PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120 |
Resumo: | This article refers to a descriptive and analytical study whose main objective was to describe and analyze theperceptions of nursing academics about education in Gerontology. The sample was composed by 57 nursing academics ofParaiba State University. Given the content analysis, two theme categories were selected: the elements involved in caringfor elderly (including the requirement of subjectivity and expertise, in addition to the social recognition to the elderly); andanother was related to practices and knowledge needed to care for the elderly in nursing education. It is suggested thatmore studies should be directed in order to the reflection on the nursing schools’ curriculum, and discussions about theelderly health should be carried out in order to enable the educate nurses that are able to meet the challenges of an agingpopulation. |
id |
UFPR-15_b3626eede5d5d9fc925337d7f147ee5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/14120 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOSPERCEPÇÃO DE ACADÊMICOS DE ENFERMAGEM SOBRE O CUIDAR DE IDOSOSPERCEPTION OF ACADEMIC OF NURSING ON CARE FOR AGEDIdoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación.This article refers to a descriptive and analytical study whose main objective was to describe and analyze theperceptions of nursing academics about education in Gerontology. The sample was composed by 57 nursing academics ofParaiba State University. Given the content analysis, two theme categories were selected: the elements involved in caringfor elderly (including the requirement of subjectivity and expertise, in addition to the social recognition to the elderly); andanother was related to practices and knowledge needed to care for the elderly in nursing education. It is suggested thatmore studies should be directed in order to the reflection on the nursing schools’ curriculum, and discussions about theelderly health should be carried out in order to enable the educate nurses that are able to meet the challenges of an agingpopulation.Estudio analítico y descriptivo cuyo objetivo fue describir y analizar la percepción de los académicos deenfermería sobre la formación en Gerontología. La muestra estaba compuesta por 57 académicos de enfermería de laUniversidad Estadual de Paraíba. Teniendo en cuenta el análisis del contenido fueron seleccionadas dos categoríastemáticas: los elementos envueltos en el proceso del cuidado de las personas de edad avanzada (incluyendo la exigenciade la subjetividad y el conocimiento especializado, además del reconocimiento social del anciano); y otra estuvo relacionadacon las prácticas y los conocimientos sobre el cuidado de ancianos necesarios para la enseñanza de enfermería. Se sugiereque más estudios sean direccionados hacia la reflexión de los currículos y en discusiones sobre la salud del ancianovisando a la formación de un enfermero apto para enfrentar los retos del envejecimiento de la población.Estudo analítico e descritivo cujo objetivo foi descrever e analisar a percepção dos acadêmicos de enfermagemsobre a formação em Gerontologia. A amostra foi composta por 57 acadêmicos de enfermagem da Universidade Estadualda Paraíba. Diante da análise de conteúdo foram selecionadas duas categorias temáticas: os elementos envolvidos noprocesso de cuidar de idosos (incluindo a exigência da subjetividade e conhecimento especializado, além do reconhecimentosocial ao idoso); e outra esteve relacionada com práticas e saberes do cuidar de idosos necessários ao ensino de enfermagem.Sugere-se que mais estudos se direcionem na reflexão dos currículos e em discussões sobre a saúde do idoso visando àformação de um enfermeiro apto para enfrentar os desafios do envelhecimento da população.Universidade Federal do Paraná2009-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1412010.5380/ce.v14i1.14120Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120/9491Medeiros, Fabíola de Araújo Leitede Araújo, Daísy VieiraBarbosa, Larissa Nogueira de Siqueirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-13T13:35:09Zoai:revistas.ufpr.br:article/14120Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2016-05-13T13:35:09Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS PERCEPÇÃO DE ACADÊMICOS DE ENFERMAGEM SOBRE O CUIDAR DE IDOSOS PERCEPTION OF ACADEMIC OF NURSING ON CARE FOR AGED |
title |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS |
spellingShingle |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS Medeiros, Fabíola de Araújo Leite Idoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación. |
title_short |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS |
title_full |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS |
title_fullStr |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS |
title_full_unstemmed |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS |
title_sort |
PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS |
author |
Medeiros, Fabíola de Araújo Leite |
author_facet |
Medeiros, Fabíola de Araújo Leite de Araújo, Daísy Vieira Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira |
author_role |
author |
author2 |
de Araújo, Daísy Vieira Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Fabíola de Araújo Leite de Araújo, Daísy Vieira Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Idoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación. |
topic |
Idoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación. |
description |
This article refers to a descriptive and analytical study whose main objective was to describe and analyze theperceptions of nursing academics about education in Gerontology. The sample was composed by 57 nursing academics ofParaiba State University. Given the content analysis, two theme categories were selected: the elements involved in caringfor elderly (including the requirement of subjectivity and expertise, in addition to the social recognition to the elderly); andanother was related to practices and knowledge needed to care for the elderly in nursing education. It is suggested thatmore studies should be directed in order to the reflection on the nursing schools’ curriculum, and discussions about theelderly health should be carried out in order to enable the educate nurses that are able to meet the challenges of an agingpopulation. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120 10.5380/ce.v14i1.14120 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v14i1.14120 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120/9491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009) Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009) Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v14i1 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068292279500800 |