PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669 |
Resumo: | Playing is fundamental for the healthy development of the child, and during hospitalization can be configured as a care strategy, as long as it is applied systematically and grounded in theory. This study’s objective is to report the play process guided by the Ludic Model. The participants were three male children, receiving inpatient treatment in a bone marrow transplantation service, between September and October 2012. Data collection occurred through instruments adapted from the Ludic Model, and progressed in three stages: getting to know the child, caring and playing, and accompanying the evolution of the ludic behavior. The children were participative, demonstrating autonomy, pleasure, and maintenance of the occupational role. The Ludic Model was considered an impor tant tool for guiding the comprehensive and humanized care in this context. |
id |
UFPR-15_1a29db2e710ccd8125cffee6d513589e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/36669 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICOTHE PLAY PROCESS OF THE HOSPITALIZED CHILD, GUIDED BY THE LUDIC MODELPROCESSO DE BRINCAR DA CRIANÇA HOSPITALIZADA GUIADO PELO MODELO LÚDICOLudoterapia; Juegos y juguetes; Niño hospitalizado; Cuidado del niño.Play therapy; Games and toys; Hospitalized child; Care of the child.Ludoterapia; Jogos e brinquedos; Criança hospitalizada; Cuidado da criança.Playing is fundamental for the healthy development of the child, and during hospitalization can be configured as a care strategy, as long as it is applied systematically and grounded in theory. This study’s objective is to report the play process guided by the Ludic Model. The participants were three male children, receiving inpatient treatment in a bone marrow transplantation service, between September and October 2012. Data collection occurred through instruments adapted from the Ludic Model, and progressed in three stages: getting to know the child, caring and playing, and accompanying the evolution of the ludic behavior. The children were participative, demonstrating autonomy, pleasure, and maintenance of the occupational role. The Ludic Model was considered an impor tant tool for guiding the comprehensive and humanized care in this context. O brincar é fundamental para o desenvolvimento saudável da criança e durante a hospitalização pode configurar-se como estratégia de cuidado, desde que sua aplicação seja sistematizada e fundamentada. O objetivo do estudo é relatar o processo de brincar guiado pelo Modelo Lúdico. Os participantes foram três crianças do sexo masculino, hospitalizadas em um serviço de transplante de medula óssea, entre setembro e outubro de 2012. A coleta dos dados se deu por meio de instrumentos adaptados do Modelo Lúdico e se desenvolveu em três etapas: conhecendo a criança, cuidando e brincando e acompanhando a evolução do compor tamento lúdico. As crianças foram participativas, demonstrando autonomia, prazer e manutenção do papel ocupacional. O Modelo Lúdico foi considerado importante ferramenta para nortear o cuidado integral e humanizado nesse contexto.El jugar es fundamental para el desarrollo saludable del niño y durante la hospitalización puede configurarse como estrategia de cuidado, desde que su aplicación sea sistematizada y fundamentada. El objetivo del estudio fue relatar el proceso de jugar de acuerdo con el Modelo Lúdico. Los participantes fueron tres niños del sexo masculino, hospitalizados en un ser vicio de trasplante de médula, entre septiembre y octubre de 2012. Los datos fueron obtenidos por medio de instrumentos adaptados del Modelo Lúdico y eso se desarrolló en tres etapas: conociendo el niño, cuidando y jugando y acompañando la evolución del comportamiento lúdico. Los niños fueron participativos, demostrando autonomía, placer y manutención del papel ocupacional. El Modelo Lúdico fue considerado importante herramienta para nortear el cuidado integral y humanizado en ese contexto.Universidade Federal do Paranádos Santos, Dayane ReginaSales Bonfim, Carmem Mariade Azevedo Mazza, VerônicaLoewen Wall, MarileneAlves das Mercês, Nen Nalú2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3666910.5380/ce.v19i3.36669Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014)2176-91331414-853610.5380/ce.v19i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669/23262https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669/23261https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18255https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18256https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18257https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18258https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18259https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18260https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18261info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:39:53Zoai:revistas.ufpr.br:article/36669Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:39:53Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO THE PLAY PROCESS OF THE HOSPITALIZED CHILD, GUIDED BY THE LUDIC MODEL PROCESSO DE BRINCAR DA CRIANÇA HOSPITALIZADA GUIADO PELO MODELO LÚDICO |
title |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO |
spellingShingle |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO dos Santos, Dayane Regina Ludoterapia; Juegos y juguetes; Niño hospitalizado; Cuidado del niño. Play therapy; Games and toys; Hospitalized child; Care of the child. Ludoterapia; Jogos e brinquedos; Criança hospitalizada; Cuidado da criança. |
title_short |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO |
title_full |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO |
title_fullStr |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO |
title_full_unstemmed |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO |
title_sort |
PROCESO DE JUGAR DEL NIÑO HOSPITALIZADO DE ACUERDO CON EL MODELO LÚDICO |
author |
dos Santos, Dayane Regina |
author_facet |
dos Santos, Dayane Regina Sales Bonfim, Carmem Maria de Azevedo Mazza, Verônica Loewen Wall, Marilene Alves das Mercês, Nen Nalú |
author_role |
author |
author2 |
Sales Bonfim, Carmem Maria de Azevedo Mazza, Verônica Loewen Wall, Marilene Alves das Mercês, Nen Nalú |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Dayane Regina Sales Bonfim, Carmem Maria de Azevedo Mazza, Verônica Loewen Wall, Marilene Alves das Mercês, Nen Nalú |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ludoterapia; Juegos y juguetes; Niño hospitalizado; Cuidado del niño. Play therapy; Games and toys; Hospitalized child; Care of the child. Ludoterapia; Jogos e brinquedos; Criança hospitalizada; Cuidado da criança. |
topic |
Ludoterapia; Juegos y juguetes; Niño hospitalizado; Cuidado del niño. Play therapy; Games and toys; Hospitalized child; Care of the child. Ludoterapia; Jogos e brinquedos; Criança hospitalizada; Cuidado da criança. |
description |
Playing is fundamental for the healthy development of the child, and during hospitalization can be configured as a care strategy, as long as it is applied systematically and grounded in theory. This study’s objective is to report the play process guided by the Ludic Model. The participants were three male children, receiving inpatient treatment in a bone marrow transplantation service, between September and October 2012. Data collection occurred through instruments adapted from the Ludic Model, and progressed in three stages: getting to know the child, caring and playing, and accompanying the evolution of the ludic behavior. The children were participative, demonstrating autonomy, pleasure, and maintenance of the occupational role. The Ludic Model was considered an impor tant tool for guiding the comprehensive and humanized care in this context. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669 10.5380/ce.v19i3.36669 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v19i3.36669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669/23262 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36669/23261 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18255 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18256 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18257 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18258 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18259 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18260 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/36669/18261 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014) Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014) Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 3 (2014) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v19i3 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068294799228928 |