PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Juskevicius, Luize Fábrega
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Padoveze, Maria Clara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060
Resumo: This study aimed to develop and validate the content of the educational guide for individuals under specific precautions for avoiding microorganism transmission. It is a methodological study performed in three phases, in two hospitals (public and private) in the city of São Paulo, from May to July 2015, using the theoretical framework of Vulnerability. In the first phase, a questionnaire was applied for capturing the adult individuals’ perceptions regarding specific precautions. In the second phase, the educational guide was elaborated. In the third phase, the guide was submitted to specialists in specific precautions and vulnerability for content validation. Interviews were held with 39 individuals, an average of seven days after the institution of the specific precautions, 32 (82%) of whom were under contact precautions. The guide was developed to provide better knowledge of aspects usually neglected by professionals, and to encourage person-centred care. All items had a content validity index of above 75%. The guide presents potential to support professionals in the development of educational actions for adult patients subject to specific precautions.
id UFPR-15_8a4056d5f118cc9f778af52e71d186f6
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/47060
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONALPRECAUCIONES ESPECÍFICAS PARA EVITAR LA TRANSMISIÓN DE MICROORGANISMOS: DESARROLLOY VALIDACIÓN DE GUION EDUCACIONALSPECIFIC PRECAUTIONS FOR AVOIDING MICROORGANISM TRANSMISSION: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN EDUCATIONAL GUIDECiências da SaúdeVulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde.Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health.Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud.This study aimed to develop and validate the content of the educational guide for individuals under specific precautions for avoiding microorganism transmission. It is a methodological study performed in three phases, in two hospitals (public and private) in the city of São Paulo, from May to July 2015, using the theoretical framework of Vulnerability. In the first phase, a questionnaire was applied for capturing the adult individuals’ perceptions regarding specific precautions. In the second phase, the educational guide was elaborated. In the third phase, the guide was submitted to specialists in specific precautions and vulnerability for content validation. Interviews were held with 39 individuals, an average of seven days after the institution of the specific precautions, 32 (82%) of whom were under contact precautions. The guide was developed to provide better knowledge of aspects usually neglected by professionals, and to encourage person-centred care. All items had a content validity index of above 75%. The guide presents potential to support professionals in the development of educational actions for adult patients subject to specific precautions.O objetivo deste estudo foi desenvolver e validar o conteúdo do roteiro educativo para indivíduos em precauções específicas para evitar a transmissão de microrganismos. Estudo metodológico, desenvolvido em três fases,em dois hospitais (público e privado) na cidade de São Paulo, no período de maio a julho de 2015, utilizando o referencial teórico de Vulnerabilidade. Na primeira fase, aplicou-se questionário para captação das percepções dos indivíduos adultos sobre precauções específicas. Na segunda fase, elaborou-se o roteiro educativo. Na terceira fase, foi submetido a especialistas em precauções específicas e vulnerabilidade para validação de conteúdo. Foram entrevistados39 indivíduos em média sete dias após a instituição das precauções específicas, 32 (82%) em precaução para contato. O roteiro foi desenvolvido para proporcionar maior conhecimento nos aspectos usualmente negligenciados pelos profissionais e estimular o cuidado centrado no indivíduo. Todos os itens tiveram um índice de validade de conteúdo acima de 75%. O roteiro apresenta potencial para instrumentalizar profissionais na elaboração de ações educativas para pacientes adultos em precauções específicas.La finalidad de este estudio fue desarrollar y validar el contenido de guion educativo de precauciones específicas con fines de evitar la transmisión de microorganismos. Es un estudio metodológico, hecho entres fases, en dos hospitales (público y privado) en la ciudad de São Paulo, en periodo de mayo a julio de 2015, utilizándose referencial teórico de Vulnerabilidad. Fue aplicado cuestionario para captación de percepciones de los individuos adultos acerca de precauciones específicas en la primera fase. En la segunda fase, se elaboró guion educativo. En la tercera fase, ello fue sometido a especialistas en precauciones específicas y vulnerabilidad para validación de contenido. Fueron entrevistados 39 individuos, en media siete días después de la institución de las medidas preventivas específicas, 32 (82%) en precaución para contacto. El guion fue desarrollado para proporcionar más conocimiento acerca de los aspectos generalmente negligenciados por los profesionales y estimular el cuidado centrado en el individuo. Todos los puntos tuvieron índice de validad de contenido superior a75%. El guiones una potencial herramienta a los profesionales en la elaboración de acciones educativas para pacientes adultos en precauciones específicas.Universidade Federal do ParanáJuskevicius, Luize FábregaPadoveze, Maria Clara2016-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/4706010.5380/ce.v21i4.47060Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)2176-91331414-853610.5380/ce.v21i4reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25131https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25132https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25133https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25134https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25135https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25453https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25722https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25763https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26543https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26595https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26672https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26772https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26775https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26776Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:32:00Zoai:revistas.ufpr.br:article/47060Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:32Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
PRECAUCIONES ESPECÍFICAS PARA EVITAR LA TRANSMISIÓN DE MICROORGANISMOS: DESARROLLOY VALIDACIÓN DE GUION EDUCACIONAL
SPECIFIC PRECAUTIONS FOR AVOIDING MICROORGANISM TRANSMISSION: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN EDUCATIONAL GUIDE
title PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
spellingShingle PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
Juskevicius, Luize Fábrega
Ciências da Saúde
Vulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde.
Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health.
Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud.
title_short PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
title_full PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
title_fullStr PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
title_full_unstemmed PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
title_sort PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
author Juskevicius, Luize Fábrega
author_facet Juskevicius, Luize Fábrega
Padoveze, Maria Clara
author_role author
author2 Padoveze, Maria Clara
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Juskevicius, Luize Fábrega
Padoveze, Maria Clara
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Ciências da Saúde
Vulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde.
Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health.
Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud.
topic Ciências da Saúde
Vulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde.
Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health.
Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud.
description This study aimed to develop and validate the content of the educational guide for individuals under specific precautions for avoiding microorganism transmission. It is a methodological study performed in three phases, in two hospitals (public and private) in the city of São Paulo, from May to July 2015, using the theoretical framework of Vulnerability. In the first phase, a questionnaire was applied for capturing the adult individuals’ perceptions regarding specific precautions. In the second phase, the educational guide was elaborated. In the third phase, the guide was submitted to specialists in specific precautions and vulnerability for content validation. Interviews were held with 39 individuals, an average of seven days after the institution of the specific precautions, 32 (82%) of whom were under contact precautions. The guide was developed to provide better knowledge of aspects usually neglected by professionals, and to encourage person-centred care. All items had a content validity index of above 75%. The guide presents potential to support professionals in the development of educational actions for adult patients subject to specific precautions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-16
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060
10.5380/ce.v21i4.47060
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060
identifier_str_mv 10.5380/ce.v21i4.47060
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdf_en
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25131
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25132
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25133
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25134
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25135
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25453
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25722
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25763
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26543
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26595
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26672
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26772
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26775
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26776
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)
Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)
Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v21i4
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068302101512192