A CRIANÇA E O ADOLESCENTE COM DIABETES MELLITUS TIPO 1: DESDOBRAR DO CUIDADO FAMILIAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malaquias, Tatiana da Silva Melo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Marques, Camilla Delavalentina Cavalini, Faria, Alessandra Cristina de Paula, Pupulim, Jussara Simone Lenzi, Marcon, Sonia Silva, Higarashi, Ieda Harumi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/42010
Resumo: Descriptive study with a qualitative approach, aiming to understand how the family care for children and adolescents with type I diabetes mellitus takes place. Interviews were held with seven family members in April – June 2012. The data obtained through the semistructured interviews were subjected to content analysis of the thematic modality. Two thematic categories emerged, which revealed the transformations which occur in these families’ lives, with emphasis placed on those with dietary restrictions and the lack of appropriate support on the part of social networks, friends and other family members. In this way, one can see the need for continuous education, not only for the family members who live with this child/adolescent on a daily basis, but also for all of those professionals involved in the care, as well as members of the extended family.
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spelling A CRIANÇA E O ADOLESCENTE COM DIABETES MELLITUS TIPO 1: DESDOBRAR DO CUIDADO FAMILIAREL NIÑO Y EL ADOLESCENTE CON DIABETES MELLITUS TIPO 1: DESPLEGAR DEL CUIDADO FAMILIARTHE DIVISION OF THE CARE OF THE CHILD OR ADOLESCENT WITH TYPE I DIABETES WITH THE FAMILYEnfermagem; Saúde da Criança e AdolescenteDiabetes mellitus; Criança; Adolescente; Família.Diabetes mellitus; Niño; Adolescente; Familia.Diabetes mellitus; Child; Adolescent; Family.Descriptive study with a qualitative approach, aiming to understand how the family care for children and adolescents with type I diabetes mellitus takes place. Interviews were held with seven family members in April – June 2012. The data obtained through the semistructured interviews were subjected to content analysis of the thematic modality. Two thematic categories emerged, which revealed the transformations which occur in these families’ lives, with emphasis placed on those with dietary restrictions and the lack of appropriate support on the part of social networks, friends and other family members. In this way, one can see the need for continuous education, not only for the family members who live with this child/adolescent on a daily basis, but also for all of those professionals involved in the care, as well as members of the extended family.Estudio descriptivo con abordaje cualitativo cuyo objetivo fue reflexionar acerca de cómo ocurre el cuidado familiar de niños y adolescentes con diabetes mellitus tipo 1. Siete familiares fueron entrevistados en el periodo de abril a junio de 2012. Los datos fueron obtenidos por entrevista semiestructurada y sometidos al análisis de contenido, modalidad temática. De ellos, resultaron dos categorías temáticas, las cuales mostraron las transformaciones que ocurrieron en la vida de las familias analizadas, destacando aquellas asociadas a la restricción alimentar y a la falta de apoyo adecuado por redes sociales, amigos y otros familiares. Así se vislumbra la necesidad de educación continuada no solamente con los familiares que conviven diariamente con este niño/adolescente, pero con todos los profesionais que hacen parte de la asistencia y con los miembros de la familia ampliada.Estudo descritivo de abordagem qualitativa cujo objetivo foi apreender como ocorre o cuidado familiar às crianças e adolescentes com diabetes mellitus tipo 1. Foram entrevistados sete familiares no período de abril a junho de 2012. Os dados obtidos por entrevista semiestruturada foram submetidos à análise de conteúdo, modalidade temática. Emergiram duas categorias temáticas, que revelaram as transformações ocorridas na vida destas famílias, destacando as relacionadas à restrição alimentar e à falta de suporte adequado por parte das redes sociais, amigos e demais familiares. Desta forma, vislumbra-se a necessidade de educação continuada não somente junto aos familiares que convivem diariamente com esta criança/adolescente, mas também a todos os profissionais envolvidos na assistência, bem como aos membros da família extensa.Universidade Federal do ParanáMalaquias, Tatiana da Silva MeloMarques, Camilla Delavalentina CavaliniFaria, Alessandra Cristina de PaulaPupulim, Jussara Simone LenziMarcon, Sonia SilvaHigarashi, Ieda Harumi2016-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/4201010.5380/ce.v21i4.42010Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 1 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 1 (2016)Cogitare Enfermagem; v. 21, n. 1 (2016)2176-91331414-853610.5380/ce.v21i4reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/42010/27251https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/42010/27252https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42010/21580https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42010/21669https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42010/21670https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/42010/21671info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:38:58Zoai:revistas.ufpr.br:article/42010Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:38:58Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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