EL LÚDICO COMO INSTRUMENTO FACILITATOR EN LA HUMANIZACIÓN DEL CUIDADO DE NIÑO HOSPITALIZADO
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8270 |
Resumo: | Adescriptive study was carried out, with a quantitative approach that aimed to verify playing as a facilitator for the care humanization of hospitalized children. Ten (10) children between 3 and 6 years of age, conscious and in conditions to play, were the subjects. Data collection was performed through workshops involving playing and the observation of the children’s behaviors after participating in it; a check list called “Register form of behavioral reactions” was used. The data were analyzed and interpreted by graphs. As a result, it was observed that playing promotion in child hospitalization can facilitate, opening possibilities for more creative and humanized care delivery, reducing the stress effects. Thus, it was verified the importance of playing use in health professionals’ daily practice, facilitating care rendering to the hospitalized child. |
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EL LÚDICO COMO INSTRUMENTO FACILITATOR EN LA HUMANIZACIÓN DEL CUIDADO DE NIÑO HOSPITALIZADOO LÚDICO COMO INSTRUMENTO FACILITADOR NA HUMANIZAÇÃO DO CUIDADO DE CRIANÇAS HOSPITALIZADASPLAYINGAS A FACILITATOR FOR THE CARE HUMANIZATION OF HOSPITALIZED CHILDRENprática diária, pelos profissionais da saúde, facilitando assistência à criança; Child; Hospitalization; Play and toys; Niño; Hospitalización; Juego e juguetes.Adescriptive study was carried out, with a quantitative approach that aimed to verify playing as a facilitator for the care humanization of hospitalized children. Ten (10) children between 3 and 6 years of age, conscious and in conditions to play, were the subjects. Data collection was performed through workshops involving playing and the observation of the children’s behaviors after participating in it; a check list called “Register form of behavioral reactions” was used. The data were analyzed and interpreted by graphs. As a result, it was observed that playing promotion in child hospitalization can facilitate, opening possibilities for more creative and humanized care delivery, reducing the stress effects. Thus, it was verified the importance of playing use in health professionals’ daily practice, facilitating care rendering to the hospitalized child.Realizou-se um estudo descritivo com abordagem quantitativa no qual objetivou-se verificar o lúdico como facilitador na humanização do cuidado da criança hospitalizada. Teve como sujeitos 10 crianças na faixa etária de 3 a 6 anos em condições de brincar e conscientes. A coleta dos dados deu-se através de oficinas envolvendo brincadeiras e observação do comportamento das crianças após a participação nas mesmas, sendo utilizado um check list, denominado de ‘’Ficha de registro das reações comportamentais’’. Os dados foram analisados e interpretados por meio de gráficos. Como resultado, observou-se que a promoção do brincar na hospitalização infantil pode facilitar, abrindo possibilidades para uma assistência mais criativa e humanizada, reduzindo os efeitos estressantes. Logo, verificou-se a importância da utilização do lúdico na prática diária, pelos profissionais da saúde, facilitando assistência à criança hospitalizada.Ha sido realizado un estudio descriptivo con abordaje cuantitativa, com objetivo de evaluar la importancia del lúdico terapéutico en la humanización del cuidado de los niños hospitalizados, teniendo como sujetos 10 niños entre 3 e 6 años en condiciones de jugar y conscientes. Los datos fueron recogidos por medio de trabajos envolviendo juegos, utilizándose un check list llamado de “Ficha de registro de las emociones comportamentales”. Los datos han sido analizados y interpretados usándose gráficos. Como resultado, ha sido observado que la promoción de jugar en la hospitalización de niños puede ayudar, dando posibilidad a una asistencia más creativa y humanizada, diminuyendo los efechos estresantes. Luego, se ha verificado la importancia de la utilización del lúdico en la práctica diaria, por los profesionales de la salud, facilitando la asistencia al niño hospitalizado.Universidade Federal do ParanáFrota, Mirna AlbuquerqueGurgel, Adryana AguiarPinheiro, Mirian Calíope DantasMartins, Mariana CavalcanteTavares, Tathiana Alves Nunes Rodrigues2007-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/827010.5380/ce.v12i1.8270Cogitare Enfermagem; v. 12, n. 1 (2007)Cogitare Enfermagem; v. 12, n. 1 (2007)Cogitare Enfermagem; v. 12, n. 1 (2007)2176-91331414-853610.5380/ce.v12i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/8270/5781info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-13T21:48:45Zoai:revistas.ufpr.br:article/8270Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2020-07-13T21:48:45Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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