LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194 |
Resumo: | This article reports the experience of the teaching training of graduation students developed in the disciplineof Mental Health Nursing II, in the fifth period of the Nursing undergraduate program, at the Federal University of Rio Grandedo Sul. The training was developed between August and December , 2007 in a family health unit, with two family health teams.Home visits were performed for to know the reality of the people’s life. The students developed a relevant work to the unit inquestion, assisting in the resolution of certain situations, providing quality care and increasing the supply of services tousers of mental health, regarding social reintegration. The experience was of great value, including various stages of educationand providing a more critical thinking about mental health and their relations with other health areas. |
id |
UFPR-15_5a3804c0ab914db83007ea9d60c241f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16194 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIATHE EXPERIENCE OF THE TEACHING TRAININGA EXPERIÊNCIA DO ESTÁGIO DE DOCÊNCIASaúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermeríaThis article reports the experience of the teaching training of graduation students developed in the disciplineof Mental Health Nursing II, in the fifth period of the Nursing undergraduate program, at the Federal University of Rio Grandedo Sul. The training was developed between August and December , 2007 in a family health unit, with two family health teams.Home visits were performed for to know the reality of the people’s life. The students developed a relevant work to the unit inquestion, assisting in the resolution of certain situations, providing quality care and increasing the supply of services tousers of mental health, regarding social reintegration. The experience was of great value, including various stages of educationand providing a more critical thinking about mental health and their relations with other health areas.El presente artículo relata la experiencia de una maestreada sobre la pasantía de enseñanza en la graduación,desarrollada en la disciplina de Enfermería en Salud Mental II, del quinto semestre de la graduación en Enfermería, de laUniversidad Federal del Rio Grande del Sur. La pasantía comprendió los meses de agosto a diciembre de 2007, siendorealizado en una unidad de salud de la familia, con dos equipos de salud de la familia. La modalidad de atendimientodesarrollada fue visita domiciliar, que busca mayor aproximación con la realidad de vida de las personas. Las alumnasdesarrollaran un trabajo relevante para la unidad en cuestión, ayudando en la resolución de determinadas situaciones,ofreciendo atendimiento de calidad y ampliando la oferta de servicios a los usuarios de salud mental, visando la reinserciónsocial. La experiencia fue muy valiosa, integrando diferentes fases de la enseñanza y proporcionando un pensamiento máscrítico sobre la salud mental e sus interfaces con las otras áreas de la salud.O presente artigo relata a experiência de uma mestranda acerca do estágio de docência na graduação, desenvolvidona disciplina Enfermagem em Saúde Mental II, do quinto semestre de graduação em Enfermagem, da Universidade Federaldo Rio Grande do Sul. O estágio compreendeu os meses de agosto a dezembro de 2007, sendo realizado numa unidade desaúde da família, com duas equipes de saúde da família. A modalidade de atendimento desenvolvida foi visita domiciliar,que busca maior aproximação com a realidade da vida das pessoas. As alunas desenvolveram um trabalho relevante paraa unidade em questão, auxiliando na resolução de determinadas situações, oferecendo atendimento de qualidade e ampliandoa oferta de serviços aos usuários de saúde mental, visando a reinserção social. A experiência foi de grande valia, integrandodiferentes fases do ensino e proporcionando um pensar mais crítico sobre a saúde mental e suas interfaces com as demaisáreas da saúde.Universidade Federal do Paraná2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1619410.5380/ce.v14i3.16194Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194/10712Mielke, Fernanda BarretoOlschowsky, Agnesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-26T18:16:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/16194Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-26T18:16:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA THE EXPERIENCE OF THE TEACHING TRAINING A EXPERIÊNCIA DO ESTÁGIO DE DOCÊNCIA |
title |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA |
spellingShingle |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA Mielke, Fernanda Barreto Saúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermería |
title_short |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA |
title_full |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA |
title_fullStr |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA |
title_full_unstemmed |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA |
title_sort |
LA EXPERIENCIA DE LA PASANTÍA DE DOCENCIA |
author |
Mielke, Fernanda Barreto |
author_facet |
Mielke, Fernanda Barreto Olschowsky, Agnes |
author_role |
author |
author2 |
Olschowsky, Agnes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mielke, Fernanda Barreto Olschowsky, Agnes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermería |
topic |
Saúde mental; Enfermagem; Prática do docente de enfermagem; Mental health; Nursing; Nursing teacher practice; Salud mental; Enfermería; Práctica del docente de enfermería |
description |
This article reports the experience of the teaching training of graduation students developed in the disciplineof Mental Health Nursing II, in the fifth period of the Nursing undergraduate program, at the Federal University of Rio Grandedo Sul. The training was developed between August and December , 2007 in a family health unit, with two family health teams.Home visits were performed for to know the reality of the people’s life. The students developed a relevant work to the unit inquestion, assisting in the resolution of certain situations, providing quality care and increasing the supply of services tousers of mental health, regarding social reintegration. The experience was of great value, including various stages of educationand providing a more critical thinking about mental health and their relations with other health areas. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194 10.5380/ce.v14i3.16194 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v14i3.16194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16194/10712 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009) Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009) Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v14i3 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068299448614912 |