REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763 |
Resumo: | the discussion about the learning and teaching process was always in the discussion of those who care quality have been criticized. The teaching graduate professionals with a scientific knowledge, technical abilities an attributes that are sometimes not entailed with the work’s reality. The legal concerns about nursing teaching are no specific about what kind of teachers is necessary for undergraduate level, and during graduation the student does not receive enough information to subsidize a possible teaching activity. When we think about nursing teaching we consider that are many pedagogical options adopted and its choice is related to the finality the teacher’s gives to his work, as well as the school policy and each teacher’s particular characteristics. The teacher’s pedagogical option has influence on the students critical preparation and in their values and habits – important components to the construction of a new society. We perceive, however, that the nursing teachers seem not to be prepared to develop in the students the critical thinking, since they were not prepared for it the specific didatical and pedagogical preparation would contribute to a better teaching performance. To be a competent professional may not mean necessarily be a good nursing teacher. |
id |
UFPR-15_59cceaf96b3bef1749070a8bd16b6687 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/8763 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEMTHINKING ABOUT THE COMPETENCE AND PERFORMANCE OF THE NURSING FACULTYDocente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teachingthe discussion about the learning and teaching process was always in the discussion of those who care quality have been criticized. The teaching graduate professionals with a scientific knowledge, technical abilities an attributes that are sometimes not entailed with the work’s reality. The legal concerns about nursing teaching are no specific about what kind of teachers is necessary for undergraduate level, and during graduation the student does not receive enough information to subsidize a possible teaching activity. When we think about nursing teaching we consider that are many pedagogical options adopted and its choice is related to the finality the teacher’s gives to his work, as well as the school policy and each teacher’s particular characteristics. The teacher’s pedagogical option has influence on the students critical preparation and in their values and habits – important components to the construction of a new society. We perceive, however, that the nursing teachers seem not to be prepared to develop in the students the critical thinking, since they were not prepared for it the specific didatical and pedagogical preparation would contribute to a better teaching performance. To be a competent professional may not mean necessarily be a good nursing teacher.A discussão sobre o processo Ensino-aprendizagem sempre foi alvo de reflexões dentre aqueles que se preocupam com a qualidade do desenvolvimento do profissional. A qualidade do ensino na enfermagem vem sofrendo críticas nos últimos tempos. As escolas buscam formar profissionais com corpo de conhecimento científico, habilidades técnicas e atitudes que muitas vezes encontram-se desvinculadas da realidade dos locais de trabalho. No que se refere aos dispositivos legais que regem o ensino de enfermagem observamos que eles não são específicos com relação ao professor de nível superior, e na formação desse profissional enfermeiro não é dado enfoque para subsidiar uma possível atividade docente. Ao refletirmos sobre a prática de ensino de enfermagem, consideramos que são diversas as opções pedagógicas adotadas e a escolha de uma delas relaciona-se à finalidade que o docente dá ao seu trabalho, bem como às políticas adotadas pelas instituições de ensino e as características particulares de cada docente. A opção pedagógica adotada e praticada pelo docente tem influência na formação da consciência crítica dos alunos e em seus valores e hábitos – componentes importantes para a construção de uma nova sociedade. Percebemos, no entanto, que os docentes de enfermagem parecem não estar suficientemente preparados para desenvolver nos alunos o pensamento crítico, uma vez que também não tiveram formação para tal, influenciando tanto em suas atividades teóricas como no campo clínico. Nesse contexto, buscou-se refletir: A formação didático-pedagógica contribui para melhorar o desempenho na prática de ensino? Ser bom enfermeiro significa que será bom professor de enfermagem? Universidade Federal do Paraná2007-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/876310.5380/ce.v1i2.8763Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)2176-91331414-853610.5380/ce.v1i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763/6078Brasil, Virginia ViscondeAlencar, Celi Cristiane Pereira deMucci, Ivoneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-13T21:49:00Zoai:revistas.ufpr.br:article/8763Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2020-07-13T21:49Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM THINKING ABOUT THE COMPETENCE AND PERFORMANCE OF THE NURSING FACULTY |
title |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM |
spellingShingle |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM Brasil, Virginia Visconde Docente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teaching |
title_short |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM |
title_full |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM |
title_fullStr |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM |
title_full_unstemmed |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM |
title_sort |
REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM |
author |
Brasil, Virginia Visconde |
author_facet |
Brasil, Virginia Visconde Alencar, Celi Cristiane Pereira de Mucci, Ivone |
author_role |
author |
author2 |
Alencar, Celi Cristiane Pereira de Mucci, Ivone |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brasil, Virginia Visconde Alencar, Celi Cristiane Pereira de Mucci, Ivone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teaching |
topic |
Docente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teaching |
description |
the discussion about the learning and teaching process was always in the discussion of those who care quality have been criticized. The teaching graduate professionals with a scientific knowledge, technical abilities an attributes that are sometimes not entailed with the work’s reality. The legal concerns about nursing teaching are no specific about what kind of teachers is necessary for undergraduate level, and during graduation the student does not receive enough information to subsidize a possible teaching activity. When we think about nursing teaching we consider that are many pedagogical options adopted and its choice is related to the finality the teacher’s gives to his work, as well as the school policy and each teacher’s particular characteristics. The teacher’s pedagogical option has influence on the students critical preparation and in their values and habits – important components to the construction of a new society. We perceive, however, that the nursing teachers seem not to be prepared to develop in the students the critical thinking, since they were not prepared for it the specific didatical and pedagogical preparation would contribute to a better teaching performance. To be a competent professional may not mean necessarily be a good nursing teacher. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763 10.5380/ce.v1i2.8763 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v1i2.8763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763/6078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996) Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996) Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v1i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068294095634432 |