PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060 |
Resumo: | This study aimed to develop and validate the content of the educational guide for individuals under specific precautions for avoiding microorganism transmission. It is a methodological study performed in three phases, in two hospitals (public and private) in the city of São Paulo, from May to July 2015, using the theoretical framework of Vulnerability. In the first phase, a questionnaire was applied for capturing the adult individuals’ perceptions regarding specific precautions. In the second phase, the educational guide was elaborated. In the third phase, the guide was submitted to specialists in specific precautions and vulnerability for content validation. Interviews were held with 39 individuals, an average of seven days after the institution of the specific precautions, 32 (82%) of whom were under contact precautions. The guide was developed to provide better knowledge of aspects usually neglected by professionals, and to encourage person-centred care. All items had a content validity index of above 75%. The guide presents potential to support professionals in the development of educational actions for adult patients subject to specific precautions. |
id |
UFPR-15_8a4056d5f118cc9f778af52e71d186f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/47060 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONALPRECAUCIONES ESPECÍFICAS PARA EVITAR LA TRANSMISIÓN DE MICROORGANISMOS: DESARROLLOY VALIDACIÓN DE GUION EDUCACIONALSPECIFIC PRECAUTIONS FOR AVOIDING MICROORGANISM TRANSMISSION: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN EDUCATIONAL GUIDECiências da SaúdeVulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde.Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health.Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud.This study aimed to develop and validate the content of the educational guide for individuals under specific precautions for avoiding microorganism transmission. It is a methodological study performed in three phases, in two hospitals (public and private) in the city of São Paulo, from May to July 2015, using the theoretical framework of Vulnerability. In the first phase, a questionnaire was applied for capturing the adult individuals’ perceptions regarding specific precautions. In the second phase, the educational guide was elaborated. In the third phase, the guide was submitted to specialists in specific precautions and vulnerability for content validation. Interviews were held with 39 individuals, an average of seven days after the institution of the specific precautions, 32 (82%) of whom were under contact precautions. The guide was developed to provide better knowledge of aspects usually neglected by professionals, and to encourage person-centred care. All items had a content validity index of above 75%. The guide presents potential to support professionals in the development of educational actions for adult patients subject to specific precautions.O objetivo deste estudo foi desenvolver e validar o conteúdo do roteiro educativo para indivíduos em precauções específicas para evitar a transmissão de microrganismos. Estudo metodológico, desenvolvido em três fases,em dois hospitais (público e privado) na cidade de São Paulo, no período de maio a julho de 2015, utilizando o referencial teórico de Vulnerabilidade. Na primeira fase, aplicou-se questionário para captação das percepções dos indivíduos adultos sobre precauções específicas. Na segunda fase, elaborou-se o roteiro educativo. Na terceira fase, foi submetido a especialistas em precauções específicas e vulnerabilidade para validação de conteúdo. Foram entrevistados39 indivíduos em média sete dias após a instituição das precauções específicas, 32 (82%) em precaução para contato. O roteiro foi desenvolvido para proporcionar maior conhecimento nos aspectos usualmente negligenciados pelos profissionais e estimular o cuidado centrado no indivíduo. Todos os itens tiveram um índice de validade de conteúdo acima de 75%. O roteiro apresenta potencial para instrumentalizar profissionais na elaboração de ações educativas para pacientes adultos em precauções específicas.La finalidad de este estudio fue desarrollar y validar el contenido de guion educativo de precauciones específicas con fines de evitar la transmisión de microorganismos. Es un estudio metodológico, hecho entres fases, en dos hospitales (público y privado) en la ciudad de São Paulo, en periodo de mayo a julio de 2015, utilizándose referencial teórico de Vulnerabilidad. Fue aplicado cuestionario para captación de percepciones de los individuos adultos acerca de precauciones específicas en la primera fase. En la segunda fase, se elaboró guion educativo. En la tercera fase, ello fue sometido a especialistas en precauciones específicas y vulnerabilidad para validación de contenido. Fueron entrevistados 39 individuos, en media siete días después de la institución de las medidas preventivas específicas, 32 (82%) en precaución para contacto. El guion fue desarrollado para proporcionar más conocimiento acerca de los aspectos generalmente negligenciados por los profesionales y estimular el cuidado centrado en el individuo. Todos los puntos tuvieron índice de validad de contenido superior a75%. El guiones una potencial herramienta a los profesionales en la elaboración de acciones educativas para pacientes adultos en precauciones específicas.Universidade Federal do ParanáJuskevicius, Luize FábregaPadoveze, Maria Clara2016-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/4706010.5380/ce.v21i4.47060Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016)2176-91331414-853610.5380/ce.v21i4reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25131https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25132https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25133https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25134https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25135https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25453https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25722https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25763https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26543https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26595https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26672https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26772https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26775https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26776Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:32:00Zoai:revistas.ufpr.br:article/47060Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:32Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL PRECAUCIONES ESPECÍFICAS PARA EVITAR LA TRANSMISIÓN DE MICROORGANISMOS: DESARROLLOY VALIDACIÓN DE GUION EDUCACIONAL SPECIFIC PRECAUTIONS FOR AVOIDING MICROORGANISM TRANSMISSION: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN EDUCATIONAL GUIDE |
title |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL |
spellingShingle |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL Juskevicius, Luize Fábrega Ciências da Saúde Vulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde. Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health. Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud. |
title_short |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL |
title_full |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL |
title_fullStr |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL |
title_full_unstemmed |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL |
title_sort |
PRECAUÇÕES ESPECÍFICAS PARA EVITAR A TRANSMISSÃO DE MICRORGANISMOS: DESENVOLVIMENTO E VALIDAÇÃO DE ROTEIRO EDUCACIONAL |
author |
Juskevicius, Luize Fábrega |
author_facet |
Juskevicius, Luize Fábrega Padoveze, Maria Clara |
author_role |
author |
author2 |
Padoveze, Maria Clara |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Juskevicius, Luize Fábrega Padoveze, Maria Clara |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências da Saúde Vulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde. Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health. Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud. |
topic |
Ciências da Saúde Vulnerabilidade em saúde; Precauções universais; Acesso à informação; Participação do paciente; Educação em saúde. Vulnerability in health; Universal precautions; Access to information; Patient participation; Education, health. Vulnerabilidad en salud; Precauciones universales; Acceso a la información; Participación del paciente; Educación en salud. |
description |
This study aimed to develop and validate the content of the educational guide for individuals under specific precautions for avoiding microorganism transmission. It is a methodological study performed in three phases, in two hospitals (public and private) in the city of São Paulo, from May to July 2015, using the theoretical framework of Vulnerability. In the first phase, a questionnaire was applied for capturing the adult individuals’ perceptions regarding specific precautions. In the second phase, the educational guide was elaborated. In the third phase, the guide was submitted to specialists in specific precautions and vulnerability for content validation. Interviews were held with 39 individuals, an average of seven days after the institution of the specific precautions, 32 (82%) of whom were under contact precautions. The guide was developed to provide better knowledge of aspects usually neglected by professionals, and to encourage person-centred care. All items had a content validity index of above 75%. The guide presents potential to support professionals in the development of educational actions for adult patients subject to specific precautions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060 10.5380/ce.v21i4.47060 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v21i4.47060 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/47060/pdf_en https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25131 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25132 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25133 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25134 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25135 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25453 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25722 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/25763 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26543 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26595 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26672 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26772 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26775 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/47060/26776 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cogitare Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016) Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016) Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 4 (2016) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v21i4 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068302101512192 |