LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mielke, Fernanda Barreto
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Olschowsky, Agnes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194
Resumo: This article reports the experience of the teaching training of graduation students developed in the disciplineof Mental Health Nursing II, in the fifth period of the Nursing undergraduate program, at the Federal University of Rio Grandedo Sul. The training was developed between August and December , 2007 in a family health unit, with two family health teams.Home visits were performed for to know the reality of the people’s life. The students developed a relevant work to the unit inquestion, assisting in the resolution of certain situations, providing quality care and increasing the supply of services tousers of mental health, regarding social reintegration. The experience was of great value, including various stages of educationand providing a more critical thinking about mental health and their relations with other health areas.
id UFPR-15_5a3804c0ab914db83007ea9d60c241f4
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16194
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIATHE EXPERIENCE OF THE TEACHING TRAININGA EXPERIÊNCIA DO ESTÁGIO DE DOCÊNCIASaúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermeríaThis article reports the experience of the teaching training of graduation students developed in the disciplineof Mental Health Nursing II, in the fifth period of the Nursing undergraduate program, at the Federal University of Rio Grandedo Sul. The training was developed between August and December , 2007 in a family health unit, with two family health teams.Home visits were performed for to know the reality of the people’s life. The students developed a relevant work to the unit inquestion, assisting in the resolution of certain situations, providing quality care and increasing the supply of services tousers of mental health, regarding social reintegration. The experience was of great value, including various stages of educationand providing a more critical thinking about mental health and their relations with other health areas.El presente artículo relata la experiencia de una maestreada sobre la pasantía de enseñanza en la graduación,desarrollada en la disciplina de Enfermería en Salud Mental II, del quinto semestre de la graduación en Enfermería, de laUniversidad Federal del Rio Grande del Sur. La pasantía comprendió los meses de agosto a diciembre de 2007, siendorealizado en una unidad de salud de la familia, con dos equipos de salud de la familia. La modalidad de atendimientodesarrollada fue visita domiciliar, que busca mayor aproximación con la realidad de vida de las personas. Las alumnasdesarrollaran un trabajo relevante para la unidad en cuestión, ayudando en la resolución de determinadas situaciones,ofreciendo atendimiento de calidad y ampliando la oferta de servicios a los usuarios de salud mental, visando la reinserciónsocial. La experiencia fue muy valiosa, integrando diferentes fases de la enseñanza y proporcionando un pensamiento máscrítico sobre la salud mental e sus interfaces con las otras áreas de la salud.O presente artigo relata a experiência de uma mestranda acerca do estágio de docência na graduação, desenvolvidona disciplina Enfermagem em Saúde Mental II, do quinto semestre de graduação em Enfermagem, da Universidade Federaldo Rio Grande do Sul. O estágio compreendeu os meses de agosto a dezembro de 2007, sendo realizado numa unidade desaúde da família, com duas equipes de saúde da família. A modalidade de atendimento desenvolvida foi visita domiciliar,que busca maior aproximação com a realidade da vida das pessoas. As alunas desenvolveram um trabalho relevante paraa unidade em questão, auxiliando na resolução de determinadas situações, oferecendo atendimento de qualidade e ampliandoa oferta de serviços aos usuários de saúde mental, visando a reinserção social. A experiência foi de grande valia, integrandodiferentes fases do ensino e proporcionando um pensar mais crítico sobre a saúde mental e suas interfaces com as demaisáreas da saúde.Universidade Federal do Paraná2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1619410.5380/ce.v14i3.16194Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194/10712Mielke, Fernanda BarretoOlschowsky, Agnesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-26T18:16:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/16194Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-26T18:16:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
THE EXPERIENCE OF THE TEACHING TRAINING
A EXPERIÊNCIA DO ESTÁGIO DE DOCÊNCIA
title LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
spellingShingle LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
Mielke, Fernanda Barreto
Saúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermería
title_short LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
title_full LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
title_fullStr LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
title_full_unstemmed LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
title_sort LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
author Mielke, Fernanda Barreto
author_facet Mielke, Fernanda Barreto
Olschowsky, Agnes
author_role author
author2 Olschowsky, Agnes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mielke, Fernanda Barreto
Olschowsky, Agnes
dc.subject.por.fl_str_mv Saúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermería
topic Saúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermería
description This article reports the experience of the teaching training of graduation students developed in the disciplineof Mental Health Nursing II, in the fifth period of the Nursing undergraduate program, at the Federal University of Rio Grandedo Sul. The training was developed between August and December , 2007 in a family health unit, with two family health teams.Home visits were performed for to know the reality of the people’s life. The students developed a relevant work to the unit inquestion, assisting in the resolution of certain situations, providing quality care and increasing the supply of services tousers of mental health, regarding social reintegration. The experience was of great value, including various stages of educationand providing a more critical thinking about mental health and their relations with other health areas.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-30
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194
10.5380/ce.v14i3.16194
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194
identifier_str_mv 10.5380/ce.v14i3.16194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194/10712
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v14i3
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068299448614912