fullStr O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
title_full_unstemmed O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
title_sort O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
author Carvalho, Emilia Campos de
author_facet Carvalho, Emilia Campos de
Melo, Alexandra de Souza
author_role author
author2 Melo, Alexandra de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Emilia Campos de
Melo, Alexandra de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Processo de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=es
topic Processo de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=es
description Knowledge about the meaning attributed to the constructs of a profession enables reflections on how itinfluences such a profession. The goal was to identify the meaning of the Nursing Process for faculty members in nursingcourses. In a descriptive research, involving 18 nursing faculty members from Ribeirão Preto, Goiânia and Brasília, thecomponents of the meaning were identified in the symbol, referent and reference. The results evidenced that the subjectspredominantly use the terms (symbols) Nursing Process and Care Systemization similarly, although they identify theirphases as proposed in international literature on Nursing Process (referent); they value the teaching of this theme and arenot unaware of the issues that occur in teaching as well as to consolidate the use of this process in health care; they alsoconsider the result of the challenge of teaching this content as positive and essential for the profession (reference).
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-09
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966
10.5380/ce.v13i3.12966
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966
identifier_str_mv 10.5380/ce.v13i3.12966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966/8761
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)
Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)
Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v13i3
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068297714270208