PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Fabíola de Araújo Leite
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: de Araújo, Daísy Vieira, Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120
Resumo: This article refers to a descriptive and analytical study whose main objective was to describe and analyze theperceptions of nursing academics about education in Gerontology. The sample was composed by 57 nursing academics ofParaiba State University. Given the content analysis, two theme categories were selected: the elements involved in caringfor elderly (including the requirement of subjectivity and expertise, in addition to the social recognition to the elderly); andanother was related to practices and knowledge needed to care for the elderly in nursing education. It is suggested thatmore studies should be directed in order to the reflection on the nursing schools’ curriculum, and discussions about theelderly health should be carried out in order to enable the educate nurses that are able to meet the challenges of an agingpopulation.
id UFPR-15_b3626eede5d5d9fc925337d7f147ee5e
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/14120
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOSPERCEPÇÃO DE ACADÊMICOS DE ENFERMAGEM SOBRE O CUIDAR DE IDOSOSPERCEPTION OF ACADEMIC OF NURSING ON CARE FOR AGEDIdoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación.This article refers to a descriptive and analytical study whose main objective was to describe and analyze theperceptions of nursing academics about education in Gerontology. The sample was composed by 57 nursing academics ofParaiba State University. Given the content analysis, two theme categories were selected: the elements involved in caringfor elderly (including the requirement of subjectivity and expertise, in addition to the social recognition to the elderly); andanother was related to practices and knowledge needed to care for the elderly in nursing education. It is suggested thatmore studies should be directed in order to the reflection on the nursing schools’ curriculum, and discussions about theelderly health should be carried out in order to enable the educate nurses that are able to meet the challenges of an agingpopulation.Estudio analítico y descriptivo cuyo objetivo fue describir y analizar la percepción de los académicos deenfermería sobre la formación en Gerontología. La muestra estaba compuesta por 57 académicos de enfermería de laUniversidad Estadual de Paraíba. Teniendo en cuenta el análisis del contenido fueron seleccionadas dos categoríastemáticas: los elementos envueltos en el proceso del cuidado de las personas de edad avanzada (incluyendo la exigenciade la subjetividad y el conocimiento especializado, además del reconocimiento social del anciano); y otra estuvo relacionadacon las prácticas y los conocimientos sobre el cuidado de ancianos necesarios para la enseñanza de enfermería. Se sugiereque más estudios sean direccionados hacia la reflexión de los currículos y en discusiones sobre la salud del ancianovisando a la formación de un enfermero apto para enfrentar los retos del envejecimiento de la población.Estudo analítico e descritivo cujo objetivo foi descrever e analisar a percepção dos acadêmicos de enfermagemsobre a formação em Gerontologia. A amostra foi composta por 57 acadêmicos de enfermagem da Universidade Estadualda Paraíba. Diante da análise de conteúdo foram selecionadas duas categorias temáticas: os elementos envolvidos noprocesso de cuidar de idosos (incluindo a exigência da subjetividade e conhecimento especializado, além do reconhecimentosocial ao idoso); e outra esteve relacionada com práticas e saberes do cuidar de idosos necessários ao ensino de enfermagem.Sugere-se que mais estudos se direcionem na reflexão dos currículos e em discussões sobre a saúde do idoso visando àformação de um enfermeiro apto para enfrentar os desafios do envelhecimento da população.Universidade Federal do Paraná2009-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1412010.5380/ce.v14i1.14120Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120/9491Medeiros, Fabíola de Araújo Leitede Araújo, Daísy VieiraBarbosa, Larissa Nogueira de Siqueirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-13T13:35:09Zoai:revistas.ufpr.br:article/14120Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2016-05-13T13:35:09Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
PERCEPÇÃO DE ACADÊMICOS DE ENFERMAGEM SOBRE O CUIDAR DE IDOSOS
PERCEPTION OF ACADEMIC OF NURSING ON CARE FOR AGED
title PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
spellingShingle PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
Medeiros, Fabíola de Araújo Leite
Idoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación.
title_short PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
title_full PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
title_fullStr PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
title_full_unstemmed PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
title_sort PERCEPCIÓN DE ACADÉMICOS DE ENFERMERÍA SOBRE EL CUIDADO DE ANCIANOS
author Medeiros, Fabíola de Araújo Leite
author_facet Medeiros, Fabíola de Araújo Leite
de Araújo, Daísy Vieira
Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira
author_role author
author2 de Araújo, Daísy Vieira
Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Fabíola de Araújo Leite
de Araújo, Daísy Vieira
Barbosa, Larissa Nogueira de Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Idoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación.
topic Idoso; Enfermagem; Educação; Aged; Nursing; Education; Anciano; Enfermería; Educación.
description This article refers to a descriptive and analytical study whose main objective was to describe and analyze theperceptions of nursing academics about education in Gerontology. The sample was composed by 57 nursing academics ofParaiba State University. Given the content analysis, two theme categories were selected: the elements involved in caringfor elderly (including the requirement of subjectivity and expertise, in addition to the social recognition to the elderly); andanother was related to practices and knowledge needed to care for the elderly in nursing education. It is suggested thatmore studies should be directed in order to the reflection on the nursing schools’ curriculum, and discussions about theelderly health should be carried out in order to enable the educate nurses that are able to meet the challenges of an agingpopulation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-12
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120
10.5380/ce.v14i1.14120
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120
identifier_str_mv 10.5380/ce.v14i1.14120
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/14120/9491
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 1 (2009)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v14i1
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068292279500800