O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966 |
Resumo: | Knowledge about the meaning attributed to the constructs of a profession enables reflections on how itinfluences such a profession. The goal was to identify the meaning of the Nursing Process for faculty members in nursingcourses. In a descriptive research, involving 18 nursing faculty members from Ribeirão Preto, Goiânia and Brasília, thecomponents of the meaning were identified in the symbol, referent and reference. The results evidenced that the subjectspredominantly use the terms (symbols) Nursing Process and Care Systemization similarly, although they identify theirphases as proposed in international literature on Nursing Process (referent); they value the teaching of this theme and arenot unaware of the issues that occur in teaching as well as to consolidate the use of this process in health care; they alsoconsider the result of the challenge of teaching this content as positive and essential for the profession (reference). |
id |
UFPR-15_3f9dded28c7019557bbb6d6951cb8adb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/12966 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRAEL SIGNIFICADO DO PROCESO DE ENFERMERÍA PARA QUIEN LO MINISTRATHE MEANING OF NURSING PROCESS FOR THOSE WHO TEACH ITProcesso de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=esKnowledge about the meaning attributed to the constructs of a profession enables reflections on how itinfluences such a profession. The goal was to identify the meaning of the Nursing Process for faculty members in nursingcourses. In a descriptive research, involving 18 nursing faculty members from Ribeirão Preto, Goiânia and Brasília, thecomponents of the meaning were identified in the symbol, referent and reference. The results evidenced that the subjectspredominantly use the terms (symbols) Nursing Process and Care Systemization similarly, although they identify theirphases as proposed in international literature on Nursing Process (referent); they value the teaching of this theme and arenot unaware of the issues that occur in teaching as well as to consolidate the use of this process in health care; they alsoconsider the result of the challenge of teaching this content as positive and essential for the profession (reference).O conhecimento do significado atribuído aos construtos de uma profissão possibilita refletir sobre sua influênciapara a mesma. Buscou-se identificar o significado de Processo de Enfermagem para docentes de cursos de Enfermagem.Em pesquisa descritiva, com 18 docentes de cursos de Enfermagem das cidades de Ribeirão Preto, Goiânia e Brasília, foramidentificados os componentes do significado no símbolo, no referente e no pensamento. Os resultados evidenciaram que,predominantemente, os sujeitos empregam similarmente os termos (símbolos) Processo de Enfermagem e Sistematizaçãoda Assistência, embora identifiquem suas fases tal qual proposto na literatura internacional para Processo de Enfermagem(referente); valorizam o seu ensino; não estão alheios aos embates que ocorrem tanto no ensino como na consolidação douso desse processo na assistência de saúde; consideram positivo o resultado do desafio de ensinar esse conteúdo que éindispensável para a profissão (pensamento).El conocimiento del significado atribuido a los constructos de una profesión posibilita reflejar sobre suinfluencia para la misma. La finalidad fue identificar el significado de Proceso de Enfermería para docentes de cursos deenfermería. En una investigación descriptiva, con 18 docentes de cursos de enfermería de las ciudades de Ribeirão Preto,Goiânia y Brasília, fueron identificados los componentes del significado en el símbolo, en el referente y en el pensamiento.Los resultados evidencian que los sujetos predominantemente usan los términos (símbolos) Proceso de Enfermería ySistematización de la Atención de manera semejante, aunque identifiquen sus etapas tal y como propuestas en la literaturainternacional para Proceso de Enfermería (referente); valorizan su enseñanza; no están ajenos a los embates que ocurrentanto en la enseñanza-aprendizaje cuanto para consolidar el uso de este proceso en la atención de salud; consideranpositivo el resultado del reto de enseñar ese contenido e indispensable para la profesión (pensamiento).Universidade Federal do Paraná2008-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1296610.5380/ce.v13i3.12966Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008)2176-91331414-853610.5380/ce.v13i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966/8761Carvalho, Emilia Campos deMelo, Alexandra de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-03-18T14:12:31Zoai:revistas.ufpr.br:article/12966Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2016-03-18T14:12:31Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA EL SIGNIFICADO DO PROCESO DE ENFERMERÍA PARA QUIEN LO MINISTRA THE MEANING OF NURSING PROCESS FOR THOSE WHO TEACH IT |
title |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA |
spellingShingle |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA Carvalho, Emilia Campos de Processo de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=es |
title_short |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA |
title_full |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA |
title_fullStr |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA |
title_full_unstemmed |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA |
title_sort |
O SIGNIFICADO DE PROCESSO DE ENFERMAGEM PARA QUEM O MINISTRA |
author |
Carvalho, Emilia Campos de |
author_facet |
Carvalho, Emilia Campos de Melo, Alexandra de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Alexandra de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Emilia Campos de Melo, Alexandra de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processo de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=es |
topic |
Processo de enfermagem; Metodologia da assistência; Terminologia; Ensino=pt; Nursing process; Care methodology; Terminology; Teaching=en; Proceso de enfermería; Metodología de la atención; Terminología; Enseñanza=es |
description |
Knowledge about the meaning attributed to the constructs of a profession enables reflections on how itinfluences such a profession. The goal was to identify the meaning of the Nursing Process for faculty members in nursingcourses. In a descriptive research, involving 18 nursing faculty members from Ribeirão Preto, Goiânia and Brasília, thecomponents of the meaning were identified in the symbol, referent and reference. The results evidenced that the subjectspredominantly use the terms (symbols) Nursing Process and Care Systemization similarly, although they identify theirphases as proposed in international literature on Nursing Process (referent); they value the teaching of this theme and arenot unaware of the issues that occur in teaching as well as to consolidate the use of this process in health care; they alsoconsider the result of the challenge of teaching this content as positive and essential for the profession (reference). |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966 10.5380/ce.v13i3.12966 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v13i3.12966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/12966/8761 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008) Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008) Cogitare Enfermagem; v. 13, n. 3 (2008) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v13i3 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068297714270208 |