REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brasil, Virginia Visconde
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Alencar, Celi Cristiane Pereira de, Mucci, Ivone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763
Resumo: the discussion about the learning and teaching process was always in the discussion of those who care quality have been criticized. The teaching graduate professionals with a scientific knowledge, technical abilities an attributes that are sometimes not entailed with the work’s reality. The legal concerns about nursing teaching are no specific about what kind of teachers is necessary for undergraduate level, and during graduation the student does not receive enough information to subsidize a possible teaching activity. When we think about nursing teaching we consider that are many pedagogical options adopted and its choice is related to the finality the teacher’s gives to his work, as well as the school policy and each teacher’s particular characteristics. The teacher’s pedagogical option has influence on the students critical preparation and in their values and habits – important components to the construction of a new society. We perceive, however, that the nursing teachers seem not to be prepared to develop in the students the critical thinking, since they were not prepared for it the specific didatical and pedagogical preparation would contribute to a better teaching performance. To be a competent professional may not mean necessarily be a good nursing teacher.
id UFPR-15_59cceaf96b3bef1749070a8bd16b6687
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/8763
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEMTHINKING ABOUT THE COMPETENCE AND PERFORMANCE OF THE NURSING FACULTYDocente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teachingthe discussion about the learning and teaching process was always in the discussion of those who care quality have been criticized. The teaching graduate professionals with a scientific knowledge, technical abilities an attributes that are sometimes not entailed with the work’s reality. The legal concerns about nursing teaching are no specific about what kind of teachers is necessary for undergraduate level, and during graduation the student does not receive enough information to subsidize a possible teaching activity. When we think about nursing teaching we consider that are many pedagogical options adopted and its choice is related to the finality the teacher’s gives to his work, as well as the school policy and each teacher’s particular characteristics. The teacher’s pedagogical option has influence on the students critical preparation and in their values and habits – important components to the construction of a new society. We perceive, however, that the nursing teachers seem not to be prepared to develop in the students the critical thinking, since they were not prepared for it the specific didatical and pedagogical preparation would contribute to a better teaching performance. To be a competent professional may not mean necessarily be a good nursing teacher.A discussão sobre o processo Ensino-aprendizagem sempre foi alvo de reflexões dentre aqueles que se preocupam com a qualidade do desenvolvimento do profissional. A qualidade do ensino na enfermagem vem sofrendo críticas nos últimos tempos. As escolas buscam formar profissionais com corpo de conhecimento científico, habilidades técnicas e atitudes que muitas vezes encontram-se desvinculadas da realidade dos locais de trabalho. No que se refere aos dispositivos legais que regem o ensino de enfermagem observamos que eles não são específicos com relação ao professor de nível superior, e na formação desse profissional enfermeiro não é dado enfoque para subsidiar uma possível atividade docente. Ao refletirmos sobre a prática de ensino de enfermagem, consideramos que são diversas as opções pedagógicas adotadas e a escolha de uma delas relaciona-se à finalidade que o docente dá ao seu trabalho, bem como às políticas adotadas pelas instituições de ensino e as características particulares de cada docente. A opção pedagógica adotada e praticada pelo docente tem influência na formação da consciência crítica dos alunos e em seus valores e hábitos – componentes importantes para a construção de uma nova sociedade. Percebemos, no entanto, que os docentes de enfermagem parecem não estar suficientemente preparados para desenvolver nos alunos o pensamento crítico, uma vez que também não tiveram formação para tal, influenciando tanto em suas atividades teóricas como no campo clínico. Nesse contexto, buscou-se refletir: A formação didático-pedagógica contribui para melhorar o desempenho na prática de ensino? Ser bom enfermeiro significa que será bom professor de enfermagem? Universidade Federal do Paraná2007-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/876310.5380/ce.v1i2.8763Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)2176-91331414-853610.5380/ce.v1i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763/6078Brasil, Virginia ViscondeAlencar, Celi Cristiane Pereira deMucci, Ivoneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-13T21:49:00Zoai:revistas.ufpr.br:article/8763Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2020-07-13T21:49Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
THINKING ABOUT THE COMPETENCE AND PERFORMANCE OF THE NURSING FACULTY
title REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
spellingShingle REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
Brasil, Virginia Visconde
Docente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teaching
title_short REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
title_full REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
title_fullStr REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
title_full_unstemmed REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
title_sort REFLETINDO SOBRE A FORMAÇÃO E DESEMPENHO DO DOCENTE DE ENFERMAGEM
author Brasil, Virginia Visconde
author_facet Brasil, Virginia Visconde
Alencar, Celi Cristiane Pereira de
Mucci, Ivone
author_role author
author2 Alencar, Celi Cristiane Pereira de
Mucci, Ivone
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brasil, Virginia Visconde
Alencar, Celi Cristiane Pereira de
Mucci, Ivone
dc.subject.por.fl_str_mv Docente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teaching
topic Docente de Enfermagem; Ensino; Faculty; Nursing; Teaching
description the discussion about the learning and teaching process was always in the discussion of those who care quality have been criticized. The teaching graduate professionals with a scientific knowledge, technical abilities an attributes that are sometimes not entailed with the work’s reality. The legal concerns about nursing teaching are no specific about what kind of teachers is necessary for undergraduate level, and during graduation the student does not receive enough information to subsidize a possible teaching activity. When we think about nursing teaching we consider that are many pedagogical options adopted and its choice is related to the finality the teacher’s gives to his work, as well as the school policy and each teacher’s particular characteristics. The teacher’s pedagogical option has influence on the students critical preparation and in their values and habits – important components to the construction of a new society. We perceive, however, that the nursing teachers seem not to be prepared to develop in the students the critical thinking, since they were not prepared for it the specific didatical and pedagogical preparation would contribute to a better teaching performance. To be a competent professional may not mean necessarily be a good nursing teacher.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-31
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763
10.5380/ce.v1i2.8763
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763
identifier_str_mv 10.5380/ce.v1i2.8763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8763/6078
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)
Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)
Cogitare Enfermagem; v. 1, n. 2 (1996)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v1i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068294095634432